4. Közlekedés motorkerékpárral
4.1.1. Az egyenesen haladó forgalom védelme
 Aki járművével irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli 
  felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról 
  vagy szilárd burkolatú útról letér stb.), köteles az azonos irányban vagy szemben 
  haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni. 
  Azonban az egyenesen haladónak is lehet elsőbbségadási kötelezettsége vagy bizonyos 
  esetekben szabályszerű lehet, ha zavarják, akadályozzák.
4.1.2. A megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjárművek elsőbbsége
 A megkülönbözetett gépjármű - amely villogó kék fényjelzést és szirénát vagy 
  váltakozó hangmagasságú más hangjelzést használ - (1-264. ábra) részére minden 
  járművel minden helyzetben elsőbbséget kell adni, és akadálytalan továbbhaladását 
  - félrehúzódással a szükséghez képest megállással - lehetővé kell tenni. Ha 
  ez máshogy nem oldható meg, a többiek veszélyeztetése nélkül akár az egyébként 
  szabálytalannak minősíthető manőverrel (záróvonalátlépés, járdára húzódás) Önnek 
  is segítenie kell.
  Előfordulhat, hogy villogó kék fényjelzést használó gépjárművek egész sorával 
  találkozik, de megkülönböztető hangjelzést csak az oszlop elején, és a végén 
  haladók adnak. Ilyen esetben a közrefogott gépkocsikkal szemben is úgy kell 
  eljárnia, mintha szirénáznának.

4.1.3. Óvatosság a figyelmeztető jelzést használó járművekkel szemben
Az olyan járművet, amely felépítésére, mozgására, menettulajdonságára, működésére nézve eltér a többitől, figyelmeztető jelzéssel, villogó borostyánsárga fénnyel jelölik meg (1-265. ábra). Ezeknek a többi járművel szemben - az általános szabályoktól eltérő - elsőbbségük nincs. A figyelmeztető fényjelzést azért használják, mert méretük, munkájuk és tartózkodási helyük miatt veszélyt jelentenek mások részére. Ezért fokozott óvatossággal szabad e járműveket megközelíteni, és mellettük elhaladni.

A forgalomba történő bekapcsolódás történhet
Az Ön kőtelezettsége elinduláskor:
Motorkerékpárral az úttesten kell haladni. Általános szabály, hogy az úttesten - az előzés és a kikerülés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni, úgy, hogy az biztonságos legyen.

A jobbratartás lehetséges mértékét befolyásolja:
A jobbratartás szempontjából figyelmen kívül kell hagyni:
Szabálytalanul halad az a motorkerékpáros, aki a forgalmi okból álló járművek mellett az útkereszteződésig előrelopakodik (1-269. ábra). Ezt az úttest felezővonalához húzódva sem teheti meg (1-270. ábra).

 Ha azonban az azonos irányú forgalom számára több forgalmi sáv áll rendelkezésre, 
  nem feltétlenül kell a járműveknek egymás után egy sorban haladniuk. A párhuzamos 
  közlekedésre alkalmas úttesten a jobbra tartásra külön szabályok az irányadók. 
  (Lásd később)
  Olyan úton, amelyen három, egymástól elkülönített úttest van (1-271. ábra), 
  járművével a középső vagy a menetirány szerinti jobb szélső úttesten szabad 
  közlekednie. Az ilyen út középső úttestjén kétirányú, a szélső úttestjén egyirányú 
  forgalom van.
  Az egyirányú forgalmú út és a körforgalmú út teljes úttestje, az osztott pályás 
  út jobb oldali úttestje teljes szélességében menetirány szerinti jobb oldalnak 
  számít. Azonban ezeken az utakon is találkozhat az ellenkező irányból érkező 
  megkülönböztető jelzéseit használó gépjárművel, valamint 22.00 órától 06.00 
  óráig a figyelmeztető jelzést használó járművel.
  Ha az "Egyirányú forgalmú út" jelzőtábla alatt a kiegészítő táblán 
  kerékpárt és/vagy autóbuszt ábrázoló jelkép van (1-272. ábra), akkor az úttesten 
  kijelölt kerékpársávon a kerékpáros vagy az autóbusz forgalmi sávon az autóbusz 
  a táblán fehér nyíllal megjelölt iránnyal szemben is közlekedhet.

Motorkerékpárral - ha közúti jelzésből más nem következik - legfeljebb a következő sebességgel szabad haladni:
motorkerékpárból és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel:
motoros triciklivel: 40 km/h.
 
A 
  vasúti átjárón legalább 5 km/h átlagsebességgel, csak folyamatosan - megállás 
  nélkül - szabad áthaladnia.
  Ha a "Sebességkorlátozás" jelzőtábla 50 km/h-nál nagyobb sebességet 
  jelez, a motorkerékpárral legfeljebb a táblán megjelölt sebességgel közlekedhet 
  (1-273. ábra).
  Olyan járművel, amelynek megengedett legnagyobb sebességét a műszaki megvizsgálás 
  során az előbbiekben felsoroltaknál alacsonyabban állapították meg, és ezt a 
  forgalmi engedélybe bejegyezték, legfeljebb a megállapított sebességgel szabad 
  közlekedni.
  Nemcsak a ,,felső sebességhatárt" jelölhetik meg táblával, hanem az "alsót" 
  is. A ,,Kötelező legkisebb sebesség" tábla (1-274. ábra) azt jelzi, hogy 
  az úton legalább a táblán megjelölt sebességgel kell haladnia - kivéve, ha ez 
  a tempó az út, a forgalmi, az időjárási vagy a látási viszonyok miatt a személy- 
  és vagyonbiztonságot veszélyeztetné, és persze akkor is, ha meg akar állni. 
  Az utasítás a ,,Kötelező legkisebb sebesség vége" tábláig tart (1-275. 
  ábra).
  A ,,Kapaszkodósáv" tábla (1-276. ábra) is jelezheti azt a sebességértéket, 
  amelynél kisebb tempóval haladó jármű a kiegészítő sávot köteles igénybe venni.
  Ha a táblán nincs megjelölve sebességérték (1-277. ábra), akkor lakott területen 
  az köteles a kapaszkodósávra hajtani, aki 40 km/h-nál lassabban halad.
  Járművével a forgalmi, az időjárási és a látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak 
  (az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának) megfelelően 
  kell közlekednie. Ezen felül figyelemmel kell lennie a jármű sajátosságaira, 
  az utasra és a rakományra.
  A biztonságos sebesség megválasztásának felelősségét nem veszi le válláról az 
  elektronikus sebességkijelző tábla sem, amely az ajánlott sebességet mutatja 
  (1-278. ábra).
  A tábla azt a sebességet jelzi, amellyel haladva a következő forgalomirányító 
  fényjelző készülékhez szabad jelzésre érkezik.
A vakvezetés tilalma
  A járműve sebességét a megszabott sebességhatárokon belül úgy kell megválasztania, 
  hogy meg tudja állítani az Ön által belátott útszakaszon belül és minden olyan 
  akadály előtt, amelyre az adott körülmények között számítania kell.
  Ahol valamilyen akadály előfordulására lehet számítani, ott a megfelelő veszélyt 
  jelző tábla vagy más jelzés hívhatja fel a figyelmet az óvatosságra. Például 
  a veszélyes helyre figyelmeztető vonal, amellyel együtt jelezhetik az útburkolaton 
  a veszély jellegét is (1-279. ábra). A keresztirányú, egymást követő folytonos 
  vonalak (1-280. ábra) pedig azt jelzik, hogy az úton sebességkorlátozásra vagy 
  megállási kötelezettségre számíthat.
  A veszélyes hely jelzésére szolgáló fényjelező készülék egy kör alakú sárga 
  fényű lámpából áll, és villogó sárga fényjelzést ad (1-281. ábra). Veszélyt 
  jelez a személyszállító jármű elején és hátulján elhelyezett ..Gyermekszállítás" 
  tábla (1-282. ábra) is, amely arra figyelmezteti, hogy az álló jármű környezetében 
  kísérő nélküli gyermekek kerülhetnek a motorkerékpárja elé.
  Veszélyes kanyarban az út kanyarulatát nyíl alakú fekete fehér sávos tábla jelezheti 
  (1-283. ábra).
  Az úttestnek, ill. egy részének lezárását piros-fehér színű korlát, továbbá 
  nyíl alakban vagy ferdén sávozott tábla, terelőfüzér vagy terelőbóják, éjszaka 
  és korlátozott látási viszonyok esetében azon felül folyamatos piros vagy villogó 
  sárga fényt adó lámpák is jelezhetik.
  Jelzések hiányában is számítania kell olyan akadályra, amely az adott útvonalakon 
  és
  körülmények között várhatóan előfordul.
  Meghatározott helyeken szabály is kötelezi fékezésre. Például lakott területen 
  az elindulási szándékot jelző, menetrend szerint közlekedő autóbusznak és trolibusznak 
  a megállóhelyről való elindulását (a jobb szélső forgalmi sávba történő besorolását) 
  - ha ez hirtelen fékezés nélkül megtehető - lassítással, szükség esetén megállással 
  lehetővé kell tenni. 
  A fentiekből következően tehát csak akkor szabad a megengedett legnagyobb sebességgel 
  haladnia, ha a körülmények nem indokolnak csökkentett sebességet. Viszont nem 
  szabad indokolatlanul olyan lassan sem haladnia, hogy ez a forgalmat akadályozza. 
  Indokolatlanul lassan haladónak azt kell tekinteni, aki szubjektív okból, azaz 
  kényszerítő körülmények nélkül (p1. mert gyönyörködik a kirakatokban) olyan 
  lassan halad, hogy partnereinek egyenletes és folyamatos közlekedését akadályozza.
 


 
Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő 
  ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött - ennek hirtelen fékezése esetében is 
  - meg lehessen állni.
  Aki csak kikerüléssel vagy a partnere mellé való besorolásával tudja elkerülni 
  az ütközést, az nem tartott elegendő követési távolságot.
  A jármű sebességét hirtelen fékezéssel csökkenteni csak abban az esetben szabad, 
  ha ezt a személy- vagy vagyonbiztonság megóvása szükségessé teszi. Ez a szabály 
  azonban senkit nem ment fel a helyes követési távolság tartása alól. A legkisebb 
  követési távolság számos körülménytől függ, így pl. az egymást követő járművek 
  sebességétől, az adott forgalmi és útviszonyoktól. Nagyságát meghatározhatják 
  táblával is (1-285. ábra), amely méterben jelzi, hogy az elöl haladó jármű mögött 
  legalább mekkora távolságot kell tartani. A tábla az előzést nem tiltja, e manőver 
  közben megközelíthető a partner, de a művelet befejezése után ismét tartani 
  kell ezt a távolságot. Ha a táblán tehergépkocsik jelképét látja (1-286. ábra), 
  a jelzést figyelmen kívül hagyhatja, ha motorkerékpárt vezet.
  A megkülönböztető jelzéseket használó gépjármű mögött a követési távolságot 
  úgy kell megválasztania, hogy ne akadályozza azoknak a járműveknek a visszatérését, 
  amelyek a szabad út lehetővé tétele érdekében húzódtak félre az eddig igénybe 
  vett forgalmi sávból.
  A veszélyes anyagot szállító járművet csak fokozott óvatossággal szabad megközelítenie.
 Az egymás mellett ellentétes irányban (szemben) elhaladó járművek között biztonságos 
  oldaltávolságot kell tartani.
  A megfelelő oldaltávolság érdekében - ha ez szükséges - a járművekkel kölcsönösen 
  az úttest széléhez kell húzódni 1-287. ábra.
  Ha a kölcsönös jobbra húzódás nem elegendő, mert az úttest olyan keskeny, hogy 
  a járművek egymás melletti elhaladása túl kockázatos vagy lehetetlen, akkor 
  mindkettőnek meg kell állnia. Ilyen esetben annak a járműnek kell lehúzódnia 
  az útpadkára vagy ha ez sem elég, akkor hátramenni, amelyik az adottságait és 
  a körülményeket figyelembe véve azt könnyebben meg tudja tenni.
  Az ésszerűség többnyire úgy kívánja, hogy a szóló jármű segítse a pótkocsist 
  vagy a motorkerékpár az autóbuszt.
  A mindkét irányból belátható útszűkület forgalmát szabályozhatják jelzőtáblával 
  is. A "Szembejövő forgalom elsőbbsége" tábla (1-288. ábra) azt jelzi, 
  hogy az útszűkületben elsőbbséget kell adni a szemből jövő jármű részére. Az 
  "Elsőbbség a szembejövő forgalommal szemben" tábla (1-289. ábra) felől 
  érkező járműnek elsőbbsége van a szemből jövő járművel szemben (1-290., 1-291. 
  ábrák). A táblákat mindig egymásnak hátat fordítva, az útszűkület ellentétes 
  oldalán állítják fel.
  Ha a szemből jövő állati erővel vont jármű vagy hajtott állat vezetője karjának 
  feltartásával jelzi, hogy az állat ijedős, akkor a motorkerékpárja sebességét 
  csökkentenie kell. Külön jelzés nélkül is így kell eljárnia, ha felismeri az 
  állat riadalmát, sőt adott esetben meg is kell állnia. A motort is le kell állítania, 
  ha a veszélyhelyzet másként nem szüntethető meg.
 
 
 
Az előzés fogalom meghatározásából értelemszerűen következik, hogy csak akkor 
  lehet szó előzésről, ha a járművek azonos úttesten vannak és közben haladnak 
  is.
  A tapasztalatok szerint az előzés a közúti közlekedés egyik legnehezebb és legtöbb 
  kockázattal járó manővere. Végrehajtását a szabályok is szigorú feltételekhez 
  kötik. Az előzés megkezdése előtt meg kell győződni az előzés biztonságos végrehajtásának 
  feltételeiről.
Előzni csak akkor szabad, ha:


Az előzés akkor tekinthető befejezettnek, ha a jármű teljes hosszában visszatért 
  az úttest jobb szélére, a megelőzött jármű elé. Párhuzamos közlekedésre alkalmas 
  úttesten nem minden esetben kötelező visszatérni a szélső sávba, de erről majd 
  a 4.9-es. alfejezetben olvashat részletesen.
  Az előzési szándékot - ha az előzés irányváltoztatással jár - irányjelzéssel 
  jelezni kell. A jelzésadás a műveletet befejező visszatérés esetén is kötelező 
  (1-294. ábra).
  Az előzést általában balról kell végrehajtani. Azonban fokozott óvatossággal 
  jobbról is, balról is szabad előzni a figyelmez tető jelzést használó járművet, 
  ha meggyőződött arról, hogy ezzel a többi járművet és a gyalogosokat nem veszélyezteti.
  Az úttest közepén munkát végző figyelmezető jelzést használó járművet célszerű 
  jobbról előzni, ha ezt az úttest szélessége lehetővé teszi (1-295. ábra).
  Csak jobbról szabad előzni azt a járművet, amely a balra bekanyarodási szándékát 
  irányjelzéssel jelzi, és az úttest felezővonala mellé sorolt be (1-296. ábra). 
  Különösen figyelnie kell erre, ha az útkereszteződés előtt egy egész kocsisort 
  kíván megelőzni. Számítania lehet ugyanis arra, hogy a sor elején esetleg valamelyik 
  jármű balra akar bekanyarodni. Ezt a járművet balról már nem előzheti meg.
  Ha egy jármű a felezővonalhoz húzódott, de irányjelzést nem ad, vagy jelez balra, 
  de nem sorolt be a felezővonalhoz, nem szabad jobbról megelőzni.
  Az előzés végrehajtását balra húzódással, gyorsítással vagy bármilyen más módon 
  akadályozni nem szabad. A jobbra tartás elmulasztása az előzésben levőket akadályozhatja 
  vagy veszélyeztetheti, és balesethez vezethet.
  A közlekedés biztonsága érdekében bizonyos helyeken megtiltják az előzést. Az 
  "Előzni tilos" tábla (1-297. ábra) azt jelzi, hogy az úton előzni 
  tilos. A tilalom nem vonatkozik kétkerekű motorkerékpárnak, segédmotoros kerékpárnak 
  és kerékpárnak, valamint állati erővel vont járműnek és kézikocsinak gépjárművel 
  való előzésére, továbbá az úttest közepén levő vágányon haladó villamos előzésére.
  A tilalom alá eső útszakaszon az előzést nemcsak megkezdeni, hanem a már korábban 
  - a jelzőtábla elérése előtt - megkezdett előzést tovább folytatni sem szabad. 
  
  Az előzés csak akkor szabályos, ha a jelzőtábla elérése előtt befejeződik. A 
  tábla a jobbról történő előzést is tiltja.
 
 Tilos előzni
  a be nem látható útszakaszon, mert a szemből érkező felismerése kellő távolságból 
  nem lehetséges.
  Ilyen hely a bukkanó, amelyre a tábla (1-298. ábra) is figyelmeztetheti. Hasonló 
  a probléma a be nem látható útkanyarulatban, ahol nem a domborzat, hanem a kanyar 
  íve miatt nem tekinthető át megfelelő távolságban az úttest.
  A bukkanóban, ill. a be nem látható útkanyarulatban érvényes előzési tilalom 
  alól kivétel az, ha az úttesten egyirányú forgalom van, vagy záróvonal van felfestve, 
  és az előzés annak érintése nélkül végrehajtható (1-299. ábra).
  Tilos megelőzni a megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművet. E tilalom 
  alól nincs kivétel, így az aránylag
  lassan haladó ilyen járművet sem szabad megelőznie. További előzési tilalmakat 
  ismer meg majd a villamospályánál, a zebránál, a vasúti átjárónál és az útkereszteződés 
  tárgyalásánál.

A kikerülés alapesetben az úttest menetirány szerinti jobb oldalán álló jármű vagy ott levő egyéb közúti akadály (gyalogos, hajtott vagy vezetett állat, útfelbontás, ill. útelzárás stb.) melletti elhaladást jelenti. De van kikerülés jobbról is.

A kikerülést csak akkor szabad végrehajtani, ha:
 
A 
  kikerülés irányát mutathatja az 1-300. ábrán látható tábla. A ,,Kikerülési irány" 
  tábla azt jelzi, hogy a táblát -, ill. azt az akadályt, amelyen a táblát elhelyezték 
  - a nyíl által jelzett irányban kell kikerülni. Ha jelzőtáblával nem jelölték 
  a kikerülés irányát, akkor az úttest menetirány szerinti jobb és bal oldalát 
  elválasztó járdasziget mellett csak jobbról, egyébként jobbról vagy balról el 
  szabad haladni mellette (1-301. ábra).
  Az úttest közepén levő, ill. a menetirány szerinti jobb oldal felezővonal felőli 
  részét elzáró akadályt jobbról kell kikerülni. Ilyen p1. az a jármű, amely a 
  balra bekanyarodási szándékát irányjelzéssel jelzi, és az úttest felezővonala 
  mellé sorolt be.
  Az úttest közepén álló, figyelmeztető jelzést használó járművet lehetőleg jobbról 
  kerülje ki, ha viszont ott nem fér el, akkor balról is kikerülheti. Ha az úttest 
  jobb szélén szabadon maradó rész elég széles a járműve biztonságos elhaladásához, 
  akkor figyelemmel a jobbra tartási kötelezettségre is, inkább jobbról kerüljön. 
  Az út szélén levő akadályokat pedig balról kell kikerülni.
  Megkülönböztető fényjelzést használó álló járművet megközelíteni, ill. mellette 
  elhaladni csak fokozott óvatossággal szabad.
4.9. Haladás PÁRHUZAMOS KÖZLEKEDÉSre alkalmas úttesten
 
A 
  járművekkel az úton általában egy sorban kell haladni. Ha azonban az úttest 
  elég széles, akkor a következő szabályok szerint két vagy több járműsor egymás 
  mellett párhuzamosan is haladhat.
  Az úttest akkor alkalmas párhuzamos közlekedésre, ha az azonos irányú forgalom 
  számára hosszabb útszakaszon legalább két forgalmi sáv áll rendelkezésre.
  Az úttest párhuzamos közlekedésre való alkalmasságának a megítélésekor az autóbuszöblöt, 
  az autóbusz forgalmi sávot, a kapaszkodósávot, a gyorsító- és lassítósávot, 
  a kerékpársávot, a kanyarodó járművek részére útburkolati jellel kijelölt kanyarodósávot, 
  valamint a villamospálya által elfoglalt területet figyelmen kívül kell hagyni.
  Az olyan párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten, ahol az útburkolati jelek 
  lekoptak, hó, sár vagy más útszennyeződés miatt nem láthatók, ott járművével 
  a jobb szélső (külső) sávon köteles közlekedni. Ha Önnél lassabban haladó járművet 
  ér utol, az előzésre vonatkozó szabályok megtartásával a belső forgalmi sávban 
  haladhat el mellette.
  Több jármű előzésének idejére megmaradhat a belső sávban, feltéve, hogy az Ön 
  mögött, a gyorsabban - de szabályos sebességgel - haladó más járművek közlekedését 
  nem akadályozza. Sűrű forgalomban, ha a külső forgalmi sávba - annak telítettsége 
  miatt - visszatérni nem lehet, motorkerékpárjával a belső forgalmi sávban folyamatosan 
  is haladhat. Ebben az esetben jön létre itt a párhuzamos közlekedés (1-302. 
  ábra).
  Lakott területen a párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten, ha a forgalmi 
  sávok útburkolati jelekkel meg vannak jelölve, akkor motorkerékpárral a sávok 
  közül bármelyikben haladhat, még akkor is, ha az Öntől jobbra eső másik sáv 
  üres. El kell hagynia viszont a belső forgalmi sávot akkor, ha az Ön mögött 
  gyorsabban haladó jármű közlekedését akadályozná. Ha a jobb szélső forgalmi 
  sávban haladva ér utol valakit, aki a belső sávban közlekedik, nem kell lassítania, 
  hanem fokozott figyelemmel elhaladhat mellette (1-303. ábra). Ez nem minősül 
  szabálytalan jobbról előzésnek, mert az útburkolati jellel elválasztott azonos 
  irányban
  haladó sávokban akár egy-egy jármű esetében is párhuzamos közlekedésről beszélünk.
  Párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten két jármű ugyanabban a forgalmi sávban 
  egymás mellett nem haladhat! Kivétel a kétkerekű motorkerékpár, a segédmotoros 
  kerékpár és a kerékpár, amelyeket egy forgalmi sávon belől is meg szabad előzni 
  (1-304. ábra).
  Ha forgalmi sávot kíván változtatni, az igénybe venni kívánt forgalmi sávban 
  közlekedő részére elsőbbséget kell adnia. Az irányváltoztatási szándékot irányjelzéssel 
  jelezni kell!
  A szóló motorkerékpáros karral adott irányjelzése szabályszerű akkor is, ha 
  a kellő időben megkezdett jelzés adását - az irányváltoztatás biztonságos végrehajtása 
  érdekében - a művelet tényleges megkezdésekor abbahagyja.
  Általában számíthat arra, hogy a másik jármű vezetője az Ön jelzését látva az 
  eddig tartott követési távolságát nem fogja csökkenteni. Az irányjelzést a sávváltoztatás 
  befejezéséig folyamatosan kell adnia. Azonnal szüntesse viszont meg a jelzés 
  adását, ha motorkerékpárjával teljes terjedelemben elfoglalta a helyét a kiválasztott 
  forgalmi sávban.
  Ha a forgalom sűrűsége folytán a sávokban összefüggő járműoszlopok alakultak 
  ki, forgalmi sávot csak abban az esetben szabad változtatnia, ha bekanyarodásra 
  vagy megállásra kíván felkészülni.
  A forgalmi sávokat a gyorsabb előrehaladás érdekében kis távolságon belül ismételten 
  változtatni tilos (1-305. ábra).
  A piros jelzésnél a továbbhaladásra váró járművek között a motorkerékpárral 
  nem szabad előre menni (1-306. ábra).
  A párhuzamos közlekedésre alkalmas úton a menetirány szerinti bal oldalon történő 
  haladás még akkor is tilos, ha ez a szemből jövő járműveket egyébként nem zavarná.
  Ahol valamelyik forgalmi sáv megszűnik, (1-307. ábra), annak a járműnek van 
  elsőbbsége, amelyik terelővonal átlépése nélkül a megmaradó fogalmi sávban halad 
  tovább (1-308. ábra). Terelőnyíl (1-309. ábra) is jelezheti, hogy a megjelölt 
  forgalmi sávot a sávváltoztatásra vonatkozó szabályok megtartásával a - sáv 
  megszűnése miatt - a jelzett irányban el kell hagyni.
  Ha a forgalmi sávok nincsenek útburkolati jellel jelölve, akkor annak a járműnek 
  van elsőbbsége, amelyik irányváltoztatás nélkül tud továbbhaladni.
 Az olyan helyen, ahol mindkét jármű csak irányváltoztatással tud továbbhaladni, 
  vagy ahol mindkét járműnek terelővonalat kell átlépni, ott annak a járműnek 
  van elsőbbsége, amelyik addig a jobbra eső forgalmi sávban haladt (1-310. ábra).
  A forgalmi sávokat elválasztó kettős terelővonal váltakozó irányú forgalmú utat 
  jelez (1-311. ábra).
A váltakozó irányú forgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék minden sáv felett elhelyezett jelzőlámpájának három lencséje van:
A zöld nyíl fényjelzés a továbbhaladás lehetőségét, a villogó sárga fény a sáv elhagyásának a kötelezettségét, a piros X fényjelzés a továbbhaladás tilalmát jelzi. A piros X fényjelzés alatti sávra még átmenetileg sem szabad ráhajtani.




 
4.10. Közlekedés VILLAMOS-pályával ellátott úttesten
 A zárt pályán közlekedő villamossal általában nem lesz gondja, mert ezek a 
  sínpárok nem tatoznak az úttesthez. Ha az ilyen villamospálya az úttest közepén 
  fekszik, osztott pályássá teszi az utat, s ezzel fokozza a forgalom biztonságát.
  Vannak olyan helyek is, ahol a zárt pálya megszűnik, és a villamos az úttestbe 
  beépített nyílt pályán halad tovább. Ilyenkor az elsőbbségadási és az irányváltoztatási 
  szabályok szerint kell eljárni (1-312. ábra).
  Nem ritka az olyan út, ahol a villamosvágány az úttest része. Ott alapelvként 
  azt kell megjegyezni, ha a villamospályára ráhajt, azon haladnia akkor szabad, 
  ha a villamosforgalmat nem zavarja. Ne hajtson a sínekre, ha az út vonalvezetése 
  és a látási viszonyok akadályozzák a villamos kellő távolságból való észlelését.
  Az úttest közepén levő pályán haladó villamost csak jobbról szabad megelőzni. 
  Előzését még az "Előzni tilos" tábla sem tiltja, azaz a villamos is 
  előzhet és megelőzhető.
  Ha az úttesten a forgalmi sávok nincsenek útburkolati jelekkel elkülönítve vagy 
  az úttest párhuzamos közlekedésre nem alkalmas, a középre helyezett azonos irányú 
  villamosvágányon - a sínpályán való haladásra vonatkozó szabályokat megtartva 
  - szabad előzni. Külön jelzés hiányában a villamospálya által elfoglalt területet 
  az úttest párhuzamos közlekedésre való alkalmasságának megítélésekor nem szabad 
  beszámítani, ezért fokozottan ügyeljen arra, hogy az előzést időben be is lehessen 
  fejezni.
  Az ellentétes irányú villamosforgalom részére szolgáló villamosvágányra csak 
  bekanyarodás és megfordulás esetében szabad ráhajtani.
  Az olyan párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten, ahol a forgalmi sávokat 
  útburkolati jellel jelölték, és a villamosvágányok az úttest közepén egymás 
  mellett helyezkednek el, a villamospályára - a bekanyarodás és a megfordulás 
  esetét kivéve - nem szabad ráhajtani.
 Ha viszont az útburkolati jelek a villamospályára vezetik a sáv forgalmát, 
  akkor a villamosvágányra más jármű is ráhajthat (1-313. ábra).
  A mindkét irányból belátható útszűkületbe a villamos akkor is elsőként haladhat 
  be, ha belépéskor irányt kell változtatnia. A szemből érkező többi jármű vezetője 
  lassítással - szükség esetén megállással - köteles a villamos áthaladását segíteni.
  Ha az úttest közepén levő villamospálya megállójában járdaszigetet építettek 
  ki, számíthat az úttestet keresztező gyalogosokra. Ezért ezen a helyen fokozott 
  figyelemmel kell közlekednie.
  A gyalogosok átkelése a járdasziget teljes hosszában még akkor is várható, ha 
  a közelben kijelölt gyalogos-átkelőhely van.
  Az olyan helyen, ahol az utasok fel- és leszállása az úttestről, ill. az úttestre 
  történik, a villamos megelőzése, kikerülése közvetlenül a megállóhely előtt, 
  vagy a megállóban tilos (1-314. ábra). A megállóhely felé közeledve engedje 
  maga előtt haladni a villamost, majd vele egyidejűleg álljon meg a végének vonalában 
  (1-315. ábra). Továbbhaladni csak a villamos ajtóinak becsukása és elindulása 
  után szabad.