5. A közúti közlekedés veszélyhelyzetei és elhárításuk
5.1. A veszélyhelyzet fogalma és okai
 A motoros szempontjából veszélyhelyzetnek tekinthetjük azokat a közlekedési 
  szituációkat, amelyeket külső vagy belső okok miatt nem képes biztonságosan 
  megoldani a baleset elkerülése érdekében. Minél kevésbé képes uralni a helyzetet, 
  az annál veszélyesebb. 
  Észre kell vennünk, hogy egy közlekedési helyzet veszélyessége mindig attól 
  függ, hogy azt az adott esetben kinek kell megoldania. PI. veszélyes egy megjelöletlen, 
  kivilágítatlan munkagödör annak, aki nem tud róla, de nem jelent veszélyt annak, 
  aki tud róla és kikerüli. A veszély viszonylagossága az egyes emberek közötti 
  tudáskülönbségből adódik. Ugyanabban a közlekedési helyzetben sokkal nagyobb 
  veszély fenyegeti a kezdő vezetőt, mint a már gyakorlattal rendelkezőt. A veszélyhelyzetek 
  okait az egyén szempontjából két nagy csoportra oszthatjuk:
Külső okok:
Belső okok:
Ha a felsorolt okok gyakoriságát vizsgáljuk, megállapíthatjuk, hogy a járművezetők okozzák a legtöbb veszélyt és balesetet. Nyilvánvalóan minél több ok "működik" egyszerre, annál nehezebb uralni a helyzetet, tehát annál nagyobb a veszély. Ugyanakkor léteznek olyan okok, amelyek csak bizonyos körülmények között válnak veszélyhordozóvá. Szinte minden balesetet több ok együttesen idéz elő.
Szabályszegés - veszélyhelyzet - baleset
  A közlekedési szabályok megszegése veszélyhelyzetet okozhat, abból pedig könnyen 
  baleset lehet. Ezt a logikai összefüggést a 3-68. ábra szemlélteti. Ha ezt az 
  általánosan érvényes logikai kapcsolatot részletesen megvizsgáljuk, az egyén 
  szempontjából a következőket állapíthatjuk meg:

És itt álljunk meg egy pillanatra! Sajnos hajlamosak vagyunk arra, hogy a számunkra 
  látszólag értelmetlen korlátozásokat önmagunkban felülvizsgáljuk, kétségbe vonjuk 
  komolyságukat. Eleinte csak akkor szegjük meg a szabályokat, amikor az veszélytelen, 
  és a "józan ész úgy diktálja", később azonban már szokásunkká válhat, 
  és mivel a veszélyes és a veszélytelen helyzetek közé éles határvonalat vonni 
  nem lehet, előbb-utóbb veszélybe, balesetbe keveredünk. Ez a magatartás életveszélyes, 
  és rombolja a közlekedési morált.
  Ugyanakkor a veszély elhárítására és a baleset megelőzésére minden lehetségest 
  meg kell tennünk, még a szabályok megszegése árán is. Például az úttesten féktávolságon 
  belül elénk ugró állatot a záróvonal átlépése árán is próbáljuk meg kikerülni.
 Mint láthattuk, a veszélyhelyzetek létrejöttének külső és belső okai lehetnek. 
  A veszélyhelyzet észlelése, és az annak alapján való előrelátás jelenti a veszély 
  felismerését.
  A járművezető közlekedési érzéke segít a helyzet mielőbbi felfogásában. A közlekedési 
  logika törvényei szerint és a közlekedési fantázia segítségével kell számolnunk 
  azaz, hogy feltehetőleg miként fog alakulni a helyzet. Így aztán gyorsan és 
  világos fejjel dönthetünk, hogy mi a leghelyesebb magatartás, mit tegyünk és 
  miben engedjünk, hogyan lehet a kézenfekvő veszélyt biztonságosan elhárítani.
A közlekedési helyzetek a biztonság szempontjából három csoportba sorolhatók:
 Az első és a harmadik eset felismerése nem jelent nehézséget. Számunkra a 
  második eset az izgalmas, mivel ilyenkor vagyunk a veszély előterében. A szituáció 
  teljesen biztonságosnak látszik, de kellő gyakorlat után valahogy mégis úgy 
  érezzük, hogy "valami lóg a levegőben".
  Hogy a kérdést közelebbről megvilágítsuk, leírunk egy gyakorlati esetet: 100 
  m-rel előttünk halad két kisiskolás, úgy hét-nyolc évesek, meglehetősen közel 
  a gyalogjáró külső széléhez, abban az irányban, amelyben vezetünk. A biztonsággal 
  még semmi baj, de a veszély lehetősége már benne rejlik az adott helyzetben. 
  Előfordulhat, hogy a gyerekek lökdösődnek, és az egyik a másikat az úttestre 
  löki, ami viszont már határozottan veszélyes helyzet.
  Veszélyhelyzetben vészfékezésre kényszerülni és kétes helyzetekben egyáltalán 
  a fékezéssel megelégedni a fantázia teljes hiányára vall.
  Ha adott közlekedési helyzetekben csak valamivel lassabban vagy valamivel gyorsabban 
  vezetünk, és egyidejűleg egy kissé áthelyezzük a nyomvonalat, többnyire megtakaríthatjuk 
  a mindig megfontolandó szükségmanővereket, a csikorgó fékezést, a hirtelen kanyarodást. 
  Mindkettő szükségtelen, ha meghatározott helyzetekben tudatosan vezetünk, ezáltal 
  kellő időben manőverkészek vagyunk.
  A biztonságos közlekedéshez információk kellenek. Ha a szükséges információk 
  nem jutnak el a vezetőhöz, információszegény vezetésről beszélünk. Mivel a legtöbb 
  információt a látás révén kapjuk, a biztonságos közlekedésben nagy szerepe van 
  a helyes közlekedési látás kifejlesztésének.
  A helyes közlekedési látás feltétele: a nézés, a figyelés és a mozg(at)ás térbeli 
  és időbeli szétválasztása.
Ez a szétválasztás azt jelenti, hogy
Bizonyos helyzetekben szándékosan kell irányítanunk a tekintetünket a következők szerint:
A vezetőnek meg kell különböztetnie a közlekedés szempontjából fontosat a mellékestől.
  A kezdő vezetők - a közlekedési helyzetet tekintve - információszegényen vezetnek, 
  ami növeli a veszélyhelyzet kialakulásának lehetőségét, ugyanakkor információs 
  túlterhelés alatt is vannak, hiszen még minden új számukra, tehát sok mindenre 
  kell figyelniük.
A veszély elhárítása - a veszélyhelyzettől függően - három csoportba sorolható:
 Nézzük ezeket egy kicsit részletesebben:
  A megelőzés alapja a veszély csírájában való felismerése, és az ennek megfelelő 
  cselekvés, amellyel megszüntetjük vagy elkerüljük a veszélyeket.
A megelőzést segíti a következő taktikai ajánlások figyelembevétele:
A menekülés kitörés a kialakult veszélyhelyzetből. Amikor már a közvetlen veszély nyilvánvalóvá vált, és a megelőzés nem történt meg, vagy nem járt sikerrel, akkor meg kell próbálkoznunk a meneküléssel. A menekülés átmenet az elkerülés és a kisebbik rossz választása között. Legfőbb jellemzője, hogy a fizikai lehetőségek (megcsúszás, gyorsulás) és az emberi képességek (erőkifejtés, gyorsaság) határait súrolja, és kimenetele bizonytalan. Jól tükrözi ezt a vezető viselkedése: behúzza a nyakát, eltorzul az arca, görcsösek a mozdulatai, esetleg becsukja a szemét.
A menekülést elősegítő taktikai ajánlás:
Figyelem! A gyanútlan közlekedési partnereket veszélybe sodorni, a mi kétes helyzetünkből másokat károsítva kimenekülni, nem fér össze a közlekedési morállal! A kisebbik rosszat a nagyobb közösség szempontjából kell értelmezni! Az értékítéletnél első az emberélet, és csak azután az anyagiak!

5.4. Jellegzetes veszélyes szituációk, különleges veszélyhelyzetek és elhárításuk
 Kezdő vezetőknél a veszély felismerését elősegítő közlekedési érzék és a veszély 
  elhárítását segítő, jármű feletti uralom még nem alakulhatott ki. Hogy bizonyos 
  fokú elméleti felkészültségünk legyen, veszélyeztetettségünk csökkentése érdekében 
  nézzünk néhány jellegzetes veszélyes szituációt, és ismerjük meg a lehetséges 
  védekezési módokat!
  A bekövetkező balesetek döntő többsége a kevés vagy a nem megfelelő információra 
  vezethető vissza.
  Ha nagytestű jármű - pl. egy tehergépkocsi - takarásában közelítünk meg egy 
  útkereszteződést, a szembejövő jármű vezetője nem észlelhet bennünket, ugyanakkor 
  mi sem láthatjuk őt. Ez a szituáció gyakran balesethez vezethet. Ilyenkor igyekezzünk 
  vagy lemaradni, vagy a tehergépkocsit megelőzve megközelíteni az útkereszteződést.
  A tehergépkocsi közelében tartózkodás veszélyét növeli az a tény is, hogy a 
  tehergépkocsi vezetője nem láthatja a közvetlenül mellette 13-70, ábra), valamint 
  a közvetlenül előtte haladó motorost (3-71. abra). Ugyanakkor a tehergépkocsi 
  takarásában közlekedő motoros szabad kilátása túlzottan korlátozott, emiatt 
  értékes információkat veszít (3-72. ábra). 
  A megállóhelyen álló autóbuszt fokozott óvatossággal közelítsük meg, mivel mindig 
  számítanunk kell az autóbusz előtt áthaladó gyalogosokra (3-73. ábra)! Az úttesten 
  levő és a kilátást akadályozó nagyobb terjedelmű tárgyakat a lehetőséghez képest 
  nagy oldaltávolság tartásával kerüljük ki, mivel takarásában gyalogos tartózkodhat!
  A motoros számára legnagyobb veszélyt a csúszós úttest jelenti. Tipikus városi 
  veszély az olajfolt. A közlekedési lámpák előtt, a buszmegállók környékén kell 
  számítani rá.
  Hasonlóan csúszik és veszélyes nedves időben a csatornafedél is (3-74. ábra). 
  A rajta megcsúszó motorkerékpárt megtartani, megfogni nagyon nehéz, szinte lehetetlen. 
  A megoldás: időben kell lassítani, és kikerülni a veszélyes helyet.
  Előfordul, hogy a motor kereke az úttestnél néhány centiméterrel alacsonyabb 
  útpadkára fut. Ilyenkor gázelvétellel hagyjuk lelassulni a járművünket, és csak 
  kisebb sebességnél térjünk vissza az úttestre.
  A hidak acél dilatációs szerkezete és a villamos sín, különösen esős időben, 
  nagyon csúszik (3-75. ábra). Az öreg, elhanyagolt pályaszakasz megdobja a gépkocsit 
  is. Ezért a villamospályát, a vasúti síneket minél meredekebb szögben keresztezzük, 
  és lassan, óvatosan hajtsunk rá (3-76. ábra)
  A mezőgazdasági területek mellett a sárfelhordás, különösen esős időben okozhat 
  kellemetlen meglepetéseket (3-77. ábra).
  A régi nagykockaköves utak, útburkolati jelek különösen esős időben csúszósak, 
  de az épülő utak burkolatának szintkülönbsége és laza szerkezete is balesetveszélyes 
  (3-78. - 3-81. ábrák).
  Veszélyhelyzetben - egy hirtelen felbukkanó akadály esetén gyakran felmerül 
  a kérdés: fékezzünk vagy próbáljuk kikerülni az akadályt?


A döntésnél mérlegeljük, hogy:
A kikerülési nyom megtervezésekor vegyük figyelembe, hogy a motorkerékpár bedöntéséhez 
  először ellenkormányzás szükséges, ugyanakkor a kikerülési út általában kisebb, 
  mint a fékút (3-82. ábra).
  A váratlanul bekövetkező műszaki meghibásodás megváltoztatja a jármű Viselkedését, 
  irányíthatóságát. A ,,defektes" kerék iránytartása romlik, az ilyen kereket 
  tilos fékezni.
  A motorkerékpárnak két, egymástól függetlenül működtethető fékszerkezete van. 
  Az egyik fék meghibásodása esetén (pl. bovdenszakadás) a másik kerék még fékezhető 
  marad. Figyeljünk arra, hogy ha csak az egyik kereket fékezzük, a fékút jelentősen 
  megnövekszik.
  Veszélyhelyzetekről, elkerülhető baleseti szituációkról még sokat beszélhetnénk, 
  ezek csokorba gyűjtése - az alapok elsajátítása után - már a gyakorlat feladata 
  lesz.

A közúti balesetek - a baleset kimenetele szerint - a következők szerint csoportosíthatók:
A napi hírekben hallott közlekedési baleseteket elemezve megállapíthatók a balesetet előidéző okok és a baleset következményei. Az adott közlekedési szituációba belegondolva, mindig keressük meg a baleset elkerülhetőségének lehetőségét. Ez a gondolati tréning is segíthet bennünket a balesetmentes közlekedésre való felkészülésben.

A kőolajipari termékek optimális felhasználása az egész világon fontos szemponttá vált. Az energiahordozók magas beszerzési ára megköveteli, hogy járművünket a lehető leggazdaságosabban üzemeltessük.
A tüzelőanyag-fogyasztást befolyásoló tényezőket három csoportba oszthatjuk:
A 
  gazdaságos üzemeltetés alapfeltétele járművünk kifogástalan műszaki állapota.
  A motor élettartamának vége felé csökken a kompresszió: ezzel együtt csökken 
  a motor teljesítménye, hatásfoka. Az elhasználódott, "kopott" motor 
  csak tüzelőanyag-többlettel üzemeltethető.
  A gyújtóberendezés és a karburátor kifogástalan állapota és beszabályozása nagymértékben 
  meghatározza a motor gazdaságos üzemeltetését.
  Attól függően, hogy milyen utakon közlekedünk, a levegőszűrő elszennyeződésének 
  mértéke változik, és az elszennyeződött levegőszűrő a tüzelőanyag-fogyasztásra 
  is kedvezőtlen hatással van.
  Ha túl kicsi a nyomás a gumiabroncsokban, nemcsak a gumik élettartama csökken, 
  hanem a tüzelőanyag-fogyasztás is megnövekszik a nagyobb gördülési ellenállás 
  miatt. Általában elmondhatjuk, hogy csak kifogástalan műszaki állapotban levő 
  járművet lehet gazdaságosan üzemeltetni.
  A tüzelőanyag-fogyasztást befolyásoló
  külső tényezők közül a levegő-ellenállás befolyásolja a legnagyobb mértékben 
  a fogyasztást. A sebesség növekedésével a befektetett energia mind nagyobb része 
  a levegő-ellenállás legyőzéséhez szükséges. Ezért a sebesség növekedésével a 
  motorkerékpár tüzelőanyag-fogyasztása rohamos mértékben növekszik (s-aga. ábra).
  Fontos tehát a józan ész diktálta haladási sebesség megválasztása, amellyel 
  még biztonságosan és elég gyorsan, ugyanakkor kis fogyasztással juthatunk el 
  úti célunkhoz.
  A tüzelőanyag-fogyasztást egyéb külső tényezők is befolyásolják, pl. a jármű 
  terhelése, az időjárási viszonyok, az útburkolat, a forgalmi viszonyok stb.
  A műszaki és a külső tényezőkön kívül a járművet vezető ember tevékenysége befolyásolja 
  a legnagyobb mértékben a fogyasztást.
  A gazdaságos üzemeltetés már a motor indításakor kezdődik. Hidegindításkor teljesen 
  elfordított szivatóval indítsunk, majd induljunk el és fokozatosan visszaállított 
  szivatóval - kímélő üzemben, kerülve a motor nagy fordulatszámon való járatását 
  - járassuk "melegre" a motort.
  A gyorsítás és a fékezés tulajdonképpen energiafelhalmozás és energiafelemésztés. 
  Az indokolatlan fékezés és az azt követő gyorsítás tüzelőanyag-túlfogyasztással 
  jár.
  Indulás után intenzív gyorsítással a lehető legrövidebb idő alatt érjük el az 
  utazósebességet és a lehető legnagyobb sebességfokozatot.
  A motor túráztatása és felesleges járatása is tetemes tüzelőanyag-túlfogyasztással 
  jár. Ezért szabad jelzésre várva ne túráztassuk a motort, hosszabb időtartamú 
  várakozás esetén pedig állítsuk le.
 Ha a forgalmi képzés feladatait elsajátította, és a kötelezően előírt vezetési 
  gyakorlatot járművezetéssel töltötte, következhet a forgalmi vizsga.
  A forgalmi vizsga során számot ad arról, hogy ura-e járművének (a technikai 
  kezelésben eljutott-e a készség szintjére), gyakorlottsága, helyzetfelismerése, 
  közlekedési látása, manőverezési képessége megfelel-e a biztonságos közlekedés 
  követelményeinek.
  A vizsgán a vizsgabiztos változatos forgalmi körülmények között ellenőrzi a 
  vizsgázó jármű feletti uralmát, járművezetői teljesítményét.
  A forgalmi vizsga során a vizsgabiztos a kísérő gépkocsi jobb első ülésén helyet 
  foglalva figyeli a gépkocsi előtt haladó, legfeljebb két motoros vizsgázót.
  A vizsgázók irányítása rádióberendezéssel történik. Ha a vizsga során a vizsgabiztosi 
  követő gépkocsitól forgalmi okok miatt túlságosan eltávolodna a vizsgázó, köteles 
  félreállni, és a követő gépkocsit bevárni.
7.1. Feladatok az "A1", "A kort." és az "A" kategóriás vizsgán
1. Haladjon lakott területen kívül 
  (lehetőség szerint autóúton, autópályán is).
2. Lakott területen belű!
7.2. Feladatok a segédmotoros kerékpáros vizsgán
A sikeres vizsgázó a vizsgaigazolás birtokában a helyi önkormányzat okmányirodájában igényelheti és kapja meg vezetői engedélyét.