A motorozás a fiatalok sportja, szórakozása, de a motorkerékpár nagyon sok
esetben nélkülözhetetlen közlekedési eszköz is. A motoros minden esetben ki
van téve az időjárás, a környezet közvetlen hatásának. Legyen bár a legnagyobb
kánikula, szélcsend, a motoros mindig szélben utazik. A sétáló embernek valóban
nem mozog a levegő, de a motorosra szélcsendben is olyan sebességű szél hat,
amilyen sebességgel halad a járművel, ugyanakkor a motoros mögött képződő légörvény
legalább annyi veszélyt jelent, mint a szemből érkező szél. Ha nagy sebességgel
órákon át motorozik, akkor veszély fenyegeti egészségét, ha nem óvja kellően
magát.
A motoros a legnagyobb kánikulában is mindig védje mellét, torkát, hátát - öltözzön
praktikusan. Az időjárás sem mindig kedvező a motorozáshoz, a legkellemesebb
nyári időjárás is megváltozhat, a jól indult nyári kirándulást is szétverheti
zápor. A feladatok sokszor megkövetelik, hogy hidegben, esőben, ködben, csúszós
úton is használjuk a járművet. Mit tehet ilyenkor?
Az egyébként egészséges ember, ha a célnak megfelelően öltözködik, nem lesz
beteg a motorozástól. Öltözködjön mindig az időjárásnak megfelelően, kényelmes,
a vezetést nem akadályozó ruhába. Természetesen másként kell öltözködni, ha
a városban közlekedik, rövid távon, és másként, ha hosszabb kirándulásra, utazásra
megy. Súlyosan vét egészsége ellen az, aki ingujjban száguld az országúton.
Befolyásolja az öltözködést a motor kiegészítő felszerelése, "komfortja"
esőben, hosszabb úton nagy segítséget jelenthet a lábvédő és a kormányra szerelt
huzatmentes szélvédő.
A motorosruha kiválasztásakor elsőrendű szempont a szoros zárás csuklónál, nyaknál
és derékban. Nem ér semmit a legszebb, legjobb anyagból készült divatos védőruha
sem, ha nem véd.
A korszerű motoros öltözékben a sérülés veszélyét csökkentő betétek, protektorok
találhatók, pl. könyök-, térd-, vesevédő.
A védőruha anyaga legyen vízhatlan, szabása
testhezálló. Gombolását úgy kell kialakítani, hogy a szél vagy eső ne hatolhasson
a ruha alá. A túl bő ruha azért nem jó, mert nagy sebességnél a szél a
gallérnál behatol a ruhába, a motoros hátánál öblös vitorla képződik. A lobogó
kabát egészségtelen, és jelentős a légellenállása. A gallér felgombolt állapotban
kövesse a motoros nyakvonalát, mert a szélben az eső utat talál a ruha alá,
hamarosan jelentkezik a meghűlés is. A motoros ruházatát, felszerelését a 3-34.
ábra szemlélteti.
A bö nadrágszár beleakadhat a lábtartóba, így balesetet okozhat (3-35. ábra).
A hűvös idő beálltával a ruházat legyen többrétegű, de ügyeljen arra, hogy az
öltözet a mozgásban ne zavarja. Ilyenkor különösen fontos az ízületek védelme,
elsősorban a térdnél és a lábfejnél. Nagy segítséget jelent a vízhatlan anyagból
készült, a térdeknél bélelt, a cipőt is takaró, alul pánttal záródó nadrág.
Az öltözetet magas szárú cipő vagy csizma egészítse ki. A szandál vagy sarok
nélküli papucs kényelmes viselet lehet a nyári melegben, de a motorkerékpár
vezetéséhez nem megfelelő. A sarok tartja a lábat a lábtartón. A nem megfelelő
cipő lecsúszhat a lábtartóról és a fékpedálról, ezzel balesetet okozhat (3-36.
ábra).
A ruházat kiválasztásakor gondoljon arra is, hogy csak akkor tud biztonságosan
közlekedni, ha a közlekedés többi résztvevője időben észreveszi Önt. Ezt segíti
az élénk színű ruházat és a ruhára varrt fényvisszaverő fólia, amely még az
esti szürkületben is biztonságot ad.
A ruházatot mindig egészítse ki a hosszú szárú, szorosan záródó kesztyű, amelynek
feladata kettős: védi a kezet a hideg ellen, és használatával bukás esetén a
kisebb horzsolásos sérüléseket is csökkenthetjük (3-37. ábra).
A bukósisak a motoros ruházatának kötelező tartozéka, amelyről a KRESZ még azt
is kimondja, hogy becsatolt állapotban kell lennie.
Ma már sokféle bukósisak kapható a kereskedelemben (3-38. ábra). Kiválasztásakor
a biztonságot és célszerűséget vegyük figyelembe (3-39. ábra).
A jó bukósisak ismérvei:
Ha a sisakunkban nincs arcvédő, védőszemüvegre van szükség, hiszen ha egy kis
bogár a szembe kerül, átmenetileg vezetésre alkalmatlanná teszi a motorost,
és ez balesethez vezethet.
A jó szemüvegnek a következő feltételeket kell kielégítenie:

3.2.
A járművezetés alapjainak elsajátítása
A járművezető-képzés legfontosabb és egyben leginkább balesetveszélyes része
a gyakorlati képzés.
A segédmotoros kerékpár és a motorkerékpár a két keréken csak állandó egyensúlyozással
vezethető. Ahhoz, hogy a nagyobb tömegű motorkerékpárral megkezdhesse az ismerkedést,
feltétlenül szükséges, hogy legyen kerékpározási gyakorlata. Ha még nem kerékpározik
biztonságosan, akkor gyakoroljon!
A tanulás során ügyeljen arra, hogy a jármű feletti uralmat, a biztonságos és
balesetmentes közlekedést a lehető legkisebb veszélyeztetettség mellett sajátítsa
el.
A gyakorlati oktatás két fő részből áll: az alapoktatásból és a főoktatásból.
Az alapoktatás során a jármű technikai kezelését, a jármű feletti uralmat sajátítja
el forgalommentes környezetben, tanpályán.
A főoktatáshoz a forgalmi vezetés feladatai tartoznak.
A gyakorlati képzés hatékonyságát segíti elő, ha már az elméleti képzés során
elsajátítja és tudatosítja a gyakorlati képzés menetét, az alapvető manőverek
végrehajtását.
A motorkerékpár biztonsági ellenőrzése Elindulás előtt ellenőrizzük a motorkerékpár
biztonsági berendezéseit és felszerelését. Az állványon levő motorkerékpáron
ellenőrizzük a világító és jelzőberendezések helyes működését, a kormányművet,
a gumiabroncsok állapotát és légnyomását, a szerszámkészletet. Ügyeljünk arra,
hogy felszerelésében mindig legyen az előírásoknak megfelelő ("A"
típusú) sebkötöző csomag és izzókészlet is.
Ellenőrizzük, van-e elegendő tüzelő-anyag a tartályban (négyütemű motoroknál
vizsgáljuk meg azt is, hogy van-e elegendő kenőanyag az olajtartályban).
Az ellenőrzések után oldjuk a kormányzárat, és emeljük le a motorkerékpárt az
állványról. Az állványról leemelt motorkerékpáron ellenőrizzük a fékeket. A
fékek működését külön-külön vizsgáljuk meg.
A motoron ülve ellenőrizzük a visszapillantó tükrök helyes beállítását.
Az ellenőrzés módját és a beállítási adatokat a tankönyv 2. része részletesen
tartalmasa.
A
jármű mozgatása
A motorozással való ismerkedést az álló motorú jármű mozgatásával kezdjük. Gyakorolja
a motorkerékpár felállítását középső, majd oldaltámaszra.
A középső támaszra emeléskor álljon a motorkerékpár bal oldalára. Bal kezével
fogja meg a kormányt, jobb kezével a nyerget, jobb lábával rögzítse a középtámaszt
a talajon, és az enyhén maga felé döntött motorkerékpárt így húzza a támaszra
(3-40. ábra).
A motorkerékpár oldaltámaszra döntését a motoron ülve gyakorolja.
Döntse meg a motorkerékpárt az oldaltámasszal ellentétes oldalra, és sarokkal
billentse ki az oldaltámaszt, majd óvatosan támassza rá a járművet.
Vigyázat, laza talajon a középtámasz, ill. az oldaltámasz benyomódik a talajba,
és a motor előbb vagy utóbb felborul!
Miután megtanulta a motorkerékpár támaszra állítását, tologassa a járművet szűk
helyen, forduljon meg vele tologatással, kerüljön kiálló tárgyakat. A jármű
tologatása során, különösen a nagy tömegű motorkerékpároknál ügyeljen arra,
hogy a jármű mindig maga felé dőljön, így nem tudja elrántani Önt.
A helyes ülési helyzet megkeresése
A motorkerékpár geometriai adottságai, mindenekelőtt a kormány-ülés-lábtartó
háromszög eleve megszabják az optimális testhelyzetet, ami nem azt jelenti,
hogy egyformán kényelmesen ülhet egy apró termetű nő és egy magas férfi ugyanazon
a motorkerékpáron. A kormány a legtöbb motorkerékpáron, segédmotoros kerékpáron
állítható. Többnyire állítható a fékpedál, a sebességváltó, egyes típusokon
a lábtartó, sőt az ülés is. Az állítási lehetőségek kihasználásával az átlagos
termetű vezető megkeresheti azt a testhelyzetet, amelynél hosszabb távon nem
fárad el, és mindenkor ura maradhat járművének. Az egyenes testtartás kevésbé
fárasztja el a motorost, mint a tüzelőanyagtartályra "hasaló" testhelyzet.
A helyes ülési helyzet megkeresése céljából állítsa a motorkerékpárt középső
támaszra, álljon fel a lábtartóra, majd lassan leereszkedve üljön le az ülésre,
és fogja meg a kormányt. Az így megkeresett helyes ülési helyzetből mindenkor
fel tud emelkedni az ülésről, és hosszabb távon sem fárad el (3-41/A. ábra).
Ezek után gyakorolhatja a kezelőberendezések működtetését az álló motorú, középtámaszra
felállított járművön, egyúttal ellenőrizze a visszapillantó tükrök helyes beállítását
is h. a 3-4. ábrát).
A motor beindítása
A jó műszaki állapotban levő motor beindítása általában nem okoz gondot. Álljon
a motorkerékpár berúgókar felőli oldalára, és győződjön meg arról, hogy a sebességváltómű
üres állásban van-e. Nyissa ki a tüzelőanyagcsapot. Tegye a gyújtáskulcsot a
gyújtáskapcsolóba, és fordítsa a megfelelő állásba, majd erőteljesen rúgja le
az indítókart.
Ez valóban egyszerű művelet, mégis jó megjegyezni, hogy indításkor a berúgókar
a talp közepén legyen, hogy ha esetleg - a túlságosan nagy előgyújtás miatt
- a motor berúgókarja visszarúg, akkor a láb könnyedén lecsússzon a berúgókarról
13-a1. ábra). Ellenkező esetben bokaficamot vagy törést okozhat a visszacsapódó
berúgókar.
A jól beszabályozott motor - ha nem hideg - gázadás nélkül is biztosan indul.
A hidegindításhoz a motornak dúsított tüzelőanyag-levegő keverékre van szüksége.
A korszerű motorkerékpáron ezért hidegindító berendezés is van. Hidegindításkor
a hidegindítókart a 2 helyzetbe kell fordítani 13-a2. ábra), ugyanakkor a gázfogantyú
üresjárati helyzetben legyen. Ellenkező esetben a hidegindító berendezés hatástalan.
Ezek után erőteljesen taposson a berúgókarra. Télen, hidegben, többszöri eredménytelen
indítási kísérlet után tartson egy-egy perc szünetet a két indítás között, hogy
a tüzelőanyag-nívó az indítóaknában ismét a kívánt szintre kerüljön. A motor
elindulása után, a motor felmelegedésének mértékében fokozatosan tolja vissza
a hidegindítókart az 1 helyzetbe. A motort álló helyzetben nem szükséges melegíteni.
A korszerű motorkerékpárok elektromos indítómotorral indíthatók.
Elindulás,
megállás a motorkerékpárral
A vezetési gyakorlat következő állomása az elindulás, a gáz és a tengelykapcsoló
összehangolt kezelése, valamint a megállás elsajátítása.
Helyezkedjen el kényelmesen a motorkerékpáron, mindkét keze legyen a kormányon,
mindkét lába a talajon. Húzza be ütközésig a tengelykapcsoló kart, és a sebességváltót
kapcsolja az I. sebességfokozatba. A gázfogantyú elforgatásával kissé növelje
a motor fordulatszámát, ezzel egyidejűleg lassan, óvatosan engedje ki a tengelykapcsolókart.
A motor lassan elindul, a tengelykapcsolókart ne engedje el, "csúsztatott
kuplunggal" haladjon. Haladás közben ne használja a lábtartót, a lába a
földön kísérje a most már "önjáró" motorkerékpárt. Néhány méter megtétele
után húzza be a tengelykapcsolókart, és kézifékkel állítsa meg a motorkerékpárt.
Ha a kézifékkart két ujjal (a mutató- és a középső ujjal) működtetjük, fékezés
közben a gázfogantyút is tudjuk tartani, ugyanakkor kormányfogásunk is biztonságosabb
lesz (3-43. ábra).
Ezek után gyakorolhatja a szabályos elindulást, megállást.
A visszapillantó tükörből és a bal válla felett hátratekintve győződjön meg
az elindulás feltételeiről.
Ha az út szabad, elindulási szándékát irányjelzővel (ha nincs, akkor karral)
jelezze, majd kapcsolja az 1. sebességfokozatot.
Most döntse egy kicsit balra a motorkerékpárt, jobb lábát tegye fel a lábtartóra,
és a már gyakorolt módon induljon el. Amikor a jármű megmozdult, bal lábát is
tegye fel a lábtartóra, teljesen engedje ki a tengelykapcsolókart, és fokozatosan
adjon gázt (3-44. ábra).
Közepes gázzal haladjon, menet közben ügyeljen arra, hogy mindkét lába a lábtartón
legyen. Megálláskor irányjelzéssel jelezze megállási szándékát, engedje vissza
a gázfogantyút alaphelyzetbe, mindkét fékkel fékezve lassítsa járművét, és még
a megállás előtt húzza be a tengelykapcsolókart. Megálláskor lábát ne csúsztassa
az úttesten, mert az baleset okozhat, csak akkor tegye le, ha a motorkerékpár
már megállt.
Kapcsolja
a sebességváltókart üres helyzetbe, óvatosan engedje ki a tengelykapcsolókart,
és engedje el a fékkart is.
Elinduláskor a leggyakrabban előforduló hiba, hogy kis gázadáskor a motor lefullad,
nagyobb gázadáskor pedig, ha hirtelen, túlságosan gyorsan engedjük ki a tengelykapcsolókart,
a motor rángatva indul vagy felágaskodik, és a motoros hátraesik.
Az elindulás, megállás gyakorlását csak akkor fejezze be, ha már rángatás, lefulladás
nélkül, biztonságosan végre tudja hajtani.
Ha ismételt gyakorlással sem tud elindulni, végezze el a következő kisegítő
feladatot. Keressen egy kb. 45°-os, 5...10 cm magas éket vagy járdaszegélyt.
Állítsa a motorkerékpár első kerekét szorosan az ék elé. Üljön fel a motorkerékpárra,
mindkét keze legyen a kormányon, és mindkét lába a földön. Kapcsolja az 1. sebességfokozatot.
A gázfogantyú elforgatásával növelje a motor fordulatszámát, és a tengelykapcsolókart
óvatosan engedje ki mindaddig, amíg a motorkerékpár megmozdul, majd ismét húzza
be. A következő gyakorlatnál igyekezzen a motorkerékpár kerekét úgy megtartani
az éken, hogy az ne érjen le a vízszintes talajra. Néhány gyakorlat után a tengelykapcsolókar
és a gázfogantyú összehangolt működtetésével az ék bármely pontján meg tudja
tartani a motorkerékpár első kerekét, és ezután már nem lesz nehézsége az elinduláskor
(3-45. ábra).
Ezután gyakorolja a folyamatos lassú haladást 1. sebességfokozatban az előre
kijelölt nyomvonalon. Ajánlott nyomvonalak: kör, nyolcas, szlalom stb. Igyekezzen
minél közelebb haladni a kijelölt nyomvonalhoz. Lábletevés nélkül motorozzon.
A tengelykapcsolót csak szükség esetén csúsztassa, pl. megforduláskor, ha az
út olyan keskeny, hogy a feladat egyébként nem végezhető el (3-46. ábra).
A lassú menetben való iránytartás gyakorlására jelöljön ki kúpokkal egy 1 m
széles folyosót. A kúpok között sebessége ne legyen több, mint 1 m/s. Ez a kis
sebesség egyes motorkerékpároknál és segédmotoros kerékpárok esetében csak a
tengelykapcsoló csúsztatásával érhető el.
Sebességváltás
Amennyiben biztonságosan végre tudja hajtani az elindulást, kanyarodást, megállást,
új feladat következik: a sebességváltás.
A feladat végrehajtására hosszabb utat, pályaszakaszt jelöljön ki. Induljon
el a már megtanultak szerint, és a gázfogantyú elfordításával növelje a sebességet.
A legnagyobb fordulatszám közelében húzza be a tengelykapcsolókart, ugyanakkor
egy határozott mozdulattal forgassa vissza a gázfogantyút, és anélkül, hogy
ránézne a kapcsolókarra, kapcsolja a 2. sebességfokozatot.
A sebességfokozatok szokásos sémáját a 3-47. ábra szemlélteti.
A tengelykapcsolót ilyenkor már nem kell csúsztatni, a tengelykapcsolókat tehát
gyorsan, könnyedén kiengedi, és azonnal adjon gázt, hogy a motor rángatás nélkül
gyorsuljon.
Visszakapcsoláskor tolja vissza a gázfogantyút alaphelyzetbe, és hagyja a motorkerékpárt
lelassulni. Húzza be a tengelykapcsolókart, és kapcsoljon vissza eggyel kisebb
sebességfokozatba. A tengelykapcsolókart fokozatosan engedje ki, hogy az erőátvitel
hirtelen megterhelését és a hátsó kerék esetleges megcsúszását elkerülje.
Ha a tanpálya mérete lehetővé teszi, kapcsolja a nagyobb sebességfokozatokat
is.
A visszakapcsolás gyakorlását ezután nehezítse a visszakapcsolást megelőző fékezéssel,
az egyes sebességfokozatok kihagyásával, és a visszakapcsolás közbeni gázadással.
Ezután a tanpálya adta lehetőségeket kihasználva változatos nyomvonalon, nagyobb
sebességen gyakorolja a kanyarodást a motorkerékpár megdöntésével. Ajánlott
nyomvonalak: kör, nyolcas alak, szlalom; egyenletes kúptávolsággal, szlalom
változó kúptávolsággal. E gyakorlatok során tudatosul, hogy kanyarmenetben szükséges
és természetes a motorkerékpár ferde helyzete, bedöntése.
A legegyszerűbb, leggyakrabban alkalmazott kanyarodási módnál a jármű és vezetője
azonos szögben dől be (3-48/A ábra).
Minden kanyar más és más: eltérő a kanyarok íve, az útburkolata, tapadása, járművünk
sebessége, a partnerek mozgása stb. A biztonságos kanyarodásnak is több módszere
lehetséges.
Sok esetben a forgalom jobb megfigyelhetősége érdekében a vezető csak a járművét
dönti a kanyar belső oldala felé, ugyanakkor saját teste függőleges tartásban
marad (3-48/B. ábra).
Minél többet gyakoroljuk a lehetséges kanyarvételi módokat, annál inkább "ösztönösen"
is rátalálunk a legjobb megoldásokra.
Fékezés
Most már a gyakorlatban is kipróbálhatja mindazt, amit a fékezésről elméletben
tanult. A következő feladat a biztonságos célmegállás.
Mivel a motorkerékpáron általában a kézifék csak az első, a lábfék csak a hátsó
kerekeket fékezi, a fékút akkor a legrövidebb, ha mindkét fékkel egyszerre fékezünk.
Ha csak az egyik fékkel fékezünk, a fékút jelentős mértékben megnő.
Ahhoz, hogy a lefékezett első kerék ne rontsa a motorkerékpár egyensúlyát, célszerű
a fékezést, úgy gyakorolni, hogy a kéziféket egy pillanattal a lábfék lenyomása
után működtessük.
Az adott pontnál való megállás gyakorlására rajzoljon az úttesten keresztbe
két, egymástól 1 m távolságra levő vonalat, a vonalakon helyezzen el egymástól
1,5 m távolságra 2-2 kúpot, és változó sebességről és távolságról fékezve álljon
meg úgy, hogy az első kerék a két vonal között legyen (3-49. ábra).



Az intenzív vagy gyors fékezés elsajátításával érhető el a fékút optimális lecsökkentése. Gyorsítson fel motorkerékpárral
száraz úton 30...35 km/h,
nedves úton 20...25 km/h,
segédmotoros kerékpárral
száraz úton 25...30 km/h,
nedves úton 20...25 km/h sebességre.
Az
adott sebességgel haladva az úttest szélénél levő jelzőkúpnál (a fékezés kezdetét
jelző vonaltól) kezdett intenzív fékezéssel, mindkét fék egyidejű használatával
álljon meg a lehetséges legrövidebb úton még a megállási helyet jelző vonal
előtt (12 m-en belül) (3-50. ábra).
A gyakorlás során bármelyik kerék megcsúszása, blokkolása után gyorsan és finoman
csökkentse a fékezőerőt.
Az elméletben tanultak igazolására most az egyszer próbáljon meg csak az első,
majd csak a hátsó kereket fékezve megállni. Azt tapasztalhatja, hogy a legnagyobb
igyekezete ellenére sem tud 40 km/h sebességről 12 m-en belül megállni.
A vezetés során a féktávolságon belül elénk kerülő akadállyal való ütközést
csak kikerüléssel tudjuk elhárítani. Növelhetjük a manőverezés biztonságát,
ha először fékezünk, és a lehető legkisebb sebességgel hajtjuk végre a féktávolságon
belül elénk kerülő akadály - pl. egy elénk futó kutya vagy a járdáról lelépő
gyalogos - kikerülését.
A manőver begyakorlását a következő módon végezheti el. Helyezzen el egymástól
8 m távolságra két, kúpokkal jelölt síkban eltolt, 1,5 m széles kaput, az úttestre
merőlegesen. 40 km/h sebességgel közelítse meg a kapukat 8...10 m-re.
Itt kezdjen fékezni, és mivel megállni már nem tud, a fékeket felengedve, a
kúpokat kikerülve hajtson keresztül a kapun (3-51. ábra).
Az összetett fékezési feladatok elsajátítása a kritikus helyzetekben való helyes
döntést segíti, és a baleset elkerülésének valószínűségét növeli.
Kellő gyakorlással megtanulhatja, hogyan használhatja ki a motorkerékpár lassítóképességét.
A mindennapi közlekedésben - ha veszélyes forgalmi helyzet nem kényszerít rá
- ne koptassa feleslegesen gumijait, csak annyira lassítson, amennyire szükséges
a biztonságos megálláshoz. Az legyen a célja, hogy eléggé lelassuljon az adott
helyen, tehát ne menjen neki semminek.
A
második legfontosabb szempont, hogy fékezés közben ne szaladjon belénk senki.
Ha két gépkocsi koccan, többnyire csak anyagi kár keletkezik, de ha motor ütközik
más járművel, végzetes baleset lehet a következmény. Fékezéskor ne bízzuk rá
magunkat a mögöttünk haladóra, vigyázzunk helyette is, és ha kell, cselekedjünk
is.
Először is mindig legyen az első a fékezést kiváltó akadály megpillantásában!
Magasan ülve jól átlát az Ön előtt haladó személygépkocsikon; már akkor villanjon
fel a féklámpája, amikor az előtte haladó még nem is sejti, hogy fékezni fog!
A fékezés kezdetén a szükségesnél erősebben fékezzen, és a visszapillantó tükörben
figyelje az Ön mögött haladó járművet, hogy tudja-e tartani a követési távolságot.
Ha igen, akkor biztonságban van, és a fékezőerőt csökkentve mozgását az Ön előtt
haladóhoz igazíthatja.
Ha az Ön mögött haladó jármű képe a tükörben nő, akkor a féklámpa villogtatásával
figyelmeztesse azt a veszélyre, és ha erre sem reagál, keressen menekülő utat.
A kezdetben erős, majd gyengébb fékezés "felrázza" a mögöttünk haladó
partnert, lehetőséget ad viselkedésének megfigyelésére, és biztonsági teret
enged számunkra.
Elindulás emelkedőn
A nagyobb tömegű motorkerékpárnak már az emelkedőn való megtartásához is nagy
erőt kell kifejteni, az elindulás pedig különleges ismereteket igényel. A biztonságos,
hátragurulás nélküli elindulás érdekében az 1. sebességfokozat kapcsolásakor
kézifékkel tartsa meg a motorkerékpárt; közvetlenül az indulás előtt lábfékkel
fékezzen, és csak akkor szüntesse meg a fékezőerőt, ha járműve már megindult.
Motorozás könnyű terepen, földúton
Ha a gyakorlótér lehetővé teszi, könnyű terepen, egyenetlen földúton is gyakorolja
a jármű feletti uralom elsajátítását. Vigyázzon, mert nem könnyű feladat az
egyenetlen talajon, az ülésből kissé kiemelkedve, a lábtartón állva a mindenkori
egyensúlyi helyzetet megtalálni.
Szükségindítás betolással és lejtőn való legurulással
A gyakorlatban előfordulhat, hogy a berúgókarral nem tudja életre kelteni motorját,
ilyenkor megpróbálhatja a betolással való indítást. Nyissa ki a tüzelőanyagcsapot,
üljön fel a motorkerékpárra, fordítsa el a gyújtáskulcsot, húzza be a tengelykapcsolókart,
és kapcsolja a 2. sebességfokozatot. Segítőtársa tolja meg a járművet, és amikor
kellő lendületbe jött, adjon gázt, és engedje ki a tengelykapcsolókart. Erre
a motor legtöbbször beindul. A motor segítség nélküli betolása (felugrás a lábtartóra,
felugrás oldalsó ülésbe) a bukás veszélye miatt nem ajánlott módszer. Ha egyedül
van, alkalmazhatja még a motor beindítására a lejtőn való legurulást.
3.3. Felkészülés a járműkezelési (rutin) vizsgára
Ha a feladatokat részenként, a követelményeknek megfelelő szinten végrehajtotta, megkezdheti a vizsgafeladatok gyakorlását. A következőkben a vizsgafeladatokat és az értékelést ismertetjük.
A járműkezelési vizsga
A biztonsági ellenőrzési feladatok
Mindenki számára kötelező feladat a gumiabroncsok, a kormányberendezés, a világító-és fényjelző berendezések, a fékberendezések ellenőrzése .
Választott feladat a következő feladatok közül egy:
A *-gal jelzett feladatoknál a kezelési útmutató használata megengedett.
Sikertelen a vizsga, ha a vizsgázó
A technikai kezelési és manőverezési feladatok
A technikai kezelési és manőverezési feladatokhoz kialakított vizsgapályát,
és az egyes feladatok nyomvonalát a 3-52. ábrán láthatjuk.
1. feladat. Kis sebességű manőverezés és iránytartás
Vegye fel és csatolja be a bukósisakot. A motorkerékpárt tolja az indulás helyét
jelző vonalhoz.
A vizsgabiztos (oktató) jelzésére indítsa be a motort, majd a megfelelő üléshelyzet
elfoglalása, irányjelzés, az indító sebességfokozat kapcsolása és kellő körültekintés
után induljon el. Egyenletes, lassú tempóval haladjon a járművel a kijelölt
nyomvonalon (a kúpok között, ill. azok kerülésével), a kúpok érintése nélkül.
A pálya végén forduljon meg nagy ívben, és egészen lassú menetben (maximum 1
m/s) haladjon át az 1 m széles és 8 m hosszú folyosón. A folyosóból kiérve növelje
a jármű sebességét. A fokozat nélküli váltóval szerelt jármű kivételével, kapcsolja
a 2. sebességfokozatot, majd fékezzen, és álljon meg az úttest szélén úgy, hogy
az első kerék a négy kúppal kijelölt területen belül, a megállás helyét jelző
vonal előtt legyen. Kapcsolja a 0 sebességfokozatot.
A feladat végrehajtása során az irányváltoztatás veszélytelenségéről kellő körültekintéssel
kell meggyőződni.

Sikertelen a vizsga, ha a vizsgázó
2. feladat. Gyors manőverezés
Becsatolt bukósisakban a járművön ülve, járó motorral, az indulási vonalnál
várja a vizsgabiztos (oktató) indító jelzését.
A vizsgabiztos jelzésére irányjelzés, az indító sebességfokozat kapcsolása és
kellő körültekintés után induljon el a járművel. Gyorsítson fel száraz úton
20...25 km/h, nedves úton 15...20 km/h sebességre, és az úttest felezővonalában
elhelyezett kúpok (7 db) között szlalomozva haladjon a pálya végéig, majd a
6. és 7. kúpok körül a jármű döntögetésével két nyolcast írjon le, és a korábbi
útvonalat keresztezve szlalomozva haladjon visszafelé. Fékezzen, és a járművel
úgy álljon meg, hogy az első kerék a négy kúppal kijelölt területen belül, a
megállás helyét jelző vonal előtt legyen. Kapcsolja a 0 sebességfokozatot. A
feladat végrehajtása során irányjelzést csak elinduláshoz kell adni.
Az átlagsebesség időméréssel is ellenőrizhető. A feladat végrehajtására fordítható
idő száraz útburkolaton 50 s, nedves útburkolaton 55 s.
Sikertelen a vizsga, ha a vizsgázó
3. feladat. Intenzív fékezés
Becsatolt bukósisakban a járművön ülve, járó motorral, az indulási vonalnál
várja a vizsgabiztos (oktató) indító jelzését. A vizsgabiztos jelzésére irányjelzés,
az indító sebességfokozat kapcsolása és kellő körültekintés után induljon el.
Gyorsítson, kapcsoljon fel, haladjon a járművel a kijelölt nyomvonalon a kúpok
között. A pálya végéhez közeledve csökkentse járműve sebességét, irányjelzés
és körültekintés után forduljon meg egy ívben. Gyorsítson fel a motorkerékpárral
száraz úton 30...35 km/h, nedves úton 20...25 km/h sebességre.
Az adott sebességgel haladva az úttest szélénél levő jelzőkúptól és a fékezés
kezdetét jelző vonaltól kezdve intenzív fékezéssel, mindkét fék egyidejű használatával
álljon meg 12 m-en belül, a megállási helyet jelző vonal előtt. Kapcsolja a
0 sebességfokozatot. A megállási szándékot nem kell jelezni.
Sikertelen a vizsga, ha a vizsgázó
Az irányjelzés vagy körültekintés egyszeri elmulasztása nem jelent sikertelen vizsgát.
A segédmotoros vizsgapálya kialakítása általában megegyezik a motoros vizsgára kialakítottal, a vizsgán azonban két feladat van.
1. feladat. Kis sebességű manőverezés
A végrehajtás, és annak értékelése azonos a motoros vizsgánál leírtakkal.
2. feladat. Gyors manőverezés és intenzív fékezés.
Nyomvonalát a 3-53. ábrán láthatjuk.
A feladat végrehajtása során már becsatolt bukósisakkal a járművön ülve, járó
motorral az indulási vonalnál várja a vizsgabiztos (oktató) indító jelzését.
A vizsgabiztos (oktató) jelzésére karral történő irányjelzés, az indító sebességfokozat
kapcsolása és kellő körültekintés után induljon el járművével.
Gyorsítson fel 15...20 km/h sebességre, és haladjon a kúpok között kijelölt
nyomsávon (szlalomozva) a jármű döntögetésével, majd a pálya végén elhelyezett
két kúp körül csináljon két "nyolcast". A "nyolcasból" kihajtva
a pálya szélén, a kúpok mellett 20...25 km/h sebességre gyorsítva haladjon visszafelé.
A fékezés kezdetét jelző vonaltól (az úttest szélén lévő jelzőkúptól) intenzív
fékezéssel (mindkét fék egyidejű használatával) úgy álljon meg, hogy a jármű
első kereke még a megállás helyét jelző vonal előtt legyen. Kapcsolja a "0"
sebességfokozatot.

Sikertelen a vizsga, ha a vizsgázó
Ha a vizsgafeladatot megfelelő szinten elsajátította, a kötelezően előírt oktatási időt gyakorlással töltötte és sikeres elméleti vizsgát tett, bátran jelentkezhet a járműkezelési vizsgára. Sikeres járműkezelési vizsga után megkezdheti a forgalmi feladatok gyakorlását.
A forgalmi vezetés kezdetén a rutinpályán már megtanult és begyakorolt manővereket kell a közúti forgalomban is végrehajtani. Nagyon lényeges szempont, hogy a kezdeti időben minél kevesebb "zavaró" tényező nehezítse a gyakorlást. Ezért kell ismert környéken, ideális útviszonyok között, gyér forgalomban kezdeni a forgalmi vezetést, és a minél eredményesebb, könnyebb tanulás érdekében a továbbiakban is betartani a fokozatosság elvét.
4.1. A közlekedési partnerek és jellemzőik
Már gyér forgalomban is látni fogja, hogy mennyire más ez a motorozás, mint
zárt, forgalommentes pályán. Haladási sebességünket, manővereinket, egy szóval
cselekedetein-
ket nagyon sok tényező befolyásolja. Már nemcsak a motorkerékpár technikai kezelésére
kell figyelnie, hanem a jelzésekre és a közlekedési partnerekre is. Meg kell
tanulnia a különböző utak, útkereszteződések és csomópontok forgalmi rendjének
felismerését, valamint a partnerek (járművek) haladásának lehetőségeit és korlátait.
Partnerismereti szempontból Jelentős információhordozók lehetnek:
Nézzük, mit kell tudnunk az egyes járművekről, és mit várhatunk el általában a vezetőjüktől. Közlekedési partnereink legnagyobb táborát a személygépkocsik alkotják. A személygépkocsik tömege általában 800...1500 kg. Fajlagos teljesítményük viszonylag nagy, ezért nagy a gyorsulóképességük és a végsebességük. A személygépkocsi védi vezetőjét és utasát az időjárás viszontagságaitól és az esetleges ütközés hatásaitól. Ugyanakkor a kocsiszekrény gátolja a gépkocsiból való kilátást, amit csak részben javít a visszapillantó tükör.
A tehergépkocsik méreteik miatt a viszonylagos biztonságon kívül nagy biztonságérzetet is adnak vezetőiknek. Tömegük több tonna, de ehhez képest teljesítményük aránylag kicsi. Ezért terhelt állapotban, hosszú emelkedőkön lassan haladnak. Az üres gépkocsi fajlagos teljesítménye jóval nagyobb lesz, ezért jobban gyorsul, és nagyobb a végsebessége. Egy esetleges előzéskor az erőtartalékok felmérésekor ez is fontos szempont lehet. A magasabban ülő vezető az utat jól belátja előre, de oldalt és hátra a kocsiszekrény kialakítása, a tükrök beállítása, valamint a rakomány mérete és elhelyezése szerint különböző holtterek lehetnek.
A
pótkocsik megnövelik a jármű hosszát. Ez különösen a biztonságos előzést nehezíti
meg. Erre a veszélyre figyelmeztet a kocsi hátulján levő háromszögletű prizma.
A hosszú járműveknek kanyarodáskor nagy a nyomeltérésük. Száraz úton a pótkocsi
ostorozó mozgását a pótkocsi rossz futómű-beállítása okozza. A száraz úton nem
nyomkövető pótkocsi csúszós úton hajlamosabb az ostorozásra. Ezt az ostorozó
mozgást sokszor a járműszerelvény vezetője nem észleli, így nekünk kell számítanunk
rá.
Hibás fékszerkezet, nyálkás, jeges útfelület miatt előfordulhat a pótkocsis
szerelvények becsuklása, ami nehéz feladat elé állítja a vezetőt és a közelében
levőket. Pótkocsis jármű mellett mindig nagyobb oldaltávolságot tartsunk!
Lassan haladó, ám a legkülönbözőbb felszerelésekkel, munkaeszközökkel felszerelt
járművek a mezőgazdasági vontatók és a lassú járművek (3-5a. ábra). Rövid tengelytávolságuk
rontja e járművek iránytartását, jellemzőjük a "kacsázó" mozgás. A
mezőgazdasági vontató két pótkocsit is vontathat, így kanyarodáskor nagy a nyomeltérése.
A tömegközlekedési eszközök közös jellemzője, hogy megjelenésükkor megállóikban
megélénkül a gyalogosok mozgása. A vezetők jó része naponta többször járja végig
ugyanazt az utat, így az út minden apró részletét ismerheti. Az autóbuszok,
trolibuszok mozgásában ritka a véletlen vagy téves elem, nyugodtan igazodhatunk
hozzájuk.
A villamos sínen közlekedik, ezért csak ott kell számítanunk rá, ahol használatban
levő sínpár van. A villamost és mozgását az jellemzi, hogy tömege több tonna,
vasúti járműre emlékeztető masszív felépítésű. A kereke és a sín közötti súrlódási
tényező értéke viszonylag kicsi, ezért a villamos előtt és mögött tartsunk megfelelő
követési távolságot!
A villamossínen való áthaladás előtt mindig nézzünk körül a sín mindkét irányába.
A motor kerekeit a sínen haladás "megdobhatja", a nedves , olajos
sín pedig csúszik. Lehetőleg meredek szögben haladjon át rajta. Villamos közelében
haladva figyeljük jó előre a megállót, mert ott manőverre kényszerülhetünk.
Az autóbuszok felépítésüket, mozgásviszonyaikat tekintve a tehergépkocsihoz
hasonlóak. A korszerű városi, hidraulikus nyomatékváltóval ellátott autóbuszok
gyorsulóképessége rendkívül nagy.
Külön
figyelmet érdemel a csuklós autóbusz mozgása. Kanyarban a csuklós autóbusz harmadik
tengelyének kerekei az első és a középső kerekek nyomai között haladnak, tehát
a pótkocsiknál megszokottól ellentétes irányba térhetnek ki, és ez a csuklós
rész oldalazó-seprő mozgását okozza. Különösen veszélyes lehet, ha a csuklós
autóbusz meredeken húzódik ki a megállóba. Ilyenkor tartsunk nagyobb oldaltávolságot.
A csuklós autóbusznál az oldalazáson kívül a pótkocsira jellemző ostorozó mozgásra
is számíthatunk.
A trolibusz a városi tömegközlekedés tiszta, csendes és gyors eszköze. Mozgását
mind az igénybe vett útvonalak és forgalmi sávok, mind a felsővezetékek korlátozzák.
A vezetékkeresztezéseken való biztonságos áthaladás rendkívül óvatos, és számunkra
talán indokolatlanul lassú haladást tesz szükségessé. Ugyanakkor, ahol nincs
akadály, a trolibusz gyorsulóképessége rendkívül nagy.
Műszaki, biztonsági és kényelmi szempontból az egyes járművek között nagy különbség
van. Ám e különbségek nemcsak a gyártásból adódnak, hanem a használat közbeni
kopásokból és a nem szakszerű karbantartásból. Egy műszakilag leromlott állapotban
levő jármű mindig óvatosságra int.
A motorkerékpár - mint tudjuk - gépjármű. Vezetéséhez sikeres hatósági vizsga
(vezetői engedély) szükséges. A motorkerékpár szinte a legveszélyesebb jármű,
mert jelentős fajlagos teljesítménye nagy sebesség elérését teszi lehetővé,
ugyanakkor a rajta ülőket csak a bukósisak és a lábvédők védik. Nem véletlen,
hogy a motoros balesetek kőzött a legtöbb a halálos kimenetelű. A motoros tehát
sokkal veszélyeztetettebb, mint a többi gépjármű vezetője. A motorkerékpáros
magatartását az időjárási és az útviszonyok nagymértékben befolyásolják.
A közúti közlekedésben, különösen falun és vidéki városainkban nagy figyelmet
kell fordítanunk a kerékpárosokra. A kerékpár iránytartása bizonytalan, az út-
és időjárási viszonyok nagymértékben befolyásolják haladásukat, ugyanakkor vezetésükhöz
nem kell hatósági engedély, így vezetőik néha még a legalapvetőbb közlekedési
szabályokkal sincsenek tisztában. A velük való találkozáskor fokozott óvatossággal
közlekedjünk, kerülésüknél, előzésüknél tartsunk nagy oldaltávolságot.
A segédmotoros kerékpárok vezetői jelentékeny számban 14-17 évesek, ügyesek,
fürgék, de közlekedési tapasztalatuk még csekély, ezért sok veszély leselkedik
rájuk.
A közúti szállítás nagy részét gépjárművekkel végzik, ma már ritkán találkozunk
lovas kocsikkal, mégis aránylag sok balesetben részesek. Ez igen gyakran a hajtók
hiányos közlekedési ismereteiből adódik.
A lovas kocsi méretei egy kisebb tehergépkocsiéval azonosak, és a rakomány igen
gyakran megakadályozza a szabad kilátást. A szakszerűtlenül megrakott szekér
rakománya önmagában is jelenthet veszélyt (pl. kiálló szerszám). A lovak szinte
önállóan tudnak közlekedni, mégis néha számíthatunk a megijedésükre. Emiatt,
valamint a pontatlan iránytartás miatt a lovas kocsik mellett való elhaladáskor
célszerű nagyobb oldaltávolságot tartani.
A közlekedés aktív résztvevői a gyalogosok is. Jellemző balesetveszélyes helyekre
és magatartási formákra számíthatunk a gyalogosokkal kapcsolatban is.
Sokan nem jól észlelik a motorost, ezért bizonytalankodnak. Hagyjuk áthaladni
őket, és csak akkor induljunk, ha már ismét szabad az út.
Külön figyelmet kell fordítanunk az idősebbekre és a gyerekekre! Az idősek általában
gyengébben hallanak, rosszabbul látnak, és nem ismerik a közlekedési szabályokat.
Váratlanul lépnek le az úttestre, gyakran nem a gyalogos-átkelőhelyeken.
A gyerekek önfeledt játékukkal válnak veszélyessé önmaguk és a motoros számára.
Különösen az iskolák közelében - tanítási idő kezdetekor és végén - jelent veszélyt
a motorozás. Ilyen helyeken érdemes a biztonság érdekében a sebességet csökkenteni.
Esős, szeles időben fokozottan ügyeljünk a gyalogosokra, mert a nyitott ernyő
nehezíti a gyalogosok közlekedését, elvonja figyelmüket a forgalomról.
Összefoglalva a teendőket a partnerekkel: keresni a partnert, szemkontaktus
útján érintkezésbe lépni vele (mert csak attól várhatjuk el jelenlétünk figyelembevételét,
aki tud rólunk), és ha szükséges, segítően cselekedni. Ha a forgalomban rendkívüli
viselkedésűekkel találkozunk, igyekezzünk tőlük minél távolabb kerülni.
4.2. A forgalmi rend, forgalmi műveletek
A vezetési gyakorlat során a következő alapvető manővereket kell végrehajtanunk:
Az manővereket célszerű ismert környéken, száraz, szilárd burkolatú mellékúton,
gyér forgalomban gyakorolni. Ezt követően fokozatosan nehezítsük a gyakorlás
körülményeit és a végrehajtandó feladatot.
A jó motoros legjobban egyedül szeret vezetni, a gyakorlatban leginkább mégis
másokhoz igazodva kell közlekednie.
A forgalmi vezetés gyakorlása közben nehéz feladatokat kell megoldani a nagyvárosi
forgalomban. A járművezetéshez szükséges helyismeretünknek tartalmaznia kell
az adott területen levő útvonalak, a forgalomirányító jelzések ismeretét (ez
kiterjed a nagyobb forgalmi csomópontokra is), valamint a napszakonként változó
forgalmi jellemzőket.
A helyismeret birtokában az előrelátó vezető már az indulás előtt jó előre megtervezi
azt az útvonalat, amelyen az utazás hosszát és időtartamát is figyelembe véve
biztonságosan jut el a kijelölt célig.
Az útvonal kiválasztásakor figyelemmel kell lenni az utazás időpontjára is.
Egyes útvonalakon, csomópontokon rendszeresen és közel azonos időben alakulnak
ki a forgalmi dugók.
Az útvonal helyes megválasztása is csak helyismeret birtokában lehetséges. Egyes
főútvonalakon a forgalom növekedésével a "zöld hullám" átvált piros
hullámra', ilyenkor célszerűbb a kisebb forgalmú mellékúton haladni.
Sokat segíthet a biztonságos és gazdaságos közlekedés megtervezésében a biztonságnak
megfelelő manőver kiválasztása. Például adott útkereszteződésben balra kívánunk
haladni, de a balra kanyarodást tábla tiltja. Ebben az esetben a helyes manőver
az, hogy továbbhaladunk az útkereszteződésben, majd az első útkereszteződéstől
kezdve háromszor jobbra kanyarodva hajtunk rá a kívánt útra. Vagy másik eset:
egy nagy forgalmú főútvonalat kell kereszteznünk ott, ahol nincs forgalomirányítás.
Két irányból olyan nagy a forgalom, hogy nem tudunk áthajtani. Ilyenkor a helyes
eljárás megosztani a kétirányú forgalmat. Először jobbra
kanyarodva ráhajtunk a főútvonalra, majd az első keresztutcánál balra kanyarodva
elhagyjuk.
A
forgalom zökkenőmentessé tétele gyakran megkívánja, hogy egy-egy jelzőtáblát
eltávolítsanak vagy kicseréljenek. Ilyenkor előfordul, hogy azok a közlekedők,
akik azon az úton járatosak, észre sem veszik a táblák változását. Különösen
veszélyes dolog, amikor egy útkereszteződésben felcserélik a táblákat, és az
addig elsőbbséggel rendelkező útból alárendelt út lesz. A rutinból vezető nem
veszi észre a változást. Ez is arra int, hogy a helyzet megítélésében ne hagyatkozzon
senki csak a megszokásra, hanem mindig az adott helyzetnek megfelelően tájékozódjon,
majd hozzon tudatos döntést és úgy cselekedjen.
Az ismeretlen útkereszteződéshez, csomóponthoz érkezve először a forgalomirányító
rendszert kell áttekintenünk (forgalomirányító lámpa vagy rendőr irányítja-e
a forgalmat). Ha nem, akkor a táblát és az útburkolati jeleket kell ellenőrizni.
Ha tábla és útburkolati jel sem szabályozza a forgalmat, akkor az erre a helyre
érvényes szabály szerint kell közlekedni.
Bonyolult csomópontok, terek forgalmi rendjének áttekintésében nagy segítségünkre
lehetnek az előjelző táblák. Az előjelző táblák tájékoztatásának megfelelően
kell kiválasztani a megfelelő forgalmi sávot. Ha nincsenek előjelző táblák,
akkor követhetjük azt az általános magatartást, hogy balra kanyarodási szándékunk
esetén a belső, jobbra kanyarodási szándékunk esetén pedig a jobb szélső forgalmi
sávot foglaljuk el.
Ha a forgalomban állandóan figyeljük a közlekedésben részt vevő partnerek mozgását,
felvesszük velük a ,,kontaktust", akkor nem érhet bennünket meglepetés.
A közlekedési szabályok betartása mellett, a kötelező jelzések alkalmazásán
kívül a motorkerékpár mozgásának szabályozásával, sebességének, nyomvonalának
megválasztásával is már jó előre tájékoztassuk szándékunkról a közlekedés többi
résztvevőjét.
Igyekezzünk az út jobb oldalát igénybe venni. Párhuzamos közlekedésre alkalmas
úttesten, az előzést kivéve, mindig a külső forgalmi sávban haladjunk.
A városok utcáin egyre több a várakozó gépkocsi. Álló járművek mellett tartsunk
ajtónyitási távolságot. Gondoljunk arra, hogy a várakozó gépkocsi ajtaját váratlanul
is kinyithatják t3-55. ábra).
Ha kijelölt gyalogos-átkelőhelyhez közeledünk, amelyen gyalogos halad át, akkor
már jó előre csökkentsük a motorkerékpár sebességét. Lassításunkat látva a gyalogos
bátran halad át az úttesten.
Az elsőbbséggel rendelkező útvonalat is úgy közelítsük meg, hogy már jó előre
lassítsunk, és kapcsoljunk kisebb sebességi fokozatba.
Biztonságunk érdekében mindenkor igazodjunk az adott forgalmi rendhez és forgalomhoz.
Sohase legyünk útban, ne hátráltassunk másokat. Haladási sebességünket mindenkor
a forgalomhoz igazítsuk. A túlzott óvatosság, kis sebesség nem mindenkor jelent
biztonságot. A manővereket mindenkor mások akadályozása nélkül végezzük.
Ne okozzunk váratlan meglepetéseket a partnereknek. Kerüljük a járművek közötti
"bujkálást" Járműosztályozóhoz érve, tilos jelzés esetén a többi jármű
mögé kell besorolni, a szándékolt haladási iránynak megfelelő forgalmi sávba.
A forgalom gyorsabb lebonyolítása érdekében lehetőleg éljünk a közlekedési
szabályokban biztosított elsőbbséggel. Kivételt képez ez alól, ha az elsőbbség
feladásával egy hátrányos forgalmi helyzet feloldását tudjuk elősegíteni. Merő
udvariasságból csak akkor engedjük át elsőbbségünket, ha ezzel nem hozzuk hátrányos
helyzetbe a többi elsőbbséggel rendelkező járművet.
A menetirány-változtatást igyekezzünk a forgalom zavarása nélkül végrehajtani.
Jobbra kanyarodáskor a kellő időben végzett irányjelzés és körültekintés után
fokozatosan húzódjunk jobbra, lassítsunk, kapcsoljunk vissza, majd a gyalogosok
zavarása nélkül kanyarodjunk.
A balra kanyarodást is körültekintéssel és irányjelzéssel kezdjük. Ezután folyamatosan
húzódjunk az út felezővonalához, lassítsunk, szükség esetén álljunk meg.
Majd, ha a szembejövő forgalom lehetővé teszi, ismételt körültekintés után kanyarodjunk.
A haladási sebesség helyes megválasztása a közlekedésbiztonság alapköve. A jogszabályban
előírtak mellett a mindenkori út-, időjárási, forgalmi és látási viszonyokon
kívül a jármű állapota, a végrehajtandó manőver és az emberi tényezők határozzák
meg a biztonságos haladási sebességet.
A végrehajtandó manővert mindenkor előzze meg a forgalmi helyzet alapos mérlegelése. A manőver megkezdése előtt döntsük el, hogy
Ha várakozunk, és leállítjuk a motorkerékpárunkat, zárjuk el a benzincsapot, és a kormányzárral biztosítsuk, hogy illetéktelen személy ne tudja elvinni.
A legveszélyesebb partnermanőver az előzés, amire a különböző sebességekkel
haladó járművek forgalmában gyakran kerül sor. Az előzés viszonylag egyszerűnek
látszó, de valójában eléggé bonyolult művelet, ha valaki szabályosan, biztonságosan
akarja végrehajtani.
Az előzés biztonságos végrehajtásához a következő feladatok szükségesek:
Az előzés megfontolása. Csak akkor előzzünk, ha tartósan gyorsabban akarunk
és tudunk is haladni.
Az előzés előkészítése. Az előzés előkészítése során elvégzendő feladatokat
a forgalom határozza meg.
Ha nincs szembejövő forgalom, és a két jármű között viszonylag nagy a sebességkülönbség,
az előzés előkészítése nem kíván tennivalókat.
Ha szembejövő forgalom van, akkor az adott sebességnek megfelelő követési távolságra
zárkózzunk fel a megelőzendő jármű mögé, majd gyorsítással előzzünk. A biztonságos
követési távolságnál jobban megközelíteni a megelőzendő járművet balesetveszélyes,
mert egy hirtelen fékezés esetén nincs már időnk a megállásra. Az előzés annál
veszélytelenebb, minél rövidebb ideig halad a két jármű egymás mellett. Ha szabaddá
válik az út, az előzést intenzív gyorsítással hajtsuk végre. Kisebb sebességgel
haladva ez úgy érhető el, ha alacsonyabb sebességi fokozatba kapcsolunk, és
ezzel megnöveljük a motor vonóerejét.
Az előzés végrehajtása. Az előzés végrehajtása három fő fázisból áll. Az első,
amikor a megelőzendő járművet utolérve fokozatosan áttérünk az út bal oldalára
(kihúzódunk a megelőzendő jármű mellé), miközben megtartjuk a szükséges megközelítési
távolságot. Ha az előzés megkezdése után mégis feltűnne egy nagy sebességgel
szembejövő jármű, akkor még mindig módunkban áll a sebesség csökkentésével megszakítani
az előzést, és visszatérni a menetirány szerinti jobb oldalra.
Ha az út szabad, a megelőzendő járművet minél előbb hagyjuk magunk mögött, és
ha kellőképpen eltávolodtunk, térjünk vissza az út jobb oldalára. Az előzési
úthossz az a távolság, amit járművünk az előzés megkezdésétől a befejezéséig
megtesz. Az előzési úthossz: SE (3-56. ábra).

Az előzés során az a probléma, hogy abban kettő, de többször három jármű mozgása
játszik szerepet: az előzést végrehajtó, a megelőzött és a szembejövő. Ezek
egymáshoz viszonyított sebessége határozza meg az előzéshez szükséges út hosszát.
Hogy az előzési út minél rövidebb legyen, minél kisebb legyen a veszélyeztetettség,
a sebességkülönbség előzésnél legalább 15...20 km/h legyen! Az előzés befejezése
után folyamatosan távolodjunk el a megelőzött járműtől. Az előzés során ügyeljünk
arra, hogy se másokat, se magunkat ne hozzuk veszélyhelyzetbe!
Ha az előzendő jármű előzés közben szabályellenesen fokozza a sebességét, sebességünket
csökkentve térjünk vissza a menetirány szerinti jobb oldalra.
A biztonságos előzéshez szükséges belátható szabad út hosszát a 3-57. ábra szemlélteti.
Csak akkor kezdjünk előzni, ha a belátható szabad út hossza az előzési út hoszszának
legalább a kétszerese.

4.4. Közlekedés különleges körülmények között

Vezetés szeles időben
A két keréken gördülő motorkerékpár minden oldalerő hatására eltér az egyenes
haladási iránytól, egyensúlyi helyzete megbomlik. Ez történik akkor is, ha szeles
időben motorozunk, és oldalról ér bennünket a szél.
Az egyenletes szélnyomás hatását a kormány megfelelő elfordításával és a motorkerékpár
megdöntésével ellensúlyozhatjuk. Balesetveszély akkor alakulhat ki, ha a szél
sebessége hirtelen megváltozik, széllökések vannak.
Fokozott oldalszélre kell számítani lakott területet vagy erdővel védett útszakaszt
elhagyva, nyílt területre érve, ill. a hidakon.
Ha nagyméretű tehergépkocsi halad el mellettünk, a két jármű között kialakult
nyomáskülönbség szívóhatást fejthet ki járművünkre. Ezért ilyen esetben csökkentsük
a sebességünket, és ha lehet, húzódjunk jobbra!
Vezetés esős időben
Az esős időben való motorozás még akkor sem kellemes, ha vízhatlan motoros öltözékünk
van. Már szó volt arról, hogy a kerék és a talaj közé került víz csökkenti a
tapadási viszonyokat, és ezzel romlik a menetbiztonság is. Esős időben csökkentsük
járművünk sebességét, és kapcsoljunk kisebb sebességfokozatba! Különösen veszélyessé
válhatnak az úttesten levő vízátfolyások.
Nagy sebességgel való ráfutás esetén a jármű irányíthatatlanná válik. A víztócsák azért veszélyesek, mert nem lehet tudni, hogy nincs-e alattuk gödör.
Vezetés sáros, havas, jeges úton
Sáros úttesten fokozódik a megcsúszás veszélye. Különösen ügyeljünk azokon a
helyeken, ahol a szilárd burkolatú utat földút keresztezi. Gyakran tapasztaljuk,
hogy a járművek felhordják a port, piszkot, sarat a szilárd burkolatú útra (3-58.
ábra).
Esős időben a felhordott szennyeződés különösen csúszik. Télen havas, jeges
útviszonyok között csak akkor közlekedjünk, ha feltétlenül szükséges. A tapadási
viszonyok nagymértékben csökkennek, ennek hatására pl. azonos sebesség esetén
jeges úton mintegy tízszer akkora fékút szükséges, mint száraz aszfalton.
A túl nagy hóban a motor kereke besüllyed, csökken a stabilitás, csak kis sebességgel
tudunk biztonságosan haladni. A hó alatt nem látni az esetleges akadályokat,
ezért gyakran előfordul, hogy az egyensúlyi helyzetet lábbal kell segíteni.
Ilyenkor jó előre támasszuk meg a lábunkat, és ügyeljünk arra, hogy ne akadhasson
bele a motorkerékpár lábtartójába (3-59. ábra).
Vezetés
éjszaka és rossz látási viszonyok kőzött
A járművek szabályszerű kivilágításának kettős célja van: látni és látszani.
Járművünk kivilágításával nemcsak az út megvilágítása acél, hanem az is, hogy
jobban lássanak bennünket. A motoros sziluettje legtöbbször csak hüvelykujjnyi
széles (3-60. ábra).
Ezért kell a tompított világítást már a motorkerékpárral való elinduláskor bekapcsolni!
Az éjszakai vezetés lényegesen veszélyesebb, mint a nappali. Azonos kilométerre
vetítve, lényegesen több súlyos baleset történik éjszaka, mint nappal. Az éjszakai
vezetés veszélyességét a csökkent láthatóság, az éjszakai forgalom sajátossága
és igen gyakran a járművezetők fáradtsága, álmossága okozza.
Szemünk különböző fényviszonyok mellett a pupilla szűkülésével és tágulásával
alkalmazkodik a különböző megvilágítási viszonyokhoz. Az alkalmazkodás ideje
viszont nagymértékben változik. Sötétből világosba érve néhány másodperc alatt
visszanyerjük látásunkat, ugyanakkor világosból sötétbe érve az alkalmazkodás
1...2 másodperctől 30 percig is eltarthat.
Ezért, ha világos helyiségből indulunk éjszaka útra, akkor elindulás előtt 3...5
percet tartózkodjunk sötétben, hogy szemünk alkalmazkodni tudjon a fényviszonyokhoz.
Ha útközben ér bennünket a szürkület, szinte észre sem vesszük, de a láthatóság
rohamosan csökken. Nagy veszélyt jelent, ha ilyenkor nem mérsékeljük a sebességünket.
A távolsági fényszórót csak lakott területen kívül használhatjuk, de itt is
tompított fényre kell átkapcsolnunk, ha a közlekedés többi résztvevőjét zavarnánk.
A fényszóró helyes használatát a 3-61. ábra szemlélteti.
Mindenkor olyan sebességgel közlekedjünk, hogy fényszórónk a teljes féktávolságot
bevilágítsa! Ha a szembejövő forgalom miatt letompítjuk országúti (távolsági)
fényszóróinkat, sebességünket is a megváltozott látótávolságnak megfelelően
kell csökkentenünk, általában 35...45 km/h értékre, hogy az úttesten levő minden
veszélyt el tudjuk kerülni.
Ha a szembejövő jármű nem tompítja a fényszóróját, vagy a fényszóró fénye túlságosan
magasra világít, csökkentsük a sebességünket, szükség esetén álljunk meg, és
csak akkor induljunk tovább, ha visszanyertük a látásunkat.
Időben tompítsuk távolsági fényszórónkat, ha szemből jármű közeledik! Ha a szembejövő
járművek vezetői jelzik, hogy tompított fényszórónk vakítja őket, ellenőrizzük
a fényszóró beállítását.
Ha
az előttünk haladó járművet utolértük, tompítsuk fényszórónkat, mert a visszapillantó
tükrön keresztül vakítanánk annak vezetőjét. Előzéskor csak akkor kapcsoljuk
ismét a távolsági fényt, ha az előzendő jármű elejével egy vonalban vagyunk.
Ha viszont bennünket előznek, ilyenkor mi is kapcsoljunk tompított fényre, hogy
az elénk kerülő járművezetőt ne vakítsuk el.
Országúton fénnyel szemben haladva mindig az úttest jobb oldalát figyeljük,
így csökken az elvakítás.
Ha éjszakai vezetéskor álmosságot vagy fáradtságot érzünk, rövid időre álljunk
meg, sétáljunk, torná77unk vagy mosakodjunk meg. Az élénkítőszerek (kávé stb.)
csak rövid időre élénkítenek fel, és kis idő múlva még fáradtabbak leszünk.
Ha tehetjük, szakítsuk meg utunkat, és aludjunk néhány órát.
Az eső és a köd nagymértékben rontja a látási viszonyokat, de a tompított fényszóró segít észrevetetni a motorost.
Oldalkocsis és utánfutós motorkerékpár vezetése
Az oldalkocsi nagyon igénybe veszi a motorkerékpárt, és csak megfelelő műszaki
előkészítés után szerelhető fel (3-62. ábra). Az oldalkocsit általában a motorkerékpár
jobb oldalára szerelik. Vezetését is külön meg kell tanulni. A jó szólómotoros
néhány órás gyakorlással elsajátíthatja az oldalkocsis motorkerékpár vezetésének
alapjait.
Forgalommentes helyen kezdjen el gyakorolni. Először körözzön balra, ami minden
nehézség nélkül sikerülni fog. Ezután körözzön jobbra. Kezdetben nagy ívet és
kis sebességet válasszon, majd növelje a sebességet mindaddig, amíg az oldalkocsi
emelkedni nem kezd.
Ekkor a kormány hirtelen balra fordításával az emelkedés megszüntethető.
Arról azonban nem szabad megfeledkezni, hogy az országúton nagy sebességgel
haladó motorosnak aligha van helye hirtelen balra kormányozni, hiszen ott szembejövő
forgalom is van (3-63. ábra). Ezért nagyon pontosan meg kell tanulni, hol van
az emelkedés határa.
Nehezíti a helyzetet, hogy ez függ a motorkerékpár sebességén és a kanyar ívén
kívül az oldalkocsi terhelésétől is.
Gyakorlás közben szűkítse a kört, majd gyakorolja egymás után a jobb és a bal
kanyart, először üres oldalkocsival, majd utassal is.
Egyenes úton való gyorsításkor - mivel az oldalkocsi kereke nincs hajtva - az
oldalkocsi igyekszik lemaradni, a motor jobbra húz (3-64. ábra).
Fékezéskor - ha az oldalkocsi kereke nincs fékezve - az oldalkocsi balra tolja
a motorkerékpárt (3-65. ábra).
Ezt a jelenséget felhasználhatjuk kanyarodáskor is. Jobb kanyar előtti kis fékezés
után adjunk gázt, így ez a gyorsítás szinte a kanyarba kényszeríti a járművet.
Ez már a motorozás magasiskolája. Nagyon kell ügyelni a gá77al, mert a kelleténél
nagyobb sebesség esetén könnyen felborul a motorkerékpár.
Bal kanyarban, fékezéskor az oldalkocsi előrelendül, és ez elősegíti a kanyarodást.
A négyütemű motorkerékpárt nem kell a kanyar előtt fékezni, elég a gyors gázelvétel,
mert a motorfék a szükséges mértékben elősegíti a kanyarodást.
A motorkerékpárra egy csuklós kapcsolószerkezet segítségével kapcsoljuk az utánfutót,
amely az utánfutó kanyarodását lehetővé teszi (3-66. ábra).
Nehézséget okozhat, hogy a motornak kell az utánfutót is egyensúlyoznia, és
kanyarban az utánfutó kígyózó mozgást végezhet. Fékezéskor az utánfutó tolja
a motorkerékpárt, és ha síkos az út, oldalra csúszhat.


Utasszállítás
A társas kirándulásokon, utazáskor gyakran szeretnénk utast is magunkkal vinni.
(Kezdő vezetői engedéllyel utas nem szállítható!) Ismerjük meg a biztonságos
utasszállítás legfontosabb szabályait.
A mögöttünk ülő utas megváltoztatja járművünk rugózását, súlypontját, ezért
az állítható hátsó rugóstagot (teleszkópot) a terhelés függvényében állítsuk
be.
Ha utasként utazunk, akkor mielőtt felülnénk a vezető mögé, ellenőrizzük a lábtartókat
és a kapaszkodót. Lehetőleg minél előbbre helyezkedjünk el az ülésen, hogy szinte
egy tömeget alkossunk a vezetővel. Mindkét lábunk legyen a lábtartón (3-67.
ábra).
Az utas akkor segíti legjobban a vezetőt, ha pontosan követi mozdulatait. A
gyakorlott utas fogja a nyereg fogantyúját, esetleg a vezető derekát, és combjával
szorítja a motorkerékpárt. Nagyon fontos, hogy az utas ne akarjon "önállóan
motorozni", ne .,segítsen" a vezetőnek, ne "lógjon" be a
kanyarba. Minden önálló tevékenység veszélyeztetheti a vezetés biztonságát és
a jármű egyensúlyát. Minden egyéni akció, pl. lábletevés, felállás a lábtartón
súlyos balesetet okozhat.

