5. Keresztező forgalom az úton
A
kijelölt gyalogos-átkelőhelyre már előzőleg felhívhatja a figyelmet a "Gyalogosátkelés"
veszélyt jelző tábla (1-316. ábra), valamint a veszélyes helyre figyelmeztető
vonal és útburkolati piktogram is (1-317. ábra). Az átkelőhelyen a gyalogosnak
a járművekkel szemben elsőbbsége van.
Az elsőbbséggel bíró gyalogost járművével még csak nem is zavarhatja.
A gyalogos-átkelőhelyet megközelíteni fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel
kell, azért hogy elsőbbségadási kötelezettségének - ha szükséges -, akár megállással
is eleget tudjon tenni. Nemcsak arra kell ügyelnie, hogy a ,zebrán" közlekedik-e
gyalogos, hanem arra is, hogy várható-e megjelenése még az Ön odaérkezése előtt.
Ezért már jó előre annyira mérsékelni kell a sebességet, hogy egy gyalogosban
se ébredhessen kétség afelől, hogy elsőbbséget fog adni.
Az elsőbbség minden gyalogost megillet, aki a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen
közlekedik, függetlenül attól, hogy az úttest jobb vagy bal széléről kezdte
meg az átkelést. (1-318. ábra) Visszalépési, megállási kötelezettsége nincs.
A kijelölt gyalogos-átkelőhelyen és közvetlenül előtte nem szabad előzni,
nem haladhat el másik jármű mellett, függetlenül attól, hogy az folyamatosan
halad, vagy éppen megáll, vagy már régebben érkezett, és forgalmi okból áll
a zebra előtt.
Kijelölt gyalogos-átkelőhelyen kívül is lehet elsőbbségük az úttestet keresztező
gyalogosoknak, erről majd később olvashat.
Gyakran találkozhat az úttestet nem elsőbbségi helyzetben keresztező gyalogosokkal
is. Fokozottan vigyázni kell a gyermekek, ill. koruk, testi fogyatékosságuk
vagy mások miatt saját biztonságukra ügyelni felismerhetően nem képes személyek
biztonságára. (1-319. ábra).
Az úttest közelében tartózkodó gyermekek esetében számítani lehet arra, hogy
veszélyhelyzetet idéznek elő.
Lakó-pihenő övezetbe motorkerékpárjával csak akkor hajthat be, ha ott lakik
vagy látogatóba érkezik oda. Itt mindig fokozottan ügyelnie kell a gyalogosok
(különösen a gyermekek) és a kerékpárosok biztonságára. Az ilyen övezetben a
gyalogosok az úttesten bárhol átkelhetnek, akár átlósan is. Ha az úton nincs
járda, a gyalogosok az utat teljes szélességében használhatják. Az úton álldogálva
beszélgethetnek, sétálhatnak, játszhatnak, és nem szabálytalan, ha ezzel zavarják
vagy akadályozzák a járművek forgalmát.

A kerékpárosok a gyalogosokhoz hasonlóan védtelen közlekedési partnereink,
emellett nagyobb sebességük révén váratlanabbul tűnhetnek fel Ön előtt, mint
a gyalogosok.
Ha az úton olyan kereszteződés van, ahol fokozottan számítania kell kerékpárosok
keresztirányú közlekedésére, arra veszélyt jelző 17-320. ábrai táblával, valamint
a
veszélyes helyre figyelmeztető vonallal, és útburkolati piktogrammal (1-321.
ábra) hívhatják fel figyelmét.
Az utat keresztező kerékpárutat útburkolati jel (1-322. ábra) is jelölheti.
A kerékpárosoknak különleges elsőbbségük nincs.

A vasúti átjáróhoz közeledve először a megfelelő háromszög alakú veszélyt jelző táblával találkozik, amely előre jelzi, hogy számíthat-e az áthaladás biztonságát növelő berendezések valamelyikére.
Ilyen tábla jelzi, hogy:
E tábláktól kezdődően Lakott területen járműve sebessége nem haladhatja meg
a 30 km/h-t;
lakott területen kívül a 40 km/h-t.

A biztos figyelemfelhívás érdekében kiegészíthetik a táblákat három előjelző
táblával is. A háromszögletű tábla oszlopára helyezhetik el a háromsávos előjelző
táblát.
Az első jelzés és a vasúti átjáró kezdete közötti távolságnak a második harmadát
jelöli a kétsávos, az utolsó harmadát az egysávos előjelző tábla (1-328. ábra).
A veszélyes helyre figyelmeztető vonalat és a tábla jelképével megegyező piktogramot
a megfelelő tábla után festik fel az útburkolatra (1-329. ábra).
Itt is találkozhat a veszélyes hely előjelzésére szolgáló keresztirányú egymást
követő folyamatos vonalakkal is (1-330. ábra).
A vasúti átjáró területe a két forgalmi irány számára elhelyezett "Vasúti
átjáró kezdete" jelzőtáblák (1-331. ábra) között van.
A két- vagy több vágányú vasúti átjárót kettős kereszttel jelzik (1-332. ábra).

A közút-vasút kereszteződésében gyakorlatilag a vasúti járműveknek abszolút
elsőbbségük van (bár tételes szabály ezt nem mondja ki).
A vasúti átjárót megközelíteni mindig csak fokozott óvatossággal szabad, még
akkor is, ha az jelzőberendezéssel biztosítva van!
Itt a különösen veszélyes helyre figyelmeztető sárga színű útburkolati jel azt
a területet jelezheti, amelyen a vasúti és a közúti jármű ütközése bekövetkezhet
11-333. ábra).
A vasúti átjárón csak folyamatosan (megállás nélkül) és legalább 5 km/h átlagsebességgel
szabad áthaladni (1-334. ábra).
A biztosított vasúti átjárókban különböző módokon jelezhetik a továbbhaladás tilalmát:


A biztosítóberendezések tiltó jelzése és üzemzavara esetén a megállás helyét jelző útburkolati jel előtt vagy ha ilyen nincs, akkora "Vasúti átjáró kezdete" táblánál kell megállítania járművét.
Ugyancsak meg kell állnia a vasúti átjáró előtt, ha
A biztosított vasúti átjáróra járművével csak abban az esetben szabad ráhajtania, ha:
A berendezések üzemzavarát jelzi, ha
A jelzőberendezés üzemzavara esetén a megállást követően a vasúti átjáróra akkor szabad ráhajtania, ha
A biztosítatlan vasúti átjáróra csak abban az esetben szabad ráhajtania, ha meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű egyik irányból sem közeledik, és a folyamatos áthaladásra lehetősége van.
A vasúti jármű felismerését segíti, ha tudja, hogy elöl háromszög alakban 3 lámpája van (1-340. ábra).
Azért, hogy a szigorú szabályoknak pontosan eleget tudjon tenni, az átjáróban
más, később is végrehajtható, de szintén nagy figyelmet igénylő manőver nem
végezhető.
Így pl. tilos a vasúti átjáróban és közvetlenül az átjáró előtt előzni (1-341.
ábra). Kivétel a kilátást lényegében nem akadályozó kétkerekű motorkerékpár,
segédmotoros kerékpár és kerékpár gépjárművel történő előzése.

5.4. Villamospálya keresztezése az úton
Az
utat keresztező villamospályára a "Villamos" jelzőtábla (1-342. ábra)
hívhatja fel a figyelmét.
Ha a járművével útátjáróban zárt villamospályát keresztez, és a villamosnak
nincs elsőbbségadást előíró jelzőtáblája, akkor Ön köteles a villamos részére
elsőbbséget adni (1-343. ábra). A villamossíneken való áthaladás - a vasúti
átjáróhoz hasonlóan - csak akkor szabályos, ha Ön előzőleg meggyőződött arról,
hogy a ráhaladás biztonságos, vagyis nem közeledik villamos.
Az utat keresztező villamos áthaladásának biztosítására két lámpából álló fényjelző
készüléket is elhelyezhetnek (1-344. ábra). Ez fölül kör alakú piros, alul kör
alakú sárga fényt adó lámpákból áll. A berendezés villogó sárga fénnyel jelzi
a veszélyes helyet és azt, hogy a járművek kellő figyelemmel áthaladhatnak a
villamossíneken (1-345. ábra).
A villogó sárgát folyamatos sárga követi, amely azt jelzi, hogy meg kell állni,
mert közeledik a villamos. Ha azonban biztonságosan megállni már nem lehet,
a villamospályát minél előbb el kell hagyni.
A lámpa piros fényjelzésének ideje alatt (1-346. ábra) a villamospályára ráhajtani
tilos. Járművével majd csak akkor indulhat, ha a lámpa ismét villogó sárgára
vált. Ugyanilyen fényjelző készülék segítheti a megkülönböztető jelzéseit használó
gépjárműnek a telephelyről történő elindulását is.
