A motor valamennyi egymáson elmozduló alkatrészét kenni kell. A kenőanyag csökkenti a súrlódási ellenállást és a kopást, biztosítva ezzel az egyes szerkezetek működését és hosszú élettartamát. A súrlódó felületek között áramló olaj egyidejűleg elvezeti a keletkezett hő egy részét is. A hengerfalra jutó olaj javítja az égéstér tömítését.
4.1. A motorolajok tulajdonságai
 Viszkozitás a folyadék belső súrlódása, folyékonysága. Az olaj viszkozitása 
  a hőmérséklet függvényében változik: melegen az olaj felhígul, hidegen besűrűsödik. 
  Ennek megfelelően télen és nyáron más viszkozitású olajat kell használni.
  Az Amerikai Autómérnökök Egyesülete (SAE) dolgozta ki az olajok viszkozitási 
  csoportjait; ezt az egész világon használják. A SAE rövidítés után írt számok 
  jelzik a viszkozitási osztályt.
  Készülnek ún. többfokozatú (multigrade) olajok is. Jellemzőjük, hogy viszkozitásuk 
  a hőmérséklettől csak kismértékben függ: télen, nyáron egyaránt használhatók. 
  A viszkozitási osztályt két számmal jelölik, pl. SAE 10 W-50, az első szám a 
  kis hőmérséklet melletti, a második a nagy hőmérséklet melletti alkalmazhatóságot 
  jelzi. PI. a SAE 10 W-50 olaj -25 és +50 °C környezeti hőmérséklet között alkalmazható.
  A kenőolajok minőségét különböző adalékanyagokkal javítják.
  A kétütemű motorok keverékolajozására különleges olajakat hoznak forgalomba. 
  Az olaj jól keveredik a benzinnel, a motorban majdnem teljesen elég, így csökkenti 
  az égési maradványok lerakódását. A kétütemű motor kenésére tehát csak speciális 
  kétütemű motorolajakat (Arol 2T, Shell 2T, Zwo-Ta-Mix stb.) használjunk!
A 
  kétütemű motorok kenése
Keverékolajozás
  A kétütemű motorban nem szükséges semmiféle olajozással kapcsolatos szerkezet. 
  Az olajat motortípustól függően 1 :25 és 1:50 között változó arányban a benzinnel 
  keverik.
  Az elporlasztott benzin és olaj a levegővel keveredve jut a forgattyúházba, 
  majd a hengerekbe, miközben az olajpára lecsapódik a gördülőcsapágyakra, valamint 
  a hengerfalra.
  Hátránya, hogy, mivel a keverési arányt a motor nagyobb terheléséhez igazítják, 
  nagy a motor olajfogyasztása, és ezért a környezetszennyezése is.
Szivattyús kenés friss olajjal
  Az olajat nem keverik a benzinhez, hanem egy olajtartályba töltik. A tartályból 
  az olajat egy szivattyú a karburátor után a szívócsőbe porlasztja, ahonnan a 
  benzin-levegő keverékkel együtt jut a motorba (2-32. ábra). A szállított olaj 
  mennyisége a motor fordulatszámától és a fojtószelep állásától, tehát a terheléstől 
  függően változik.
  A motor a keverékolajozáshoz hasonlóan mindig friss olajat kap, de csak annyit, 
  ami éppen szükséges, ez kb. 1 :100 olaj és benzin keverési aránynak felel meg.
A négyütemű motorok kenése
 Kényszerolajozás
  A négyütemű motort kenő olajat szivattyú tartja körforgásban. Az olajteknőből 
  az olaj előszűrőn átjut a szivattyúba, amely a szűrőn keresztül a hengertömb 
  falába fúrt főcsatornába nyomja az olajat. Az olaj a főcsatornából elágazó mellékcsatornákon 
  keresztül jut a forgattyús tengely és a vezérmű-berendezés kenendő helyeihez 
  (2-33. ábra). A dugattyút a hajtórúdcsapágyból a hengerfalra szórt olaj keni, 
  majd az olaj a kenendő helyekről visszafolyik a teknőbe.
 A motor hengerében benzin elégetésével keletkező hőmennyiségnek csak mintegy 
  20...30%-a alakul át munkává. A további hőmennyiség részben a kipufogógázokkal, 
  részben sugárzás útján távozik a motorból, egy részét pedig a hűtőközeggel el 
  kell vezetni azért, hogy a motor ne melegedjen túl, és kenése is tökéletes maradjon.
  A motort közvetlenül levegővel vagy víz, ill. folyadék közvetítésével hűtjük, 
  tehát a motor lehet léghűtésű vagy folyadékhűtésű.
A léghűtés
  A motorkerékpárokon általában a szabad áramlású "menetszél" hűtést 
  alkalma"ák. A henger és a hengerfej kívülről bordázott (I. a 2-31.és 2-32. 
  ábrákat). A hőátadó felületet azért kell növelni, mert a levegő hővezető képessége 
  rosszabb, mint a vízé.
  A motor szabadon érintkezik a levegővel, a motorkerékpár haladása közben fellépő 
  levegőáramlás hűtőhatása megfelelő.
  Ha a motor burkolt, pl. robogók esetében, akkor
  a motor által hajtott ventilátorral hajtjuk a levegőt a hengerre. A ventilátor 
  a levegőt a motort körülvevő lemezköpenyen és terelőlemezeken keresztül nyomja 
  a hengerhez.
  A levegőhűtés szerkezete egyszerű, karbantartási igénye csekély. A léghűtéses 
  motor nagy előnye, hogy indítás után hamar eléri az üzemi hőmérsékletet.
A folyadékhűtés
  A hűtőrendszer tiszta vízzel vagy vízzel kevert fagyálló folyadékkal van feltöltve. 
  A hengereket és a hengerfejben kialakított égésteret vízköpeny veszi körül, 
  amelyet a hűtővel tömlők kapcsolnak össze (2-34. ábra). A folyadékot a motor 
  és a hűtő között szivattyú áramoltatja. A hűtő hőleadásához szükséges erőteljes 
  levegőáramlást a hűtő mögött elhelyezett ventilátor hozza létre. A motor és 
  a hűtő között elhelyezett termosztát a hűtővíz hőmérsékletét szabályozza.
  
  Zárt hűtőrendszer esetén a hűtő vagy a hűtővel összekapcsolt kiegyenlítőtartály 
  betöltőnyílását kettős szelepű sapka zárja. A kifelé nyitó rugós szelep kb. 
  0,5 bar túlnyomást tart a hűtőrendszerben, emiatt a hűtőfolyadék forráspontja 
  kb. 110 °C-ra növekedhet.
  Üzem közben a terjeszkedő folyadék egy része a rugós szelepen keresztül a hűtővel 
  összekapcsolt kiegyenlítőtartályba jut. Amikor a folyadék lehűl, a nyomás csökken, 
  akkor a befelé nyitó visszacsapó szelepen át a folyadék visszaáramlik a hűtőbe. 
  A motor üzeme akkor a legkedvezőbb, ha a hűtőfolyadék hőmérséklete kb. 80...95 
  °C-os. Ez a hőmérséklet a műszerfalon levő hőmérővel vagy lámpával ellenőrizhető 
  (i. a 2-13. ábrát).
4.4. Biztonsági ellenőrzés és üzemeltetés
Az olajozási rendszerek ellenőrzése és karbantartása
Keverékolajozás
  Nem igényel külön karbantartást. Ha az üzemanyagtöltő állomáson benzint vásárolunk, 
  ügyeljünk arra, hogy a kútkezelő az előírt keverési arányt állítsa be.
  Ha sok olaj jut a motorba, a felesleges olaj összegyűlik a csatornákban, a kipufogódobban, 
  és kellemetlen, erős kékes színű füstölést okoz. Ha az előírtnál kevesebb az 
  olaj mennyisége, akkor a motor könnyen túlhevülhet és beszorulhat.
 
Kényszerolajozás
  Az olajnyomást üzem közben műszerrel vagy lámpával ellenőrizzük (1. a 2-13. 
  ábrát). Ha az olajnyomás valamilyen hiba miatt megszűnik, a motort tilos tovább 
  működtetni.
  Az olaj szintjét ajánlatos naponta ellenőrizni. Mérés előtt húzzuk ki az olajszintjelző 
  pálcát, és nem foszló, tiszta ronggyal töröljük meg. Az olajszint akkor megfelelő, 
  ha a mérőpálcán bejelölt két jelzővonal között van (2-35. ábra). Ha szükséges, 
  akkor csak az előírt minőségű motorolajat töltsük utána, különböző minőségű 
  olajakat ne keverjünk. Az olajszint ellenőrzése több motorkerékpár-típusnál 
  a forgattyúház, ill. az olajtartály oldalán elhelyezett üvegablakon keresztül 
  lehetséges (2-36. ábra).
 Olajcsere
  Az előírt km-teljesítmény után a fáradt olajat cseréljük le. Az olajteknő alján 
  levő leeresztőcsavart távolítsuk el, és az üzemmeleg motorból engedjük le az 
  olajat. A szűrőt cseréljük ki vagy tisztítsuk meg. A leeresztőcsavar visszacsavarása 
  után töltsük fel az olajteknőt az előírt minőségű motorolajjal, indítsuk be 
  a motort, és ellenőrizzük az olajnyomást, valamint győződjünk meg arról is, 
  hogy a leeresztőcsavarnál, a szűrőnél nincs-e olajszivárgás.
  Az olajfogyasztást a dugattyú, a dugattyúgyűrűk és a hengerfal állapota alapvetően 
  befolyásolja. Nagyobb mérvű kopás esetén az olaj feljut az égéstérbe, ahol részben 
  elég. Növelheti az olajfogyasztást az olajteknő, a szelepfedél stb. hibás tömítése 
  is.
A levegőhűtés karbantartása
  Ellenőrizzük a hengerfej és a henger hűtőbordáinak tisztaságát. A porlerakódás 
  lényegesen lerontja a hűtőhatást. Az elszennyeződött bordákat szükség szerint 
  petróleumos oldószerrel és vízsugárral tisztítsuk le. A vastagabb szennyeződéseket 
  drótkefével vagy egyéb kaparószerszámmal távolítsuk el.
A vízhűtés ellenőrzése és karbantartása
  Célszerű a fagyálló folyadék használata, mert a téli fagyveszély elhárításán 
  kívül korróziógátló hatású is. A kereskedelmi forgalomban kapható fagyálló folyadékokat 
  felhasználás előtt - a használati utasítás szerint - desztillált vízzel kell 
  hígítani.
  A folyadékszintet - ha a motor hideg - a hűtő felső vízterében, zárt rendszerben 
  a kiegyenlítőtartályban rendszeresen ellenőrizzük. A folyadékszintnek a kiegyenlítőtartály 
  oldalán levő két jelzés között kell lennie.
  A zárt rendszerű hűtő szelepes zárósapkáját ne vegyük le, ha a motor meleg, 
  mert a hűtőrendszerben uralkodó túlnyomás miatt a kicsapódó forró gőz és víz 
  súlyos égési sérülést okozhat.
  Ha a hűtőrendszerből rövid idő alatt jelentős mennyiségű folyadék szivárgott 
  el, és emiatt a motor túlmelegedett, várjuk meg, amíg a motor lehűl. Ezután 
  a szivárgás okát szüntessük meg, és csak ezt követően töltsük fel a hűtőrendszert, 
  miközben a motort üresjáratban működtetjük
5. A motor tüzelőanyag-ellátása
A motorok tüzelőanyagai szénhidrogén-vegyületek. A tüzelőanyagot a nyersolaj 
  lepárlásával állítják elő. Az Otto-motorok tüzelőanyaga általában benzin.
  A benzin nagy fűtőértékű, illékony anyag, amely már igen kis hőmérsékleten párolog, 
  gőzei a levegővel érintkezve robbanóelegyet képeznek, ezért igen tűzveszélyes.
  Kompressziótűrés.
  A jó minőségű benzin nagymértékben összesűríthető a motor hengerében anélkül, 
  hogy öngyulladása bekövetkezne. A benzin öngyulladással szembeni ellenállása, 
  kompressziótűrése a benzin oktánszámától függ. Minél nagyobb a benzin oktánszáma, 
  annál kevésbé hajlamos az öngyulladásra.
  A keverék oktánszámát régebben mérgező ólomvegyülettel növelték. Ez környezetszennyező 
  volt, és még a bőrön át is felszívódott. Ma hazánkban csak ólommentes benzin 
  forgalmazható. Ennél az oktánszámot alkoholkeverékkel és egyéb, ólmot nem tartalmazó 
  adalékkal növelik.
A tüzelőanyagok tárolása, a tartály feltöltése
  A benzinkútnál a benzintartály feltöltése előtt a motort le kell állítani. A 
  töltőállomáson, ill. annak közelében nyílt lángot használni, dohányozni tilos! 
  Tartalék benzint csak jól záródó fémkannában szabad tárolni. A kiürült benzintartályt 
  benzingőzök töltik ki, ezért abba gyufával bevilágítani nagyon veszélyes.
  Az esetleges benzintüzet vízzel nem lehet eloltani, a tűz elfojtását takaróval 
  vagy - ha van a közelben - tűzoltó készülékkel kell megkísérelni.
 
5.2. 
  Az ejtőtartályos benzinellátás
 Az Otto-motorokhoz a benzin-levegő keveréket a karburátor állítja elő. Üzem 
  közben a tartályból folyamatosan benzint kell juttatni a karburátorba. A motorkerékpárok 
  nagy részén az ejtőtartályos, ritkán a szivattyús tüzelőanyag-szállító berendezés 
  található.
  A motorkerékpár vázához rögzített tüzelőanyag-tartályt magasabban helyezik el, 
  mint a karburátort. A benzin a tartályból a nehézségi erő hatására csapon és 
  szűrőn keresztül jut a karburátorba.
  A tartályban rendszerint 250...300 km út megtételéhez elegendő benzin fér el. 
  A tartály anyaga általában korrózióálló lemez.
  A tartály beömlőnyílását szellözönyílással ellátott fedél zárja. A nyílás teszi 
  lehetővé a nyomáskiegyenlítést a tartályban.
  A tartály alján levő kiömlőnyíláshoz kapcsolódik az elzárócsap. A csap rendszerint 
  nyitott, zárt és tartalék helyzetbe állítható (2-37. ábra).
  Nyitott csapállás esetén a benzin a tartályból több cm-re benyúló csövön keresztül 
  távozik. Ha a benzinszint a cső nyílásáig süllyed, akkor a benzin kiömlése megszűnik. 
  Ekkor még a tartályban marad kb. 1...2 1 benzin.
  A csap tartalék állásában a benzin a tartály mélyebb pontjához kapcsolt csövön 
  keresztül ömlik a karburátorba.
  A motor leállítása után a csapot minden esetben zárjuk el. Ellenkező esetben 
  könnyen előfordulhat, hogy a benzin a tűszelep nem tökéletes zárása vagy tömítetlensége 
  miatt elfolyik.
A benzinben levő szilárd szennyeződéseket és a vizet el kell távolítani, különben a fúvókák furatai könnyen eldugulhatnak. A szűrő a csap és a karburátor között van, rendszerint a csappal egybeépítve.
 A karburátorban megy végbe a benzin elporlasztása, a benzin és a levegő keveredése. 
  Elméletileg 1 kg benzin tökéletes elégetéséhez 15 kg levegő szükséges. Ettől 
  a keveredési aránytól csak kismértékben lehet eltérni.
  A megengedettnél szegényebb vagy dúsabb keverék nehezen gyullad, az égés elhúzódik, 
  a motor teljesítménye nagymértékben csökken és a motor túlmelegszik.
A motorkerékpár karburátorában van:
 Ez utóbbi azért kell, mert a hideg motor beindításakor a benzin egy része 
  lecsapódik a hideg szívócsőre és a henger falára. Ha a keverék nem eléggé dús, 
  akkor a lecsapódás miatt benzinben annyira szegénnyé válhat, hogy a gyújtószikra 
  nem képes az összesűrített keveréket meggyújtani.
  Az indítóberendezés a karburátor többi berendezésétől független, különálló karburátorként 
  működik.
  Indításkor a gázfogantyút ne forgassuk el! Ha a tolattyú nincs zárva, akkor 
  a motornak az indítócsatornára való szívóhatása kevésbé érvényesül, a motor 
  nem indítható be.
  A régebbi típusú, egyszerűbb motorkerékpárok karburátorain nincs önálló indítóberendezés. 
  Az úszóház fedelén rugós nyomógomb, az ún. úsztató található, a légszűrőn pedig 
  retesz van. Az úsztató gombbal lenyomható, az úszódob így nem képes a tűszelepet 
  zárni, és az úszóházban megemelkedik a benzinszint, ezáltal a benzin túlfolyik. 
  Indításkor a retesz elforgatásával zárjuk a levegőnyílást a szükséges mértékben,
  majd addig tartjuk lenyomva az úsztatót, amíg a benzin túl nem folyik a fúvókacsövön. 
  A fúvókacsövön kiömlő többletbenzin miatt megfelelő lesz a dúsulás.
  Egyes korszerű motorkerékpárokon elektronikus benzinbefecskendezést alkalmaznak, 
  amely minden feladatot automatikusan lát el.
5.5. 
  A szívó- és kipufogóberendezés
A karburátort a szívócső kapcsolja össze a motor hengereivel. A karburátorba a levegőszűrőn keresztül jut be a levegő.
A levegőszűrő
  A tüzelőanyag elégetéséhez nagy mennyiségű levegőre van szükség. A motor a levegővel 
  együtt több-kevesebb port is beszív, attól függően, hogy a motorkerékpár milyen 
  utakon és körülmények között közlekedik. A beszívott porszemcsék a hengerbe 
  jutva gyors kopást okoznak, a kenőolajba kerülve pedig a csapágyfelületeket 
  is megtámadnák.
  A levegő gondos szűrésével jelentősen
  növelhető a motor élettartama. A levegőszűrő egyben a motor szívási zaját is 
  csökkenti. A szívócsőbe nagy sebességgel áramló levegő ugyanis erős zajt okoz.
  A motorkerékpárokon a levegő szűrésére különböző típusú levegőszűrőket alkalmaznak.
Papír levegőszűrő
  A szűrő fémlemez házból, fedélből, valamint különleges papírból készült szűrőbetétből 
  áll (2-38. ábra).
  A nedves levegőszűrő szűrőházát olajjal nedvesített fémforgáccsal vagy fémszivaccsal 
  töltik meg. A szűrőn átáramló levegőben levő porszemcsék a nedves felületekre 
  tapadnak.
A kipufogóberendezés
  A forró kipufogógázokat a kipufogócsövön és a hangtompítón keresztül úgy kell 
  a szabadba vezetni, hogy ez a motoron ülőket ne veszélyeztesse, és a kipufogás 
  zaja is a lehető legkisebb legyen (2-39. ábra).
  
  A kipufogógázok tisztítása katalizátorral
  A kipufogógázokban levő szén-monoxid, szénhidrogének és nitrogén-oxidok az egészségre 
  és a környezetre igen ártalmas anyagok, ezért ártalmatlanítani kell őket.
  Ezeket a káros anyagokat egyidejűleg a kipufogócsőbe szerelt szabályozott, hármas 
  hatású, lambdaszondával (oxigénérzékelő) ellátott katalizátorral lehet ártalmatlanítani.
  A katalizátor a hangtompítóhoz hasonló dob, amelyben nagy felületű kerámia vagy 
  fém hullámlemez van. Ez nagyszámú, párhuzamosan futó csatornácskából áll, amelyeknek 
  belső falát igen vékony rétegben platina és ródium borítja.
  A katalizátoron átömlő kipufogógáz káros vegyületei az egészségre nem ártalmas 
  anyaggá - a szén-monoxid és az elégtelen szénhidrogének oxidáció folytán szén-dioxiddá 
  és vízzé, a nitrogén-oxidok a redukció folyamán nitrogénné - alakulnak át.
  Az optimális keverési arány minden üzemi körülmény melletti betartásáról a katalizátor 
  elé épített lambdaszonda (oxigénérzékelő) által vezérelt elektronikus karburátor 
  vagy benzinbefecskendező gondoskodik.
  A gyárak az új motorkerékpárokat már sok esetben katalizátorral felszerelve 
  forgalmazzák. A motorkerékpár nem megfelelő üzemeltetése esetén a katalizátor 
  meghibásodhat.
A katalízátor védelmében tartsuk be a következőket:
5.6. Biztonsági ellenőrzés és üzemeltetés
A benzinszűrő karbantartása
  A szűrőt rendszeresen tisztítsuk meg. A kengyellel vagy csavarmenettel rögzített 
  vízzsákot távolítsuk el, majd emeljük ki a szűrőszitát, és öblítsük ki mosóbenzinben. 
  A vízzsák visszaszerelésekor ügyeljünk a megfelelő tömítettségre.
A karburátor karbantartása és ellenőrzése
  A kifogástalan üzem érdekében időközönként végezzük el a gáz- és az indítóhuzalok 
  karbantartását, kenését. A karburátor hibái a keverék összetételét megváltoztatják.
  Benzinszegény keverék. E hiba esetén a gyertya fehérre színeződik, a motor túlzottan 
  melegszik, teljesítménye csökken, és a keverék visszarobban a karburátorba.
  Benzindús keverék. E hiba esetén a gyertyán koromréteg rakódik le, a motor teljesítménye 
  csökken, és megnövekszik a tüzelőanyag-fogyasztás.
A levegőszűrők karbantartása
  A szárazszűrő papírbetétjét kb. 4000...5000 km után tisztítsuk ki, 10 000 km-ginként 
  cseréljük ki. A szűrőfedél levétele után emeljük ki a házból a szűrőbetétet, 
  majd belülről kifelé irányuló levegősugárral fújjuk ki. Ügyeljünk arra, hogy 
  a betétet olaj vagy víz ne érje, mert a nedves szűrőbetét eldugul, a keverék 
  benzinben dússá válik. Az olajnedves szűrőt kb. 4000...5000 km után szereljük 
  le, mossuk ki petróleumban, majd olajozzuk be.
A kipufogóberendezás karbantartása
  A kipufogócső és a hangtompító kettős korróziós hatásnak van kitéve. Kívülről 
  víz, sár stb. éri, belülről a lecsapódó savas vízgőz gyorsítja a rozsdásodást.
  Rendszeresen ellenőrizzük a kipufogóberendezés tömítettségét és rögzítését.
  A kipufogódob elszennyeződése, az olajkoksz-lerakódás - főként a kétütemű motoroknál 
  - növeli a kipufogási ellenállást, és ez csökkenti a motor teljesítményét. Ezért 
  időközönként - pl. kiégetéssel vagy a hangtompítóbetét kiszerelése után - tisztítsuk 
  meg a hangtompítót az olajkoksz-lerakódástól.
  A hangtompítón ne változtassunk, mert a kipufogás zaja megnő, ugyanakkor a motor 
  üzemét is károsan befolyásolja.
  A kipufogógáz a karburátor tökéletes működése esetén is tartalmaz szén-monoxidot. 
  Tudnunk kell, hogy a szén-monoxid színtelen, szagtalan, mérgező gáz. Belélegezve 
  fejfájást, szédülést, súlyosabb esetben halált okozhat. A szén-monoxid különösképpen 
  a motor üresjáratában keletkezik nagyobb százalékban. Ezért a motort zárt helyiségben 
  ne működtessük!
Az erőátviteli berendezés feladata az, hogy a motor által szolgáltatott hajtóerőt a hajtott kerékhez továbbítsa. Az erőátviteli berendezés része a tengelykapcsoló, a sebességváltómű, a hajtólánc vagy kardántengely.
 A tengelykapcsoló feladata, hogy a motor és a sebességváltómű között oldható 
  és rögzíthető kapcsolatot létesítsen. Ez azért szükséges, mert induláskor és 
  menet közben a
  sebességi fokozatok kapcsolásakor a motor és a kerék közötti kapcsolatot fokozatosan 
  kell létrehozni.
  A motorkerékpárokon gyakrabban többtárcsás olajfürdős, ritkábban egytárcsás 
  száraz kivitelű tengelykapcsolót alkalmaznak.
  A többtárcsás olajfürdős tengelykapcsoló elhelyezését a 2-30. ábrán láthatjuk.
 A motorkerékpár haladását akadályozó menetellenállások leküzdésére gyakran 
  a motor nyomatékának többszörösére van szükség (pl. induláskor, emelkedőn való 
  haladáskor). Ezenkívül még az is fontos, hogy a motorkerékpár sebességét tág 
  határok között lehessen változtatni.
  A sebességváltómű feladata tehát az, hogy a különböző áttételű fogaskerékpárokkal 
  a motor és a hajtott kerék közötti áttételt változtassa. Ezen túlmenően a sebességváltóműnek 
  lehetővé kell tennie a hajtott kerék tartós függetlenítését a motortól.
  A sebességváltómű szerkezetét a 2-30. ábra szemlélteti. A sebességváltómű általában 
  három-hat sebességi fokozatú. A tengelyekre különböző átmérőjű fogaskerékpárokat 
  szerelnek, amelyek közül a kapcsolószerkezet egyet-egyet "aktivizál". 
  A sebességváltómű lábkapcsolókarja bal lábbal működtethető.
 A sebességváltóműtől rendszerint láncon, ritkábban kardántengelyen keresztül 
  jut el az erő a hajtott kerékhez.
  Lánchajtás esetén a sebességváltómű kimenőtengelyére és a hátsó kerékagyra rögzített 
  lánckereket hajtólánc köti öszsze.
  Kardántengelyhajtás esetén az erőt csuklós kardántengely továbbítja a kúpfogaskerékhez, 
  amely a kerékagyra rögzített nagyobb átmérőjű tányérkerékhez kapcsolódik (2-40. 
  ábra).
  A kúp- és a tányérkerék előírt szintmagasságig olajjal feltöltött zárt házban 
  van.
  A lánckerekek, ill. a kúp- és a tányérkerék közötti lassító áttétel lényegesen 
  csökkenti a hajtott kerék fordulatszámát, ezáltal növeli a forgatónyomatékot.
6.4. Biztonsági ellenőrzés és üzemeltetés
 A tengelykapcsoló ás a sebességváltómű e/lenőrzése ás karbantartása
  Az előírás szerinti kenésen kívül rendszeresen ellenőrizzük a tengelykapcsoló 
  működését és a kézikar holtjátékát.
  A kézikarnak a bovdenhuzalnál kb. 2...3 mm-es holtjátékának kell lennie (2-a7. 
  ábra). A holtjáték a kézikaron levő állítócsavarral állítható. Ha a betétek 
  kopása miatt nincs a karnak holtjátéka, akkor a tengelykapcsoló csúszik.
  A tengelykapcsoló csúszása menet közben úgy ismerhető fel, hogy nagyobb gázadáskor 
  a motor fordulatszáma megemelkedik, ugyanakkor a motorkerékpár nem gyorsul. 
  Ellenőrizhetjük a tengelykapcsolót a motorkerékpár álló helyzetében is. Nyomjuk 
  le a lábféket, kapcsoljuk be a legnagyobb sebességi fokozatot, majd kissé megnövelt 
  motorfordulattal lassan engedjük ki a tengelykapcsolókart. Ha a motor fordulatszáma 
  jelentősen csökken (lefullad), akkor a kapcsoló jó. Ha a motor nem fullad le, 
  hanem forog tovább, akkor a tengelykapcsoló csúszik.
  Ha a kézikar holtjátéka a megengedettnél nagyobb, akkor a tengelykapcsoló nem 
  old. Mivel a tengelykapcsoló kézikarján teljes behúzása esetén sem szűnik meg 
  a kapcsolat a motor és a sebességváltómű között, a sebességi fokozatok kapcsolása 
  zajos.
  A sebességváltómű és a többtárcsás tengelykapcsoló rendszerint közös házban 
  foglal helyet. A házat előírt minőségű olajjal töltsük fel. A ház tetején van 
  a betöltőnyílás, az oldalán az ellenőrző és az alján a leeresztőcsavar. Az olajszint 
  ellenőrzését és az olajcserét a kezelési utasításban előírt időközönként végezzük 
  el.
 A kerékhajtás ellenőrzése és karbantartása
  A láncnak - a motorkerékpár terhelt helyzetében - felfelé és lefelé kb. 10 mm-t 
  kell könnyen elmozdulnia (2-42. ábra). Túl nagy vagy túl kicsi láncbelógás esetén 
  a lánc és a csapágyak jobban kopnak.
  A lánc utánállítását a tengelyen levő anya fellazítása után a láncfeszítőkön 
  levő állítócsavar elforgatásával végezzük (2-43. ábra). Ügyeljünk arra is, hogy 
  az első és a hátsó kerék egy síkban álljon.
  Ha a hajtólánc porvédő tömlőben (tokban) van, akkor kb. 1000 km-enként 20...30 
  csepp olajjal kenjük be a láncot a hátsó kerék lassú forgatása közben.
  Ha a lánc burkolatlan, akkor kb. 3000...5000 km-enként szereljük le, petróleumban 
  vagy mosóbenzinben tisztítsuk meg, majd merítsük olvasztott lánczsírba, így 
  elegendő kenőanyag jut a csapok közé.
  Rendszeresen ellenőrizzük a lánc állapotát is. Emeljük meg a láncot a lánckerék 
  közepénél a 2-44. ábrán látható módon; ha a lánc elmozdulása kevesebb, mint 
  4 mm, akkor az még tovább használható.
  Ha a leszerelt, megtisztított lánc élére állítva, vízszintesen előre tartva 
  a kezelési utasításban megadott értéknél nagyobb mértékben lehajlik, akkor már 
  nem célszerű visszaszerelni. A kopott, megnyúlt lánc tönkreteszi a lánckerekeket 
  és könnyen elszakadhat vagy leugorhat, ami balesetveszélyes lehet.
 A lánc le- és felszerelését az ún. patentlánc
  szem teszi lehetővé (2-45. ábra). A lemezből készült zárórugó kombinált fogóval 
  való eltávolítása után a lánc szétnyitható.
A lánc összeszerelésekor ügyeljünk a következőkre:
