4. Közlekedés motorkerékpárral
4.1.1. Az egyenesen haladó forgalom védelme
Aki járművével irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli
felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról
vagy szilárd burkolatú útról letér stb.), köteles az azonos irányban vagy szemben
haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni.
Azonban az egyenesen haladónak is lehet elsőbbségadási kötelezettsége vagy bizonyos
esetekben szabályszerű lehet, ha zavarják, akadályozzák.
4.1.2. A megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjárművek elsőbbsége
A megkülönbözetett gépjármű - amely villogó kék fényjelzést és szirénát vagy
váltakozó hangmagasságú más hangjelzést használ - (1-264. ábra) részére minden
járművel minden helyzetben elsőbbséget kell adni, és akadálytalan továbbhaladását
- félrehúzódással a szükséghez képest megállással - lehetővé kell tenni. Ha
ez máshogy nem oldható meg, a többiek veszélyeztetése nélkül akár az egyébként
szabálytalannak minősíthető manőverrel (záróvonalátlépés, járdára húzódás) Önnek
is segítenie kell.
Előfordulhat, hogy villogó kék fényjelzést használó gépjárművek egész sorával
találkozik, de megkülönböztető hangjelzést csak az oszlop elején, és a végén
haladók adnak. Ilyen esetben a közrefogott gépkocsikkal szemben is úgy kell
eljárnia, mintha szirénáznának.

4.1.3. Óvatosság a figyelmeztető jelzést használó járművekkel szemben
Az olyan járművet, amely felépítésére, mozgására, menettulajdonságára, működésére nézve eltér a többitől, figyelmeztető jelzéssel, villogó borostyánsárga fénnyel jelölik meg (1-265. ábra). Ezeknek a többi járművel szemben - az általános szabályoktól eltérő - elsőbbségük nincs. A figyelmeztető fényjelzést azért használják, mert méretük, munkájuk és tartózkodási helyük miatt veszélyt jelentenek mások részére. Ezért fokozott óvatossággal szabad e járműveket megközelíteni, és mellettük elhaladni.

A forgalomba történő bekapcsolódás történhet
Az Ön kőtelezettsége elinduláskor:
Motorkerékpárral az úttesten kell haladni. Általános szabály, hogy az úttesten - az előzés és a kikerülés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni, úgy, hogy az biztonságos legyen.

A jobbratartás lehetséges mértékét befolyásolja:
A jobbratartás szempontjából figyelmen kívül kell hagyni:
Szabálytalanul halad az a motorkerékpáros, aki a forgalmi okból álló járművek mellett az útkereszteződésig előrelopakodik (1-269. ábra). Ezt az úttest felezővonalához húzódva sem teheti meg (1-270. ábra).

Ha azonban az azonos irányú forgalom számára több forgalmi sáv áll rendelkezésre,
nem feltétlenül kell a járműveknek egymás után egy sorban haladniuk. A párhuzamos
közlekedésre alkalmas úttesten a jobbra tartásra külön szabályok az irányadók.
(Lásd később)
Olyan úton, amelyen három, egymástól elkülönített úttest van (1-271. ábra),
járművével a középső vagy a menetirány szerinti jobb szélső úttesten szabad
közlekednie. Az ilyen út középső úttestjén kétirányú, a szélső úttestjén egyirányú
forgalom van.
Az egyirányú forgalmú út és a körforgalmú út teljes úttestje, az osztott pályás
út jobb oldali úttestje teljes szélességében menetirány szerinti jobb oldalnak
számít. Azonban ezeken az utakon is találkozhat az ellenkező irányból érkező
megkülönböztető jelzéseit használó gépjárművel, valamint 22.00 órától 06.00
óráig a figyelmeztető jelzést használó járművel.
Ha az "Egyirányú forgalmú út" jelzőtábla alatt a kiegészítő táblán
kerékpárt és/vagy autóbuszt ábrázoló jelkép van (1-272. ábra), akkor az úttesten
kijelölt kerékpársávon a kerékpáros vagy az autóbusz forgalmi sávon az autóbusz
a táblán fehér nyíllal megjelölt iránnyal szemben is közlekedhet.

Motorkerékpárral - ha közúti jelzésből más nem következik - legfeljebb a következő sebességgel szabad haladni:
motorkerékpárból és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel:
motoros triciklivel: 40 km/h.

A
vasúti átjárón legalább 5 km/h átlagsebességgel, csak folyamatosan - megállás
nélkül - szabad áthaladnia.
Ha a "Sebességkorlátozás" jelzőtábla 50 km/h-nál nagyobb sebességet
jelez, a motorkerékpárral legfeljebb a táblán megjelölt sebességgel közlekedhet
(1-273. ábra).
Olyan járművel, amelynek megengedett legnagyobb sebességét a műszaki megvizsgálás
során az előbbiekben felsoroltaknál alacsonyabban állapították meg, és ezt a
forgalmi engedélybe bejegyezték, legfeljebb a megállapított sebességgel szabad
közlekedni.
Nemcsak a ,,felső sebességhatárt" jelölhetik meg táblával, hanem az "alsót"
is. A ,,Kötelező legkisebb sebesség" tábla (1-274. ábra) azt jelzi, hogy
az úton legalább a táblán megjelölt sebességgel kell haladnia - kivéve, ha ez
a tempó az út, a forgalmi, az időjárási vagy a látási viszonyok miatt a személy-
és vagyonbiztonságot veszélyeztetné, és persze akkor is, ha meg akar állni.
Az utasítás a ,,Kötelező legkisebb sebesség vége" tábláig tart (1-275.
ábra).
A ,,Kapaszkodósáv" tábla (1-276. ábra) is jelezheti azt a sebességértéket,
amelynél kisebb tempóval haladó jármű a kiegészítő sávot köteles igénybe venni.
Ha a táblán nincs megjelölve sebességérték (1-277. ábra), akkor lakott területen
az köteles a kapaszkodósávra hajtani, aki 40 km/h-nál lassabban halad.
Járművével a forgalmi, az időjárási és a látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak
(az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának) megfelelően
kell közlekednie. Ezen felül figyelemmel kell lennie a jármű sajátosságaira,
az utasra és a rakományra.
A biztonságos sebesség megválasztásának felelősségét nem veszi le válláról az
elektronikus sebességkijelző tábla sem, amely az ajánlott sebességet mutatja
(1-278. ábra).
A tábla azt a sebességet jelzi, amellyel haladva a következő forgalomirányító
fényjelző készülékhez szabad jelzésre érkezik.
A vakvezetés tilalma
A járműve sebességét a megszabott sebességhatárokon belül úgy kell megválasztania,
hogy meg tudja állítani az Ön által belátott útszakaszon belül és minden olyan
akadály előtt, amelyre az adott körülmények között számítania kell.
Ahol valamilyen akadály előfordulására lehet számítani, ott a megfelelő veszélyt
jelző tábla vagy más jelzés hívhatja fel a figyelmet az óvatosságra. Például
a veszélyes helyre figyelmeztető vonal, amellyel együtt jelezhetik az útburkolaton
a veszély jellegét is (1-279. ábra). A keresztirányú, egymást követő folytonos
vonalak (1-280. ábra) pedig azt jelzik, hogy az úton sebességkorlátozásra vagy
megállási kötelezettségre számíthat.
A veszélyes hely jelzésére szolgáló fényjelező készülék egy kör alakú sárga
fényű lámpából áll, és villogó sárga fényjelzést ad (1-281. ábra). Veszélyt
jelez a személyszállító jármű elején és hátulján elhelyezett ..Gyermekszállítás"
tábla (1-282. ábra) is, amely arra figyelmezteti, hogy az álló jármű környezetében
kísérő nélküli gyermekek kerülhetnek a motorkerékpárja elé.
Veszélyes kanyarban az út kanyarulatát nyíl alakú fekete fehér sávos tábla jelezheti
(1-283. ábra).
Az úttestnek, ill. egy részének lezárását piros-fehér színű korlát, továbbá
nyíl alakban vagy ferdén sávozott tábla, terelőfüzér vagy terelőbóják, éjszaka
és korlátozott látási viszonyok esetében azon felül folyamatos piros vagy villogó
sárga fényt adó lámpák is jelezhetik.
Jelzések hiányában is számítania kell olyan akadályra, amely az adott útvonalakon
és
körülmények között várhatóan előfordul.
Meghatározott helyeken szabály is kötelezi fékezésre. Például lakott területen
az elindulási szándékot jelző, menetrend szerint közlekedő autóbusznak és trolibusznak
a megállóhelyről való elindulását (a jobb szélső forgalmi sávba történő besorolását)
- ha ez hirtelen fékezés nélkül megtehető - lassítással, szükség esetén megállással
lehetővé kell tenni.
A fentiekből következően tehát csak akkor szabad a megengedett legnagyobb sebességgel
haladnia, ha a körülmények nem indokolnak csökkentett sebességet. Viszont nem
szabad indokolatlanul olyan lassan sem haladnia, hogy ez a forgalmat akadályozza.
Indokolatlanul lassan haladónak azt kell tekinteni, aki szubjektív okból, azaz
kényszerítő körülmények nélkül (p1. mert gyönyörködik a kirakatokban) olyan
lassan halad, hogy partnereinek egyenletes és folyamatos közlekedését akadályozza.




Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő
ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött - ennek hirtelen fékezése esetében is
- meg lehessen állni.
Aki csak kikerüléssel vagy a partnere mellé való besorolásával tudja elkerülni
az ütközést, az nem tartott elegendő követési távolságot.
A jármű sebességét hirtelen fékezéssel csökkenteni csak abban az esetben szabad,
ha ezt a személy- vagy vagyonbiztonság megóvása szükségessé teszi. Ez a szabály
azonban senkit nem ment fel a helyes követési távolság tartása alól. A legkisebb
követési távolság számos körülménytől függ, így pl. az egymást követő járművek
sebességétől, az adott forgalmi és útviszonyoktól. Nagyságát meghatározhatják
táblával is (1-285. ábra), amely méterben jelzi, hogy az elöl haladó jármű mögött
legalább mekkora távolságot kell tartani. A tábla az előzést nem tiltja, e manőver
közben megközelíthető a partner, de a művelet befejezése után ismét tartani
kell ezt a távolságot. Ha a táblán tehergépkocsik jelképét látja (1-286. ábra),
a jelzést figyelmen kívül hagyhatja, ha motorkerékpárt vezet.
A megkülönböztető jelzéseket használó gépjármű mögött a követési távolságot
úgy kell megválasztania, hogy ne akadályozza azoknak a járműveknek a visszatérését,
amelyek a szabad út lehetővé tétele érdekében húzódtak félre az eddig igénybe
vett forgalmi sávból.
A veszélyes anyagot szállító járművet csak fokozott óvatossággal szabad megközelítenie.
Az egymás mellett ellentétes irányban (szemben) elhaladó járművek között biztonságos
oldaltávolságot kell tartani.
A megfelelő oldaltávolság érdekében - ha ez szükséges - a járművekkel kölcsönösen
az úttest széléhez kell húzódni 1-287. ábra.
Ha a kölcsönös jobbra húzódás nem elegendő, mert az úttest olyan keskeny, hogy
a járművek egymás melletti elhaladása túl kockázatos vagy lehetetlen, akkor
mindkettőnek meg kell állnia. Ilyen esetben annak a járműnek kell lehúzódnia
az útpadkára vagy ha ez sem elég, akkor hátramenni, amelyik az adottságait és
a körülményeket figyelembe véve azt könnyebben meg tudja tenni.
Az ésszerűség többnyire úgy kívánja, hogy a szóló jármű segítse a pótkocsist
vagy a motorkerékpár az autóbuszt.
A mindkét irányból belátható útszűkület forgalmát szabályozhatják jelzőtáblával
is. A "Szembejövő forgalom elsőbbsége" tábla (1-288. ábra) azt jelzi,
hogy az útszűkületben elsőbbséget kell adni a szemből jövő jármű részére. Az
"Elsőbbség a szembejövő forgalommal szemben" tábla (1-289. ábra) felől
érkező járműnek elsőbbsége van a szemből jövő járművel szemben (1-290., 1-291.
ábrák). A táblákat mindig egymásnak hátat fordítva, az útszűkület ellentétes
oldalán állítják fel.
Ha a szemből jövő állati erővel vont jármű vagy hajtott állat vezetője karjának
feltartásával jelzi, hogy az állat ijedős, akkor a motorkerékpárja sebességét
csökkentenie kell. Külön jelzés nélkül is így kell eljárnia, ha felismeri az
állat riadalmát, sőt adott esetben meg is kell állnia. A motort is le kell állítania,
ha a veszélyhelyzet másként nem szüntethető meg.


Az előzés fogalom meghatározásából értelemszerűen következik, hogy csak akkor
lehet szó előzésről, ha a járművek azonos úttesten vannak és közben haladnak
is.
A tapasztalatok szerint az előzés a közúti közlekedés egyik legnehezebb és legtöbb
kockázattal járó manővere. Végrehajtását a szabályok is szigorú feltételekhez
kötik. Az előzés megkezdése előtt meg kell győződni az előzés biztonságos végrehajtásának
feltételeiről.
Előzni csak akkor szabad, ha:


Az előzés akkor tekinthető befejezettnek, ha a jármű teljes hosszában visszatért
az úttest jobb szélére, a megelőzött jármű elé. Párhuzamos közlekedésre alkalmas
úttesten nem minden esetben kötelező visszatérni a szélső sávba, de erről majd
a 4.9-es. alfejezetben olvashat részletesen.
Az előzési szándékot - ha az előzés irányváltoztatással jár - irányjelzéssel
jelezni kell. A jelzésadás a műveletet befejező visszatérés esetén is kötelező
(1-294. ábra).
Az előzést általában balról kell végrehajtani. Azonban fokozott óvatossággal
jobbról is, balról is szabad előzni a figyelmez tető jelzést használó járművet,
ha meggyőződött arról, hogy ezzel a többi járművet és a gyalogosokat nem veszélyezteti.
Az úttest közepén munkát végző figyelmezető jelzést használó járművet célszerű
jobbról előzni, ha ezt az úttest szélessége lehetővé teszi (1-295. ábra).
Csak jobbról szabad előzni azt a járművet, amely a balra bekanyarodási szándékát
irányjelzéssel jelzi, és az úttest felezővonala mellé sorolt be (1-296. ábra).
Különösen figyelnie kell erre, ha az útkereszteződés előtt egy egész kocsisort
kíván megelőzni. Számítania lehet ugyanis arra, hogy a sor elején esetleg valamelyik
jármű balra akar bekanyarodni. Ezt a járművet balról már nem előzheti meg.
Ha egy jármű a felezővonalhoz húzódott, de irányjelzést nem ad, vagy jelez balra,
de nem sorolt be a felezővonalhoz, nem szabad jobbról megelőzni.
Az előzés végrehajtását balra húzódással, gyorsítással vagy bármilyen más módon
akadályozni nem szabad. A jobbra tartás elmulasztása az előzésben levőket akadályozhatja
vagy veszélyeztetheti, és balesethez vezethet.
A közlekedés biztonsága érdekében bizonyos helyeken megtiltják az előzést. Az
"Előzni tilos" tábla (1-297. ábra) azt jelzi, hogy az úton előzni
tilos. A tilalom nem vonatkozik kétkerekű motorkerékpárnak, segédmotoros kerékpárnak
és kerékpárnak, valamint állati erővel vont járműnek és kézikocsinak gépjárművel
való előzésére, továbbá az úttest közepén levő vágányon haladó villamos előzésére.
A tilalom alá eső útszakaszon az előzést nemcsak megkezdeni, hanem a már korábban
- a jelzőtábla elérése előtt - megkezdett előzést tovább folytatni sem szabad.
Az előzés csak akkor szabályos, ha a jelzőtábla elérése előtt befejeződik. A
tábla a jobbról történő előzést is tiltja.

Tilos előzni
a be nem látható útszakaszon, mert a szemből érkező felismerése kellő távolságból
nem lehetséges.
Ilyen hely a bukkanó, amelyre a tábla (1-298. ábra) is figyelmeztetheti. Hasonló
a probléma a be nem látható útkanyarulatban, ahol nem a domborzat, hanem a kanyar
íve miatt nem tekinthető át megfelelő távolságban az úttest.
A bukkanóban, ill. a be nem látható útkanyarulatban érvényes előzési tilalom
alól kivétel az, ha az úttesten egyirányú forgalom van, vagy záróvonal van felfestve,
és az előzés annak érintése nélkül végrehajtható (1-299. ábra).
Tilos megelőzni a megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművet. E tilalom
alól nincs kivétel, így az aránylag
lassan haladó ilyen járművet sem szabad megelőznie. További előzési tilalmakat
ismer meg majd a villamospályánál, a zebránál, a vasúti átjárónál és az útkereszteződés
tárgyalásánál.

A kikerülés alapesetben az úttest menetirány szerinti jobb oldalán álló jármű vagy ott levő egyéb közúti akadály (gyalogos, hajtott vagy vezetett állat, útfelbontás, ill. útelzárás stb.) melletti elhaladást jelenti. De van kikerülés jobbról is.

A kikerülést csak akkor szabad végrehajtani, ha:
A
kikerülés irányát mutathatja az 1-300. ábrán látható tábla. A ,,Kikerülési irány"
tábla azt jelzi, hogy a táblát -, ill. azt az akadályt, amelyen a táblát elhelyezték
- a nyíl által jelzett irányban kell kikerülni. Ha jelzőtáblával nem jelölték
a kikerülés irányát, akkor az úttest menetirány szerinti jobb és bal oldalát
elválasztó járdasziget mellett csak jobbról, egyébként jobbról vagy balról el
szabad haladni mellette (1-301. ábra).
Az úttest közepén levő, ill. a menetirány szerinti jobb oldal felezővonal felőli
részét elzáró akadályt jobbról kell kikerülni. Ilyen p1. az a jármű, amely a
balra bekanyarodási szándékát irányjelzéssel jelzi, és az úttest felezővonala
mellé sorolt be.
Az úttest közepén álló, figyelmeztető jelzést használó járművet lehetőleg jobbról
kerülje ki, ha viszont ott nem fér el, akkor balról is kikerülheti. Ha az úttest
jobb szélén szabadon maradó rész elég széles a járműve biztonságos elhaladásához,
akkor figyelemmel a jobbra tartási kötelezettségre is, inkább jobbról kerüljön.
Az út szélén levő akadályokat pedig balról kell kikerülni.
Megkülönböztető fényjelzést használó álló járművet megközelíteni, ill. mellette
elhaladni csak fokozott óvatossággal szabad.
4.9. Haladás PÁRHUZAMOS KÖZLEKEDÉSre alkalmas úttesten
A
járművekkel az úton általában egy sorban kell haladni. Ha azonban az úttest
elég széles, akkor a következő szabályok szerint két vagy több járműsor egymás
mellett párhuzamosan is haladhat.
Az úttest akkor alkalmas párhuzamos közlekedésre, ha az azonos irányú forgalom
számára hosszabb útszakaszon legalább két forgalmi sáv áll rendelkezésre.
Az úttest párhuzamos közlekedésre való alkalmasságának a megítélésekor az autóbuszöblöt,
az autóbusz forgalmi sávot, a kapaszkodósávot, a gyorsító- és lassítósávot,
a kerékpársávot, a kanyarodó járművek részére útburkolati jellel kijelölt kanyarodósávot,
valamint a villamospálya által elfoglalt területet figyelmen kívül kell hagyni.
Az olyan párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten, ahol az útburkolati jelek
lekoptak, hó, sár vagy más útszennyeződés miatt nem láthatók, ott járművével
a jobb szélső (külső) sávon köteles közlekedni. Ha Önnél lassabban haladó járművet
ér utol, az előzésre vonatkozó szabályok megtartásával a belső forgalmi sávban
haladhat el mellette.
Több jármű előzésének idejére megmaradhat a belső sávban, feltéve, hogy az Ön
mögött, a gyorsabban - de szabályos sebességgel - haladó más járművek közlekedését
nem akadályozza. Sűrű forgalomban, ha a külső forgalmi sávba - annak telítettsége
miatt - visszatérni nem lehet, motorkerékpárjával a belső forgalmi sávban folyamatosan
is haladhat. Ebben az esetben jön létre itt a párhuzamos közlekedés (1-302.
ábra).
Lakott területen a párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten, ha a forgalmi
sávok útburkolati jelekkel meg vannak jelölve, akkor motorkerékpárral a sávok
közül bármelyikben haladhat, még akkor is, ha az Öntől jobbra eső másik sáv
üres. El kell hagynia viszont a belső forgalmi sávot akkor, ha az Ön mögött
gyorsabban haladó jármű közlekedését akadályozná. Ha a jobb szélső forgalmi
sávban haladva ér utol valakit, aki a belső sávban közlekedik, nem kell lassítania,
hanem fokozott figyelemmel elhaladhat mellette (1-303. ábra). Ez nem minősül
szabálytalan jobbról előzésnek, mert az útburkolati jellel elválasztott azonos
irányban
haladó sávokban akár egy-egy jármű esetében is párhuzamos közlekedésről beszélünk.
Párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten két jármű ugyanabban a forgalmi sávban
egymás mellett nem haladhat! Kivétel a kétkerekű motorkerékpár, a segédmotoros
kerékpár és a kerékpár, amelyeket egy forgalmi sávon belől is meg szabad előzni
(1-304. ábra).
Ha forgalmi sávot kíván változtatni, az igénybe venni kívánt forgalmi sávban
közlekedő részére elsőbbséget kell adnia. Az irányváltoztatási szándékot irányjelzéssel
jelezni kell!
A szóló motorkerékpáros karral adott irányjelzése szabályszerű akkor is, ha
a kellő időben megkezdett jelzés adását - az irányváltoztatás biztonságos végrehajtása
érdekében - a művelet tényleges megkezdésekor abbahagyja.
Általában számíthat arra, hogy a másik jármű vezetője az Ön jelzését látva az
eddig tartott követési távolságát nem fogja csökkenteni. Az irányjelzést a sávváltoztatás
befejezéséig folyamatosan kell adnia. Azonnal szüntesse viszont meg a jelzés
adását, ha motorkerékpárjával teljes terjedelemben elfoglalta a helyét a kiválasztott
forgalmi sávban.
Ha a forgalom sűrűsége folytán a sávokban összefüggő járműoszlopok alakultak
ki, forgalmi sávot csak abban az esetben szabad változtatnia, ha bekanyarodásra
vagy megállásra kíván felkészülni.
A forgalmi sávokat a gyorsabb előrehaladás érdekében kis távolságon belül ismételten
változtatni tilos (1-305. ábra).
A piros jelzésnél a továbbhaladásra váró járművek között a motorkerékpárral
nem szabad előre menni (1-306. ábra).
A párhuzamos közlekedésre alkalmas úton a menetirány szerinti bal oldalon történő
haladás még akkor is tilos, ha ez a szemből jövő járműveket egyébként nem zavarná.
Ahol valamelyik forgalmi sáv megszűnik, (1-307. ábra), annak a járműnek van
elsőbbsége, amelyik terelővonal átlépése nélkül a megmaradó fogalmi sávban halad
tovább (1-308. ábra). Terelőnyíl (1-309. ábra) is jelezheti, hogy a megjelölt
forgalmi sávot a sávváltoztatásra vonatkozó szabályok megtartásával a - sáv
megszűnése miatt - a jelzett irányban el kell hagyni.
Ha a forgalmi sávok nincsenek útburkolati jellel jelölve, akkor annak a járműnek
van elsőbbsége, amelyik irányváltoztatás nélkül tud továbbhaladni.
Az olyan helyen, ahol mindkét jármű csak irányváltoztatással tud továbbhaladni,
vagy ahol mindkét járműnek terelővonalat kell átlépni, ott annak a járműnek
van elsőbbsége, amelyik addig a jobbra eső forgalmi sávban haladt (1-310. ábra).
A forgalmi sávokat elválasztó kettős terelővonal váltakozó irányú forgalmú utat
jelez (1-311. ábra).
A váltakozó irányú forgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék minden sáv felett elhelyezett jelzőlámpájának három lencséje van:
A zöld nyíl fényjelzés a továbbhaladás lehetőségét, a villogó sárga fény a sáv elhagyásának a kötelezettségét, a piros X fényjelzés a továbbhaladás tilalmát jelzi. A piros X fényjelzés alatti sávra még átmenetileg sem szabad ráhajtani.





4.10. Közlekedés VILLAMOS-pályával ellátott úttesten
A zárt pályán közlekedő villamossal általában nem lesz gondja, mert ezek a
sínpárok nem tatoznak az úttesthez. Ha az ilyen villamospálya az úttest közepén
fekszik, osztott pályássá teszi az utat, s ezzel fokozza a forgalom biztonságát.
Vannak olyan helyek is, ahol a zárt pálya megszűnik, és a villamos az úttestbe
beépített nyílt pályán halad tovább. Ilyenkor az elsőbbségadási és az irányváltoztatási
szabályok szerint kell eljárni (1-312. ábra).
Nem ritka az olyan út, ahol a villamosvágány az úttest része. Ott alapelvként
azt kell megjegyezni, ha a villamospályára ráhajt, azon haladnia akkor szabad,
ha a villamosforgalmat nem zavarja. Ne hajtson a sínekre, ha az út vonalvezetése
és a látási viszonyok akadályozzák a villamos kellő távolságból való észlelését.
Az úttest közepén levő pályán haladó villamost csak jobbról szabad megelőzni.
Előzését még az "Előzni tilos" tábla sem tiltja, azaz a villamos is
előzhet és megelőzhető.
Ha az úttesten a forgalmi sávok nincsenek útburkolati jelekkel elkülönítve vagy
az úttest párhuzamos közlekedésre nem alkalmas, a középre helyezett azonos irányú
villamosvágányon - a sínpályán való haladásra vonatkozó szabályokat megtartva
- szabad előzni. Külön jelzés hiányában a villamospálya által elfoglalt területet
az úttest párhuzamos közlekedésre való alkalmasságának megítélésekor nem szabad
beszámítani, ezért fokozottan ügyeljen arra, hogy az előzést időben be is lehessen
fejezni.
Az ellentétes irányú villamosforgalom részére szolgáló villamosvágányra csak
bekanyarodás és megfordulás esetében szabad ráhajtani.
Az olyan párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten, ahol a forgalmi sávokat
útburkolati jellel jelölték, és a villamosvágányok az úttest közepén egymás
mellett helyezkednek el, a villamospályára - a bekanyarodás és a megfordulás
esetét kivéve - nem szabad ráhajtani.
Ha viszont az útburkolati jelek a villamospályára vezetik a sáv forgalmát,
akkor a villamosvágányra más jármű is ráhajthat (1-313. ábra).
A mindkét irányból belátható útszűkületbe a villamos akkor is elsőként haladhat
be, ha belépéskor irányt kell változtatnia. A szemből érkező többi jármű vezetője
lassítással - szükség esetén megállással - köteles a villamos áthaladását segíteni.
Ha az úttest közepén levő villamospálya megállójában járdaszigetet építettek
ki, számíthat az úttestet keresztező gyalogosokra. Ezért ezen a helyen fokozott
figyelemmel kell közlekednie.
A gyalogosok átkelése a járdasziget teljes hosszában még akkor is várható, ha
a közelben kijelölt gyalogos-átkelőhely van.
Az olyan helyen, ahol az utasok fel- és leszállása az úttestről, ill. az úttestre
történik, a villamos megelőzése, kikerülése közvetlenül a megállóhely előtt,
vagy a megállóban tilos (1-314. ábra). A megállóhely felé közeledve engedje
maga előtt haladni a villamost, majd vele egyidejűleg álljon meg a végének vonalában
(1-315. ábra). Továbbhaladni csak a villamos ajtóinak becsukása és elindulása
után szabad.