10. Közlekedés lakott területen kívül
10.1. Eltérések a lakott területen való közlekedéshez képest
 Lakott területen kívül motorkerékpárral, ugyanúgy, mint személygépkocsival 
  a nem gyorsforgalmú utakon a megengedett legnagyobb sebesség: 90 km/h. 
  A veszélyt jelző táblákat a nagyobb sebességgel arányosan nagyobb, 150...250 
  m távolságra helyezik el a veszélyes helytől.
  A nagyobb sebességgel van összefüggésben az is, hogy lakott területen kívül 
  a menetrend szerint közlekedő autóbuszok megállóhelyről való elindulásának segítését 
  kötelezően nem írták elő. Ha az autóbusz el akar indulni a megállójából, ugyanúgy 
  elsőbbségadásra kötelezett, mint bármely más jármű.
  Lakott területen kívül is fokozott figyelemmel kell megközelítenie a vasúti 
  átjárót. A vasúti átjárót jelző háromszög alakú táblát elhagyva már nem haladhat 
  40 km/h sebességnél gyorsabban a vasúti pálya felé (1-452. ábra).
  Előzési szándékának tudtul adása céljából adhat hangjelzést. Ha azt látja, hogy 
  az előzendő jármű vezetője nem vette észre előzési szándékát, és a biztonság 
  érdekében szüksége van a figyelmének felkeltésére, adjon hangjelzést. Indokolatlanul 
  hosszan ne dudáljon, mert az zavarja partnereinek nyugodt közlekedését.
  A párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten lakott területen kívül szigorúan 
  tartandó alapelv a jobbratartási kötelezettség (1-453. ábra). Az olyan úttesten, 
  amelyen az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sáv van, a belső forgalmi 
  sávra ráhajtani csak kikerülés, előzés, balra bekanyarodás, ill. megfordulás 
  céljából szabad.
  Motorkerékpárral az ilyen úton több járművet is előzhet folyamatosan. Be kell 
  fejeznie viszont az előzést akkor, ha az Ön mögött gyorsabban haladó más jármű 
  közlekedését ezzel akadályozná.
  Ha a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, 
  a belső sávban folyamatosan is haladhat (1-454. ábra). Mihelyt a forgalom ritkul, 
  és be tud sorolni a külső sávba, újra helyreáll a jobbratartási kötelezettség 
  és az előzés szabálya.
 Ha a menetirány szerinti jobb oldalon a párhuzamos közlekedésre kettőnél több 
  forgalmi sáv van, a harmadik és a további belső sávokon - a balra bekanyarodás 
  esetét kivéve - motorkerékpárral nem közlekedhet. (1-455. ábra)
  Emelkedő úton - ha a ,Kapaszkodósáv" tábla (i-456. ábra) más sebességet 
  nem jelez-, a 70 km/h sebességnél lassabban haladó motorkerékpárjával a kapaszkodósávot 
  kell igénybe vennie.
  Lakott területen kívül járművel - a lehetőséghez képest - az úttesten kívül 
  kell megállni. Ez a közlekedés gyakorlatában azt jelenti, hogy az úttesten csak 
  akkor szabad megállni, ha leállósáv nincs, és az útpadka járhatatlan, ill. olyan 
  akadály van rajta, amely miatt ott a megállás lehetetlen.
  Érthetően szigorú szabályok vonatkoznak a várakozásra. Lakott területen kívül 
  eső főútvonal úttestén egyáltalán nem szabad várakozni.


 
 
Ezeken 
  az utakon csak olyan gépjárművek, valamint gépjárműből és pótkocsiból álló járműszerelvények 
  közlekedhetnek, amelyek sík úton legalább 60 km/h sebességgel képesek haladni.
  Az autópályán - kedvező közlekedési feltételek mellett - motorkerékpárjával 
  legfeljebb 130 km/h sebességgel szabad haladnia.
  A nagy sebesség természetesen kellő figyelmet is követel. A lehetséges akadályokra 
  figyelmeztető veszélyt jelző táblákat már 250...500 méter távolságra elhelyezik 
  a kritikus helyektől.
  Előfordulhat, hogy a "Szembejövő forgalom" (1-457. ábra) táblát látja. 
  Ilyenkor a pálya egyik oldalát útjavítás vagy egyéb más ok miatt lezárták, és 
  a járműveket onnan az ellenkező irányú forgalom lebonyolítására szolgáló úttestre 
  terelték.
  Az autópályán kényszerítő ok nélkül ne haladjon 60 km/h sebességnél lassabban, 
  mert indokolatlan lassú tempója akadályozná közlekedési partnereit.
  Az autópályán a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni.
  Ha megkülönböztető jelzéseket használó gépjármű éri utol motorkerékpárját, lehetőleg 
  a jobb szélső sávba húzódással adjon szabad utat a továbbhaladásához. Ha a forgalom 
  sűrűsége miatt ez nem megoldható, akkor a belső forgalmi
  sáv bal szélére húzódjon, a szélső sávban haladók pedig a sáv jobb szélére hajtanak 
  (1-458. ábra).
  
A 
  leállósávra azért nem szabad húzódni, mert esetleg éppen ott fog a megkülönbözető 
  jelzéseit használó gépjármű szabad helyet találni.
  A becsatlakozó útról érkezőket jelzőtábla kötelezi elsőbbségadásra az autópályán 
  haladók részére.
  Ha az autópályát el kívánja hagyni, a kiválásra a lassítósávot kell igénybe 
  venni. Motorkerékpárja sebességét a jobb szélen kezdődő lassítósávra hajtva 
  csökkentheti.
  Abban az esetben, ha eléri az autópálya végét vagy letér róla, az "Autópálya 
  vége" (1-459. ábra) tábla jelzi azt a helyet, ahol az autópályára vonatkozó 
  közlekedési szabályok érvényüket vesztik. E tábla elhagyása után motorkerékpárja 
  sebessége már nem lehet több, mint ami az új úton megengedett. Azért, hogy kellő 
  időben felkészüljön a megváltozó útviszonyokra, az "Autópálya vége" 
  táblát kellő távolságban kétszer is előjelzik.
  Az autóúton (1-460. ábra) motorkerékpárral legfeljebb 110 km/h sebességgel szabad 
  közlekedni.
  Az autóutat szintben keresztező úton az útkereszteződés előtt az elsőbbségadásra 
  kötelező táblákat helyezik el, tehát az autóúton haladóknak is elsőbbségük van 
  a keresztező utakról érkező járművekkel szemben.
  Az azonos irányú forgalom számára legalább két forgalmi sávval rendelkező autóúton 
  a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni.
  Az "Autóút vége" jelzőtáblát (1-461. ábra) az autóút folytatásában 
  levő más útvonal kezdeténél helyezik el. Itt is szükség lehet sebességcsökkentésre, 
  azért e táblát is előjelzik. Ha az út autópályaként folytatódik, az "Autóút 
  vége" táblát nem helyezik el, mert itt még kedvezőbb közlekedési és útviszonyokra 
  számíthat.
  Az autópályán és az autóúton közlekedők biztonsága és gyors haladása érdekében 
  néhány korlátozás előírása vált szükségessé. 
Tilos:
Megállni, várakozni pihenés, kikapcsolódás, üzemanyag-felvétel stb. céljából csak az utak mellett kialakított parkolóban vagy egyéb létesítményeknél szabad. Ezek közelségéről táblák adnak tájékoztatást.
 
 
  
 
11. A közlekedés különleges helyzetei
Rendkívüli időjárás, természeti körülmények (havazás, jegesedés, árvíz stb. esetén a közúti járműveknek a Magyar Köztársaság területére történő beléptetése feltételhez (pl. hólánchoz) köthető vagy korlátozható.
Éjszaka lakott területen kívül a tompított fényszóró helyett használhatja a távolsági fényszórót. A távolsági fényszóró a tompítottnál lényegesen nagyobb távolságban világítja meg az utat, ezért fényénél gyorsabban és biztonságosabban közlekedhet.
Motokerékpárja fényszórója elvakíthatja a közlekedés más résztvevőit, és ez veszélyhelyzetet idézhet elő. A balesetek elkerülése érdekében tilos lakott területen kívül is a távolsági fényszórót használni:
A távolsági fényszóró felvillantásával figyelmeztető fényjelzést is adhat, 
  feltéve, hogy ez a közlekedés többi résztvevőjét nem vakítja el.
  Ködfényszórót, ill. hátsó helyzetjelző ködlámpát akkor használhat, ha a látási 
  viszonyok sűrű köd, havazás, eső - ezt indokolttá teszi. A ködlámpát ok nélkül 
  ne használja, tiszta időben erősen vakíthat.
  A ködfényszóró és a tompított fényszóró együttes bekapcsolása nem kötelező. 
  Ha a látási viszonyokra tekintettel úgy ítéli meg, hogy a helyzetjelző lámpák 
  mellett elegendő a ködlámpa, akkor azt tompított fény nélkül is használhatja.
11.2. Az álló járművek kivilágítása
 Az úttesten álló járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a 
  kellő láthatóság érdekében a helyzetjelző lámpákkal ki kell világítani.
  Álló (várakozó) motorkerékpárját sűrű hóesésben vagy erős ködben kivilágíthatja 
  tompított fényszóróval és hátsó helyzetjelző ködlámpával is. Álló jármű kivilágítására 
  a távolsági fényszórót vagy a ködfényszórót még különösen mostoha látási viszonyok 
  esetén sem használhatja, vagyis a megállást követően e lámpákat haladéktalanul 
  kapcsolja ki.
  Nem kell kivilágítania az úttesten álló járművét, ha az úton közvilágítás van, 
  vagy a motorkerékpárt egyéb külső fényforrás kellően megvilágítja. Ha a közvilágítás 
  időközben bármely okból szünetel, akkor sem kell a helyzetjelző lámpákat pótlólag 
  bekapcsolni. Az ilyen helyeken közlekedő járművek vezetőinek számítaniuk kell 
  az úton kivilágítás nélkül várakozó járművekre.
 Ha menet közben járművén olyan hibát észlel, amely balesethez vezethet, azonnal 
  húzódjon félre, és álljon meg. Különösen fontos a megállás, ha elromlott a kormányszerkezet, 
  az üzemifék-berendezés, vagy a féklámpa. E hibák elhárításáig a járművel nem 
  szabad tovább közlekedni.
  Az irányjelző berendezés meghibásodása esetén csak akkor folytathatja az útját, 
  ha kézzel megfelelő irányjelzést tud adni. Ennek teljesítésében utasa is közreműködhet.
  Az elromlott első vagy hátsó helyzetjelző lámpák esetén akkor folytathatja útját, 
  ha - a távolsági fényszórót és a hátsó helyzetjelző ködlámpát kivéve - más lámpával 
  helyettesíthetők.
  A felsoroltakon túl számos olyan hiba lehet, amely balesethez vezethet, és szükségessé 
  válhat a jármű megállítása.
  Az elromlott járművet - lehetőség szerint - az úttesten kívül vagy olyan helyen 
  kell elhelyezni, ahol a várakozás nem tilos. A vasúti átjáróban, a síneken, 
  ill. az űrszelvényben elakadt járművet haladéktalanul el kell távolítani a veszélyes 
  helyről. A járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között - álló járművek 
  kivilágítására vonatkozó szabályok szerint - ki kell világítani.
  Lakott területen kívül az úttesten vagy a leállósávon elhelyezett meghibásodott 
  oldalkocsis vagy más fajta három-, ill. négykerekű gépjárművet elakadást jelző 
  háromszöggel kell megjelölni. Az elakadást jelző háromszöget a jármű mögött 
  úgy kell elhelyezni, hogy az elromlott jármüvet a többi jármű vezetője kellő 
  távolságból észlelhesse, figyelemmel az útra engedélyezett legnagyobb sebességre.
  Az elakadást jelző háromszögön kívül az úttesten álló jármű megjelölésére figyelmeztető 
  villogó narancssárga fényjelzés vagy a mindkét oldali első és hátsó irányjelző 
  egyidejű működtetése is hasznos lehet.
  A közlekedés biztonságát közvetlenül nem veszélyeztető műszaki hiba esetében 
  a járművel - fokozott óvatossággal, lehetőleg kis forgalmú úton és időszakban 
  - a legközelebbi olyan helyig közlekedhet, ahol a hiba elhárítható. Ha az ilyen 
  műszaki hiba autópályán vagy autóúton következik be, arról a legközelebbi lehajtásra 
  kialakított úton, ill. útkereszteződésnél le kell térnie.
  Kétkerekű motorkerékpárt vontatni, valamint ilyen járművel mást vontatni tilos!
 
Balesetben 
  érintett jármű vezetője köteles a járművel azonnal megállni, a baleset folytán 
  megsérült vagy veszélybe került személy részére segítséget nyújtani, és az esetleges 
  további balesetek elkerülése érdekében minden tőle telhetőt megtenni.
  Balesetben érintettnek azokat a személyeket kell tekinteni, akik a balesetnek 
  részesei, akiknek magatartása közrehatott az esemény létrejöttében, valamint 
  azokat a járművezetőket is, akik a baleset folytán veszélybe kerültek.
  A segítségnyújtásban való részvétel a balesetben nem érintett más jármű vezetőjének 
  is kötelessége.
  A sérültek kimentése, az elsősegélynyújtás, a műszaki mentés, az égő jármű oltása 
  mind az elvárható teendők közé tartozik.
  Elsőnek érkezve a helyszínre azonnal gondoskodjon arról, hogy további baleset 
  ne következzen be.
  Ezt követően tájékozódjon a balesetben érintettek állapotáról, számáról, a sérülések 
  súlyosságáról. A személyi sérülés nem mindig jár látható károsodással! Személyi 
  sérülésnek minősül az is, ha valaki pl. fájdalomra, mozgási nehézségre panaszkodik. 
  Minden esetben, ha bármely módon részese a balesetnek, és a személyi sérülés 
  gyanúja felmerül, mentőt kell hívnia, és a rendőrséget is értesítenie kell.
A központi segélyhívó telefonszáma: 112.
 A helyszínen maradónak a legjobb tudása szerint meg kell kezdenie az elsősegélynyújtást 
  (1-462. ábra).
  Ha a baleset halált vagy személyi sérülést okozott, a balesetről a rendőrhatóságot 
  (a legközelebbi rendőrt) haladéktalanul értesíteni kell. A balesetben részes 
  járműveket a lehetőséghez képest ne mozdítsák el a helyszínről, hogy a rendőrök 
  minél pontosabb képet kapjanak a történtekről.
  Különösen óvatosnak kell lennie, ha a balesetben részes valamelyik jármű veszélyes 
  anyagot szállít. Ilyen esetben a rakományt mozgatnia, eltávolítania nem szabad. 
  A veszélyes anyag elszóródásáról, kiömléséről, a keletkezett tűzről stb. a rendőrhatóságot 
  haladéktalanul értesíteni kell. Az értesítésnek tartalmaznia kell a szállított 
  anyag azonosításához szükséges legfontosabb információkat, a narancssárga táblán 
  feltüntetett számokat (1-463. ábra).
  Ha a balesetnél csak anyagi kár keletkezett, általában nem kell rendőrt hívni. 
  Ha azonban ez mégis szükséges, a járművek helyzetének megjelölésével a nyomok 
  rögzítése után a másokat akadályozó úttestrészt hagyják el. A forgalom zavartalanságát 
  - a lehetőséghez képest - biztosítani kell.
  A balesetben érintett felek korrekt módon megegyezhetnek egymás között a felelősség 
  kérdésében. A pontos kárrendezés biztosítására az érdekeltek kötelesek személyazonosságukat 
  és a kötelező felelősségbiztosításuk fennállását hitelt érdemlő módon (a biztosítás 
  megkötését tanúsító igazoláson kívül az utolsó befizetés csekkszelvényével) 
  kölcsönösen igazolni.
  Töltsék ki közösen az európai kék-sárga "Baleseti bejelentő" nyomtatványt 
  (1-464. ábra), és azt juttassák el a károkozó felelősségbiztosítójához.
  Ha valamelyik fél a baleset miatt rendőri intézkedést kíván és a rendőrhatóságot 
  (a legközelebbi rendőrt) haladéktalanul értesíti, a balesettel érintett járművek 
  vezetőinek a rendőri intézkedést meg kell várniuk. Ilyen esetben azoknak kell 
  a helyszínen maradniuk, akik a baleset folytán anyagi kárt okoztak vagy kár 
  érte őket. Rendőri intézkedés esetén annak befejezéséig a vezetőnek szeszes 
  italt fogyasztani tilos. A helyszínt csak a rendőr engedélyével szabad elhagyni.
  Előfordulhat, hogy a baleset folytán megrongálódott jármű vezetője nincs a helyszínen, 
  és belátható időn belül nem is keríthető elő. Ez esetben a károkozó köteles 
  személyi adatait és biztosítója nevét erre alkalmas módon a helyszínen hátrahagyni, 
  és az esetet a felelősségbiztosítási jogszabályok rendelkezéseinek megfelelően 
  a biztosítójának bejelenteni.
 
 A baleset folytán megsérült és elhagyott járművet a lehető leggyorsabban el 
  kell távolítani az útról.
  Közveszély vagy elemi csapás elhárítása, ill. az ebből származó kár csökkentése 
  érdekében, valamint a közút különleges igénybevétele esetében a rendőrhatóság 
  felhívhatja az üzembentartót a jármű eltávolítására. Ha az üzembentartó a kellő 
  időben közölt felhívásnak nem tesz eleget, a rendőrhatóság a járművet az üzembentartó 
  költségére eltávolíttathatja. Ha az üzembentartó előzetesen nem értesíthető, 
  a rendőrhatóság a járművet saját költségére távolíttathatja el. Szükség esetén 
  ugyanígy jár el a tűzoltóság is. A jármű eltávolításáról ezekben az esetekben 
  az üzembentartót utólag értesítik.
  A rendszámtáblával nem rendelkező gépjárművet főútvonalon egyáltalán nem, mellékútvonalon 
  pedig - közterület-használati engedély nélkül - legfeljebb 30 napig szabad tárolni. 
  Az úton e rendelkezések megszegésével tárolt járművet a rendőrhatóság - a tulajdonos 
  költségére - eltávolíttathatja.
 Csak olyan pótkocsit kapcsolhat motorkerékpárja után, amelynek vontatását 
  - a forgalmi engedélybe tett bejegyzéssel - engedélyezték.
  A pótkocsit vontató motorkerékpár megengedett legnagyobb sebessége különböző 
  útvonaltípusokon a ,,Sebesség" című, 4.4. alfejezetben található.
 Az egytengelyes, motoros részből és a hozzákapcsolt egytengelyes pótkocsiból 
  álló olyan lassú járművet, amely sík úton önerejéből 15 km/h sebességénél gyorsabban 
  haladni nem képes, kerti traktornak nevezzük.
  A lassú jármű legfeljebb 25 km/h sebességgel haladhat.
  Lassú járművel az vehet részt a közúti forgalomban, aki már betöltötte a 16. 
  életévét, és a sikeres vizsga után megkapta az ún. nemzeti kategóriába tartozó 
  K kategóriás vezetői engedélyt, vagy bármelyik más nemzeti kategóriás vezetői 
  engedélyt.
  E járművek lassú haladásukkal akaratlanul is feltartják a többi jármű forgalmát, 
  ezért - ha az út- és forgalmi viszonyok lehetővé teszik - szorosan az úttest 
  jobb szélén kell haladniuk. Ha az ilyen járművet más jármű előzi, akkor az úttest 
  szélére húzódással és a szükséghez képest lassítással is elő kell segítenie 
  a manőver biztonságos végrehajtását.
Az ún. lassú járművek autópályán, autóúton nem közlekedhetnek, és a lakó-pihenő övezetbe sem hajthatnak be. Behajtási tilalmat jeleznek még számukra a következő jelzőtáblák is:
 A"Tehergépkocsival előzni tilos" jelzőtáblával (1-470. ábra) megjelölt 
  útszakaszon a lassú járművel nem szabad előzni. Ez a tilalom nem vonatkozik 
  a kétkerekű motorkerékpár, segédmotoros kerékpár, valamint állati erővel vont 
  jármű és kézikocsi előzésére, továbbá az úttest közepén levő vágányon haladó 
  villamos előzésére.
  Ha a ,Legkisebb követési távolság" táblán tehergépkocsik jelképe van (1-471. 
  ábra), akkor a méterben megjelölt távköz tartása a lassú járműre is vonatkozik.
  A ,,Hólánc használata kötelező" tábla (1-472. ábra) utasítását figyelembe 
  kell venni, így legalább egy hajtott tengelyen a gumiabroncsokat ilyen esetben 
  hólánccal kell felszerelni.
  Megálláskor (várakozáskor) ezekkel a járművekkel a kijelölt gyalogos-átkelőhely 
  előtt 15 m távolságot szabadon kell hagyni.
  A tompított fényszóróval felszerelt lassú járművet úgy kell kivilágítani, mint 
  a gépkocsikat.
  A kerti traktort viszont nem kell tompított fényszóróval kivilágítani, elegendő 
  egy előre fehér, hátra piros fényt adó, éjszaka, tiszta időben legalább 150 
  m távolságból látható, nem vakító lámpával, amely a jármű előtt az utat legalább 
  10 m távolságban megvilágítja.

 Kerékpárral a forgalomban való részvételhez külön engedély vagy igazolvány 
  nem kell, de szükség van a vezetésre képes állapotra és kellő szabályismeretre.
  A kerékpár pótülésén a 18. életévét betöltött vezető egy tíz éven aluli gyermeket 
  szállíthat. A szállított gyermeket úgy kell elhelyezni a pótülésen, hogy az 
  a vezetőt ne akadályozza a kormányzásban vagy a kerékpár hajtásában.
  A kerékpáros legbiztonságosabban a saját útján, a "Kerékpárút"-on 
  haladhat, melynek kezdetét és végét tábla jelzi (1-473 és 1-474. ábra).
  Ha "Gyalog- és kerékpárúton" (1-475 és 1-476. ábra) a gyalogosok forgalma 
  a kerékpárosok továbbhaladását akadályozná, a kerékpárosok az úttesten is közlekedhetnek.
  A ,,Gyalogos és kerékpáros övezet (zóna)" (1-477. ábra) lényegében gyalog- 
  és kerékpárutakból álló terület. A kerékpárosoknak az út számukra burkolati 
  jellel elválasztott vagy eltérő színű burkolattal megjelölt részén kell közlekedniük, 
  legfeljebb 20 km/h sebességgel. Az út egyéb részein a kerékpárosok - a gyalogosok 
  veszélyeztetése nélkül - legfeljebb 10 km/h sebességgel közlekedhetnek.
  A kerékpársáv kezdetét és végét jelzőtábla jelezheti (1-478 és 1-479. ábra). 
  Lakott területen belül ezen csak a kerékpárosok közlekedhetnek.
  A kerékpárúton vagy a kerékpársávon közlekedők számára külön forgalomirányító 
  fényjelző készüléket is elhelyezhetnek, amelynek jelzései megegyeznek a már 
  korábban megismertekkel, a különbség csupán annyi, hogy ezen a készüléken a 
  három lámpában kerékpárt ábrázoló jelkép van, és a lámpák lehetnek kisebbek 
  is (1-480. ábra).
  Autóbusz forgalmi sávon a kerékpáros sem közlekedhet, kivéve, ha a "Kerékpárosok 
  által is használható autóbusz forgalmi sáv" jelzőtábla ezt megengedi (1-481. 
  ábra).
  Ha az úton sem kerékpárút, sem kerékpársáv nincs, a leállósávon vagy - ha kerékpározásra 
  alkalmas - az útpadkán célszerű közlekedni. Ahol a padka folyamatos haladásra 
  bármilyen okból nem megfelelő, ott az úttest menetirány szerinti jobb oldalán 
  - ha az út- és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik -, szorosan az úttest 
  jobb szélén kell közlekedni.
  A kerékpár megengedett legnagyobb sebessége, ha a közúti jelzésekből más nem 
  következik, 40 km/h.
  Lakott területen levő olyan úton, amelyen az úttest kerékpár-közlekedésre alkalmatlan, 
  kerékpárral a gyalogosforgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/h sebességgel 
  a járdán is szabad közlekedni.
  Ha 12. életévét be nem töltött gyermekével kerékpározik, s nem tudja elkerülni, 
  hogy főútvonalon is haladjanak, ott a gyermek a gyalogosforgalom zavarása nélkül, 
  legfeljebb 10 km/h sebességgel a járdán közlekedhet.
  Kerékpárral az útpadkán, az úttesten és a járdán csak egy sorban szabad haladni. 
  Van olyan út, ahol kerékpárral közlekedni tilos. Ilyen az autópálya, az autóút 
  és a gyalogút. A ,,Kerékpárral behajtani tilos" tábla (1-482. ábra) értelemszerűen 
  tiltja a behajtást. Ha a kanyarodási vagy a behajtási tilalmat jelző tábla alatt 
  "kivéve kerékpárral" kiegészítő tábla van, a jelzett tilalom kerékpárra 
  nem vonatkozik.
  A ,,Mindkét irányból behajtani tilos" tábla (1-483. ábra) hatálya alól 
  nem kivétel a kerékpár, hacsak nincs alatta a ,,Kivéve engedéllyel", "Kivéve 
  taxi", ill. "Kivéve... (tömegközlekedési vállalat)" feliratú 
  kiegészítő tábla, mert akkor külön jelzés nélkül a kerékpáros is behajthat.
  A lakó-pihenő övezetbe korlátozás nélkül behajthat (1-48a. ábra).
  A ,,Kötelező haladási irány" tábla alatt elhelyezett kerékpárt és nyilat 
  (nyilakat) mutató kiegészítő tábla azt jelzi, hogy a kerékpáros a jármű jelképét 
  feltüntető kiegészítő táblán lévő nyíl (nyilak) által jelzett irányban haladhat 
  tovább.



 
A kerékpáron nincs irányjelző berendezés, ezért vezetőjének az irányváltoztatást 
  karral (vagy jelzőtárcsával) kell jeleznie oly módon, hogy az elölről, hátulról 
  és a megfelelő oldalról jól látható legyen. A jelzés szabályszerű akkor is, 
  ha a kellő időben megkezdett jelzésadását a művelet tényleges megkezdésekor 
  abbahagyja.
  A kerékpáros bekanyarodására vonatkozó néhány szabály - a vezetője biztonsága 
  érdekében - a következő esetekben eltér az általános kanyarodási szabályoktól.
  Kerékpársávról általában nem szabad a kerékpáron ülve balra bekanyarodni vagy 
  megfordulni, kivéve, ha jelzőtábla erre utasítást ad, továbbá ha a kerékpársávot 
  a balra bekanyarodás céljából az úttest felezővonalának közelében helyezték 
  el (i-48s. ábra).
  A besorolást segítheti még az "Előretolt kerékpáros felállóhely balra bekanyarodó 
  kerékpárosok számára" útburkolati jel is (1-486. ábra). 
  Az olyan útkereszteződésnél, ahol a nehéz forgalmi körülmények miatt veszélyes 
  lenne kerékpárral a szokásos módon balra bekanyarodni, ott elhelyezik a "Kerékpáros 
  közvetett kapcsolat" jelzőtáblát (1-487. ábra). Itt a kerékpáros, ha balra 
  kívánja útját folytatni, leszáll a járműről, besorol a keresztező út jobb szélére, 
  és onnan kerekezik át az útkereszteződésen.
  Lakott területen kívül a főútvonalról ugyancsak tilos balra bekanyarodni és 
  megfordulni. A felsorolt esetekben a kerékpárról leszállva, azt tolva kell az 
  úttesten áthaladni (1-488. ábra).
  Kerékpárútról balra bekanyarodni csak a keresztező útra szabad. A kerékpárúttal 
  párhuzamos úttestre rákanyarodni tilos, mert a kerékpárút megléte esetén az 
  úttesten kerékpáros nem haladhat. 
A kerékpárt toló személy gyalogosnak minősül, ezért közlekedhet a járdán, a 
  gyalogúton és a kerékpározást tiltó táblákkal
  jelölt helyeken is. A kerékpárt toló gyalogosnak, ha az úttesten közlekedik, 
  annak menetirány szerinti jobb szélén kell haladnia.
  A kerékpárt éjszaka és korlátozott látási viszonyok között egy előre fehér vagy 
  kadmiumsárga fényt adó lámpával, és egy hátra piros fényt adó, sötétben tiszta 
  időben legalább 150 m távolságról látható helyzetjelző lámpával kell kivilágítani.
Tilos:
15. Segédmotoros kerékpárral közlekedve
 Segédmotoros kerékpárral az vehet részt a közúti forgalomban, aki már betöltötte 
  a 14. életévét, és a sikeres vizsga után megkapta az ún. nemzeti kategóriába 
  tartozó M kategóriás vezetői engedélyt. E jármű motorkerékpár vagy bármelyik 
  más nemzetközi kategóriás vezetői engedéllyel ugyancsak vezethető még akkor 
  is, ha a bejegyzett egészségi alkalmasság határideje már lejárt.
  A segédmotoros kerékpárra általában a kétkerekű motorkerékpárnál megismert szabályok 
  érvényesek.
Az eltéréseket a következő csokorba gyűjtöttük össze:
16. Állati erővel vont járművek és kézikocsik közlekedése
 
Állati erővel vont járművel az vehet részt a közúti forgalomban, aki már betöltötte 
  a 16. életévét, és a sikeres vizsga után megkapta az ún. nemzeti kategóriába 
  tartozó K kategóriás vezetői engedélyt, vagy bármely más nemzeti kategóriás 
  vezetői engedéllyel rendelkezik. Ezek a járművek sem közlekedhetnek autópályán, 
  autóúton, gyalogúton, valamint gyalogos-, illetve lakó-pihenő övezetben.
  Állati erővel vont járművel és kézikocsival - ha az út- és forgalmi viszonyok 
  lehetővé teszik - szorosan az úttest szélén kell közlekedni. Ha az ilyen jármű 
  a forgalmat lényegesen akadályozná, a77a1 a leállósávra, ill. - ha közlekedésre 
  alkalmas - az útpadkára kell lehúzódni.
  Közlekedési tilalmat jelent a kézikocsinak a "Kézikocsival behajtani tilos" 
  tábla (1-489. ábra). Az állati erővel vont járművel való behajtási tilalmat 
  az 1-490. ábrán látható tábla jelzi.
  A ,,Mindkét irányból behajtani tilos" tábla (1-491. ábra) természetesen 
  az állati erővel vont járművek számára is tilalmat jelent. Ha azonban e jelzőtábla 
  alatt "Kivéve engedéllyel", "Kivéve taxi", ill. "Kivéve... 
  (tömegközlekedési vállalat)" feliratú kiegészítő tábla van, a kivételként 
  megjelölt járműveken kívül konflissal is be szabad hajtani.
  Az állati erővel vont járművet és a kézikocsit éjszaka és korlátozott látási 
  viszonyok között a jármű bal oldali legszélső pontját jelző, előre fehér, hátra 
  piros fényt adó éjszaka tiszta időben legalább 150 m távolságból látható nem 
  vakító lámpákkal kell kivilágítani.
Tilos:
Állatok hajtása
  Állatot - ha az út- és forgalmi viszonyok lehetővé teszik - szorosan az úttest 
  szélén kell hajtani, ill. vezetni, ha azonban ez a forgalmat lényegesen akadályozná, 
  az állattal a leállósávra, ill. az útpadkára kell lehúzódni.
  Úton állatot olyan személy hajthat, ill. vezethet, aki az állatot irányítani 
  képes, és meg tudja akadályozni azt, hogy az állat a személy- és vagyonbiztonságot 
  veszélyeztesse. Állatok csoportos hajtásához annyi hajtó szükséges, amennyi 
  e feltételek teljesítéséhez elegendő.
  Vasúti átjárón állatokat csak kisebb - legfeljebb 10 állatból álló - csoportokban 
  szabad áthajtani.
  Éjszaka és korlátozott látási viszonyok között az állat, ill. állatcsoport bal 
  oldalán előre fehér vagy sárga fényt, hátra piros vagy sárga fényt adó, a járművek 
  vezetői által kellő távolságból észlelhető lámpát kell vinni.
Tilos:
Állatot az út közelében - magánterületen is - csak úgy szabad tartani, hogy 
  az útra ne juthasson.
  A kutyának pórázon történő vezetése azonban kivétel a fent idézett szabályok 
  alól. A kutyasétáltató személy a gyalogosra vonatkozó rendelkezések szerint 
  köteles közlekedni. Természetesen neki is képesnek kell lennie arra, hogy szükség 
  esetén megakadályozza kutyáját egy vészhelyzet kialakításában.
A gyalogosok a járdán, a járművek az úttesten közlekednek. Van olyan út is, 
  ahol nincs járda. Itt a gyalogosnak a leállósávon, az útpadkán vagy a kerékpárúton 
  kell közlekednie. Ha az úton sem járda, sem leállósáv, sem útpadka, sem kerékpárút 
  nincs - vagy gyalogos közlekedésre, ill. kerekes székkel való közlekedésre alkalmatlan 
  - a gyalogosok az úttesten közlekedhetnek. Ilyen esetben az úttest szélén kell 
  egymás után egy sorban menniük, hogy ne akadályozzák a járművek haladását.
  Lakott területen kívül mindig a forgalommal szemben, vagyis a menetirány szerinti 
  bal oldalon gyalogoljon. Lehetőleg ugyanígy közlekedjen lakott területen is. 
  Ha a segédmotoros kerékpárt vagy kerékpárt toló, továbbá a kerekes székkel közlekedő 
  mozgáskorlátozott gyalogos kényszerül az úttesten haladni, akkor mindig a menetirány 
  szerinti jobb oldalon kell mennie. A motorkerékpárt toló gyalogosnak mindig 
  az úttesten kell közlekednie.
  A legkisebbekre vonatkozó korlátozás az, hogy a 6 éven aluli gyermek főútvonalon 
  nem maradhatnak felügyelet nélkül.
  A "Gyalogút" (1-492. ábra), ill. a ,,Gyalogos övezet (zóna)" 
  (1-493. ábra) csak a gyalogosoké.
  A kerékpárosokkal kell osztozni rajta, ha a tábla "Gyalog- és kerékpárút"-at 
  (1-494. és 1-495. ábrák), ill. "Gyalogos és kerékpáros övezet (zóna)" 
  kezdetét (1-496. ábra) jelzi. Ezen úgy kell közlekedni, hogy a partnerek egymást 
  ne akadályozzák. Ebben segít, ha már a jelzőtábla is meghatározza, hogy az út 
  melyik fele a gyalogosoké, és melyik a kerékpárosoké. Ezt az útburkolaton folyamatos 
  sárga vonal jelzi. A kerékpárosok útját eltérő színű burkolattal is megjelölhetik, 
  ezt folyamatos haladásra gyalogosan ne vegye igénybe, s csak kellő körültekintéssel 
  keresztezze.
  Vannak olyan utak is, ahol csak gépjármű közlekedhet, gyalogos nem. Ezek az 
  autópályák és az autóutak. Az autóúton azonban az útkereszteződésnél, kellő 
  körültekintéssel és óvatossággal a járműforgalom zavarása nélkül gyalogosan 
  áthaladhat - de csak ott!
  Egyéb utakon - ki-ki a maga helyén - párhuzamosan közlekednek a járművek és 
  a gyalogosok.
  A gyalogosoknak az úton olyan tárgyat, ill. anyagot, amely sérülést, rongálást 
  vagy szennyezést okozhat, csak megfelelően becsomagolva szabad vinniük. Olyan 
  tárggyal, amely méretei miatt a gyalogosforgalmat zavarná, az úttesten - a menetirány 
  szerinti jobb oldalon, az úttest szélén kell közlekedni.
  Éjszaka és korlátozott látási viszonyok között az ilyen tárggyal közlekedő gyalogosnak 
  a járművek vezetői által elölről és hátulról kellő távolságból észlehető lámpát 
  kell vinnie.

A gyalogosforgalom irányítására fényjelző készüléket helyeznek el minden olyan 
  kijelölt gyalogos-átkelőhelynél, ahol a járművek forgalmát más fényjelző készülékkel 
  irányítják. E fényjelző készülék felül álló gyalogost ábrázoló, piros; alul 
  haladó gyalogost ábrázoló, zöld fényű lámpából áll. A folyamatos zöld fény szabad 
  utat jelez. Néhány helyen e fénnyel egyidejűleg hangjelzés is hallható. Ilyenkor 
  a gyalogos áthaladhat az úttesten.
  A villogó zöld fény az áthaladásra engedélyezett időtartam végét jelzi. A hang 
  a villogás ütemében szaggatottan szól. Ilyenkor a gyalogos az úttestre már nem 
  léphet, az úttesten levő gyalogos pedig köteles az áthaladást mielőbb befejezni. 
  A piros fény az áthaladás tilalmát jelzi, a hangjelzés ezalatt szünetel, a gyalogos 
  nem léphet az úttestre.
  Ha nincs jelzőlámpás forgalomirányítás, de a közelben van kijelölt gyalogos-átkelőhely, 
  akkor ott kell átkelnie.
  A ,,zebrán" a gyalogosnak elsőbbsége van a járművekkel szemben, de itt 
  is csak akkor léphet az úttestre, ha meggyőződött az átkelés veszélytelenségéről. 
  Az úttestre váratlanul nem léphet, s köteles azon késedelem nélkül átmenni, 
  és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja 
  vagy megtévesztheti.
  Ha mégis takarásból kell a kijelölt gyalogos-átkelőhelyre lépnie, köteles mindent 
  megtenni, hogy ebből ne adódjék veszélyhelyzet.
Az olyan helyen, ahol biztonságos áthaladást szolgáló létesítményt nem lát, ott:
A járművekkel szemben a kijelölt gyalogosi átkelőhely hiányában is elsőbbsége van a gyalogosnak az útkereszteződésnél azokkal a járművekkel szemben, amelyek arra az útra kanyarodnak be, amelyen áthalad. E szabály a főútvonalon kanyarodó és arról letérő járműre egyaránt vonatkozik (1-497. ábra).

  
  A megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművekkel szemben azonban a gyalogosnak 
  sincs elsőbbsége.
  A gyalogos olyan helyen, ahol a járművekkel szemben elsőbbsége nincs, nem léphet 
  az úttestre, ha a jármű olyan közel van, hogy annak zavarása nélkül azon átmenni 
  nem tud.
Az olyan lakó-pihenő övezetben, ahol az úton járda nincs, a gyalogosok az utat 
  teljes szélességében használhatják. Az ilyen helyen az úton beszélgethetnek, 
  játszhatnak, azonban a járműforgalmat szükségtelenül nem akadályozhatják.
  Vasúti pályán (vasúti átjárón vagy más kiépített átkelőhelyen) a gyalogos csak 
  akkor haladhat át, ha meggyőződött arról, hogy vasúti jármű nem közeledik. Nem 
  haladhat át a sínpályán, ha a jelzőberendezés a továbbhaladás tilalmát jelzi.
A gyalogosnak tilos:
 Gyalogosok zárt csoportja az úttesten - annak menetirány szerinti jobb szélén 
  - közlekedhet. Hídon a csoport ütemes lépésben nem haladhat.
  Éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a csoport bal oldalán, elöl előre 
  fehér vagy sárga fényt, hátul pedig hátra piros vagy sárga fényt adó, a járművek 
  vezetői által kellő távolságból észlelhető lámpát kell vinni. Ha a csoport kellően 
  kivilágított lakott területen közlekedik vagy közvetlenül a csoport előtt és 
  mögött a csoporthoz tartozó, szabályszerűen kivilágított jármű halad, a lámpák 
  használata nem kötelező.
  A csoport közlekedésére vonatkozó szabályok megtartásáról a csoport vezetője 
  köteles gondoskodni.
  Gyermekek zárt csoportja a járdán, a leállósávon, az útpadkán, ill. a kerékpárúton, 
  ha pedig ez nincs (vagy nem járható) - az előbbiekben ismertetett rendelkezések 
  megtartásával - az úttesten közlekedhet.

18. A járművek utasaira vonatkozó szabályok
Az utas csak álló járműre szállhat fel és csak álló járműről szállhat le.
Az utasnak tilos:
A jármű ajtaját az utas csak akkor nyithatja ki, ha ezzel a közlekedés biztonságát, 
  valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti.
  Menetrend szerint közlekedő járműre a megállóhelyen kívül felszállni, ill. arról 
  leszállni abban az esetben szabad, ha a jármű személyzete erre előzetesen - 
  szóban vagy a vezető által működtetett ajtók kinyitásával - engedélyt adott.
  Olyan megállóhelynél, ahol a fel- és leszállás közvetlenül az úttestről, ill. 
  az úttestre történik, akkor szabad a járdáról az úttestre lépni, ha a jármű 
  a megállóhelyen megállt.