V. A JÁRMŰKÖZLEKEDÉSRE VONATKOZÓ SZABÁLYOK
V.1. A járművek közlekedésben való részvételének feltételei
a) A közlekedésben olyan járművel szabad részt venni:
b) A vezető, mielőtt a járművel a telephelyről (garázsból stb.) elindul, köteles a kormányberendezés, a fékberendezés, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezések állapotát (működését) - az adott körülmények között indokolt módon - ellenőrizni.
c) Ha a jármű az a) pontban foglalt rendelkezéseknek nem felel meg, a vezető a járművel nem indulhat el.
V.2. A közlekedésben való részvétel külön feltételei
Lakott területen kívül és belül segédmotoros kerékpárral csak abban az esetben szabad közlekedni, ha a vezető becsatolt bukósisakot visel.
V.3. A járműközlekedés általános szabályai
1. Az úttest széléről elinduló, a várakozóhelyről az úttestre ráhajtó, az
út más részéről vagy útnak nem minősülő területről az úttestre ráhajtó jármű
vezetőjének, az úttesten haladó járművek és gyalogosok részére elsőbbséget kell
adni.
Elindulás a járművel az úttesten lévő folyamatos forgalomba való bekapcsolódás.
Az úttesten forgalmi okból történő megállás után az újraindulás nem "elindulás".
Elsőbbséget kell adni a folyamatos forgalomba bekapcsolódó minden járművel a
forgalomban már részt vevő, az elindulóval akár azonos, akár ellenkező irányban
haladó vagy az úttesten bármilyen közlekedési műveletet végrehajtó jármű és
gyalogos részére.
Az úttest a járművek folyamatos haladását biztosító terület. Aki oda elsőbbségadás
nélkül ráhajt, a folyamatosan haladó járművek mozgását akadályozza.
A házból, kapualjból, telekről, közforgalom elöl elzárt útról, stb. elinduló
járművel - az úttesten haladó járműveken kívül - az úttesten haladó gyalogosok
részére is elsőbbséget kell adni.
2. Az elindulást, illetőleg az úttestre való ráhajtást irányjelzéssel jelezni kell.
3. Lakott területen belül a járművek vezetői kötelesek az elindulási szándékot
jelző, menetrend szerint közlekedő autóbusznak és trolibusznak a megállóhelyről
való elindulását (a jobb szélső forgalmi sávba való besorolását) - ha ez hirtelen
fékezés nélkül megtehető - lassítással, szükség esetén megállással is lehetővé
tenni.
Az autóbusz, illetőleg a trolibusz vezetője azonban ilyen esetben is csak akkor
indulhat el, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről.
Ha a járművel elindulunk, fel kell tudni ismerni, hogy milyen típusú úton haladunk. A közúti jelzések, az építés jellege, a környezet segít, hogy autópályán, autóúton, főútvonalon, szilárd burkolatú úton vagy esetleg földúton közlekedünk.
1. Járművel az úton úgy kell közlekedni, hogy az megfeleljen:
2. A közúton a legáltalánosabb kötelezettség a jobbra tartás. Járművel az úttesten - az előzés és kikerülés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni:

72. ábra
Ez azt a minimális távolságot jelenti, amelynek megtartásával az úttest jobb szélén való közlekedés, sem másokat, sem a saját járművet, sem az út menti létesítményeket nem veszélyezteti.
3. Az autóbuszöblöt, az autóbusz-forgalmi sávot, a kapaszkodósávot, a gyorsító és lassítósávot, valamint a kerékpársávot a jobbra tartási, illetőleg az úttest jobb szélén való haladási kötelezettség szempontjából figyelmen kívül kell hagyni. A kerékpársávon csak kerékpárral szabad közlekedni és csak az úttest menetirány szerinti jobb oldalának haladási irányával azonos irányban.
1. Az egyes járművekkel legfeljebb a kővetkező sebességgel szabad közlekedni:
Segédmotoros kerékpárral 40 km/óra, a kerékpárra jogszabály nem ír elő sebességet,
kivéve a járdán való kerékpározás esetében, bár annak a kerékpáros által történő
mérése nincs előírva és szabályozva.
A km/órában meghatározott legnagyobb sebességgel való haladás csak akkor megengedett,
ha az megfelel az időjárási-, látási-, forgalmi-, és útviszonyoknak.
2. A jármű sebességét az engedélyezett sebességhatárokon belül, mindig úgy kell megválasztani, hogy a vezető járművét meg tudja állítani az általa belátott távolságon belül és minden olyan akadály előtt, amelyre az adott körülmények között számítani kell.
A sebesség megválasztásánál mindig figyelembe kell venni:
A meghatározott sebesség túllépését gyorshajtásnak nevezzük. A gyorshajtás kétféle lehet:
a) Abszolút gyorshajtás,
b) Relatív gyorshajtás,
Például havas, jeges úton a megengedett 40 km/óra sebességgel haladni balesetveszélyes,
éppen ezért, ilyen úton a biztonságos megállás szem előtt tartásával kell közlekedni.
Mindig szabálytalan az a sebesség, amellyel a jármű vezetője mást veszélyeztet.
A sebességhez tartozó féktávolság nem lehet hosszabb, mint a belátható útszakasz hossza.
A féktávolság az akadály észlelésétől a megállásig megtett út. Két részből áll:
V.3.4. Besorolás az útkereszteződés előtt
1. Útkereszteződéshez érve vagy egyenes irányban haladunk tovább vagy (ha jelzőtábla
nem tiltja) akár jobbra, akár balra bekanyarodhatunk.
A besorolás rendjét az előjelző nyilak és a "Besorolás rendjét jelző tábla",
esetleg a "Kötelező haladási irány"-t jelző táblák is jelezhetik.

73. ábra
A táblák és az útburkolati jelek azonban nem lehetnek ellentmondásosak. Az elő jelző nyilak szerinti besorolás az útkereszteződés előtt az egyenesen továbbhaladni szándékozó járművekre is ugyanúgy kötelező, mint a bekanyarodni szándékozókra. 2. Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel: a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba, b) útburkolati jelek hiányában:

74. ábra

75. ábra
A bekanyarodási szándékot irányjelzővel (irányjelzéssel) jelezni kell. Az egyenesen haladó nem köteles sávot változtatni.
3. A kerékpársávot a besorolás szempontjából figyelmen kívül kell hagyni.
1. A járművel másik útra - ha a közúti jelzésből más nem következik - jobbra kis ívben, balra nagy ívben kell bekanyarodni, úgy, hogy a jármű a bekanyarodás után a menetirány szerinti jobb oldalon maradjon.

77. ábra
2. Ha a járművel olyan útra kanyarodnak, amelyiken a jobb szélső forgalmi
sáv "Autóbusz sáv", ezt a sávot figyelmen kívül hagyva kell a jobbra
kanyarodást úgy végrehajtani, hogy a jármű a kanyarodás után az autóbusz forgalmi
sáv melletti forgalmi sávon helyezkedjék el.
Ebben az esetben a kerékpár és a segédmotoros kerékpár vezető fokozott baleseti
veszélynek van kitéve, hiszen két forgalmi sáv határán - két járműsor között
- kell haladniuk.
Ha azonban a jobbra kanyarodó járművel a következő közeli útkereszteződésnél
ismét jobbra akarnak kanyarodni, ilyen esetben a jobbra bekanyarodás a Busz"
forgalmi sávra is végrehajtható (lásd 78. ábra).
Ha a két szemből érkező és egyaránt balra kanyarodó jármű közül az egyik villamos, a villamosnak van a továbbhaladásra elsőbbsége.

79. ábra
3. Elsőbbséget kell adni:
a) Jobbra vagy balra kanyarodó járművel:

80. ábra

81. ábra
b) Jobbra kanyarodó járművel az úttest jobb szélén lévő kerékpársávon vagy az úttest mellett lévő, attól jobbra eső kerékpárúton érkező jármű részére, valamint az azonos irányból érkező, az úttest jobb szélén haladó villamos részére,

82. ábra

82/a ábra
és az úttest közepén haladó szintén jobbra kanyarodó - egymás útjait keresztező - villamos részére.

83. ábra
c) Balra kanyarodó járművel:

84. ábra

85. ábra

86. ábra
d) A bekanyarodó járművel elsőbbséget kell adni az úttest mellett lévő kerékpárúton (gyalog- és kerékpárúton) érkezS jármű részére, amellyel a bekanyarodó jármű:

87. ábra
4. Az útkereszteződésben kanyarodó főútvonal esetén

88. ábra
A főútvonal elhagyása kanyarodásnak minősül - akkor is, ha az ténylegesen egyenesen halad tovább -, így azt irányjelzéssel jelezni kell.
Az a szabály, hogy az útkereszteződésben kanyarodó főútvonal vonalvezetését követő jármű nem tekinthető irányt változtatónak, a járművekre és a járművek egymás közti viszonyára vonatkozik. Ilyen helyen, a főútvonal úttestjén az útkereszteződésnél áthaladó gyalogosoknak a főútvonal vonalvezetését követő járművel is és az útkereszteződésnél a főútvonalba betorkolló utak úttestjén áthaladó gyalogosoknak pedig a főútvonal vonalvezetését elhagyó, akár jobbra, akár balra kanyarodó járművekkel is elsőbbséget kell adni. A főútvonalról letérő minden járművel elsőbbséget kell adni a főútvonalon továbbhaladó járművek részére, még a villamossal is.

89. ábra

89/a ábra
V.3.6. Elsőbbség az útkereszteződésben
Haladás közben fel kell ismerni az útkereszteződéshez közeledést. A felismerés
történhet a kihelyezett jelzőtáblák alapján, ezek hiányában a keresztirányból
érkező forgalomból vagy csak egyszerűen a helyismeret alapján.
Az, hogy az adott kereszteződésben kinek van elsőbbsége, függ a forgalmat irányító
rendőrtől, ha nincs irányítás, akkor a forgalomirányító fényjelző készüléktől,
ha ez sincs, akkor a kihelyezett jelzőtábláktól, ezek hiányában a fokozott óvatosság
betartásával a jobbkéz-szabály betartása az irányadó.
1. Az útkereszteződésre vonatkozó elsőbbségi szabályokat kizárólag a külön utakról érkező olyan járművek között kell alkalmazni, amelyek egymás útját szükségszerűen keresztezve vagy egymás útjába fonódva haladnak tovább.
2. Az útkereszteződésben - ha jogszabályi rendelkezésből más nem következik
- a járművel elsőbbséget kell adni:
a) a jobbról érkező minden jármű és
b) a balról érkező villamos részére.

90. ábra

91. ábra
3. A másik jármű érkezési irányától függetlenül elsőbbséget kell adni az útkereszteződésben:
a) minden járművel a megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű részére, továbbá minden ilyen gépjárművekkel kísért, közrefogott csoportban haladó, megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére,

92. ábra

92/a ábra
b) az olyan útról érkező járművel, amelyen az útkereszteződés előtt "Elsőbbségadás kötelező",

93 ábra
c) földútról érkező járművel a szilárd burkolatú útról érkező jármű részére és a d) körforgalmat keresztező villamos részére.
V.3.7. Irányváltoztatás, irányjelzés
1. Irányváltoztatás:
Aki járművel irányt változtat:
köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek
elsőbbséget adni.
Az irányváltoztatás példálózó felsorolásából következik, hogy az út tényleges
vagy jelzett vonalvezetésétől, illetve a forgalmi sáv vonalvezetésétől való
eltérés: irányváltoztatás. Az úttest felezővonalával való párhuzamos haladás
az egyenesen haladás.
Az irányváltoztatást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig
folyamatosan adott - irányjelzéssel kell jelezni. A jármű vezetője egyéb esetben
(pl.: útkereszteződésben kanyarodó főútvonalon való továbbhaladása esetében)
is adhat irányjelzést, ha ezzel a továbbhaladási irányáról a közlekedés más
résztvevői számára többlettájékoztatást ad, az irányjelzés azonban megtévesztő
nem lehet.
Az útkereszteződésben a kanyarodó főútvonal jelzett vonalvezetését követő jármű
nem tekinthető irányváltoztatónak.
A kanyarodó főútvonalat és a körforgalmat elhagyó jármű is irányváltoztatónak
minősül, tehát irányjelzővel jelezni kell.
Kellő időben adott irányjelzés:
Az irányjelzést az irányváltoztatás megkezdése előtt, olyan időpontban kell
adni, hogy a jármű irányváltoztató mozgása a közlekedés többi résztvevőjét ne
érje váratlanul, és képesek legyenek ennek megfelelő magatartásra. Az irányjelzést
általában a művelet befejezéséig kell adni. A kerékpáros és segédmotorkerékpáros
karral adott irányjelzése azonban szabályos akkor is, ha a kellő időben megkezdett
jelzés adását - a bekanyarodás biztonságos végrehajtása érdekében - a művelet
tényleges megkezdésekor abbahagyja.
Az irányjelzést irányjelző készülékkel, ilyen készülékkel fel nem szerelt jármű
esetében pedig karral vagy jelzőtárcsával kell adni, oly módon, hogy az elölről,
hátulról és a megfelelő oldalról jól látható legyen.
2. Irányjelző lámpák:
Irányjelző lámpákkal fel szabad szerelni a kerékpárt és a segédmotoros kerékpárt.
Felszerelt irányjelzők esetén a vezetőnek külön jelzést adni nem kell.
Az irányjelző lámpák fényének - anélkül, hogy a többi jármű vezetőjét zavarná
- nappal legalább 50 méterről, sötétben, tiszta időben legalább 300 méterrel
jól láthatónak kell lennie.
Az egymás mellett ellentétes irányba elhaladó járművek között, megfelelő oldaltávolságot kell tartani. Ennek érdekében - a lehetőségekhez képest - a járművekkel kölcsönösen jobbra kell húzódni.
A közúti forgalomban nemcsak gyorsan mozgó járművek mellett kell elhaladnunk, hanem álló vagy egészen lassan haladók (pl. kézikocsik), akadályok, zárt csoportok, hajtott vagy vezetett állatok mellett is.
1. Az úttest menetirány szerinti jobb oldalán álló jármű vagy ott lévő egyéb
akadály melletti elhaladás a kikerülés.
A kikerülés sokkal könnyebb, veszélytelenebb művelet, mint az előzés, hiszen
álló (vagy nagyon lassan mozgó) akadály mellett kell elhaladnunk, tetszés szerint
választott ütemben.
A kikerülés feltétele:
2. A kikerülés tilalmai:
Az úttest menetirány szerinti jobb oldalán lévő akadályt - a jobbra tartási
kötelezettségből adódóan - jobbról kell kikerülni, ha ez biztonságosan végrehajtható.
Ha a közúton lévő járdaszigeten vagy akadályon "Kikerülési irány"
jelzőtábla van, az akadályt a nyíl által jelzett irányba kell kikerülni.
Be nem látható útszakaszon, a menetirány szerinti bal oldal kikerülés céljából
történő igénybevétele tilos. Ha azonban a továbbhaladás csak így lehetséges,
fokozott óvatosság mellett olyan sebességet kell választani, hogy az esetleg
szembejövő sebességére is figyelemmel, szükség esetén kellő időben biztonságosan
még lehessen állni. Ugyanez vonatkozik arra az esetre is, amikor a járművel
záróvonalat kell átlépni az úttesten lévő és másképp ki nem kerülhető akadály
miatt.
A megfordulás olyan forgalmi művelet, amelynél - a művelet aránylag veszélyes volta miatt - minden esetben az ilyen műveletet végző vezetőnek kell figyelemmel lennie a többi járműre és a gyalogosokra.
1. Járművel megfordulni csak úgy szabad, hogy az a többi jármű és az úttesten haladó gyalogosok közlekedését ne akadályozza. Ilyen esetben, tehát nemcsak azokat a gyalogosokat nem szabad akadályozni, akiknek elsőbbségük van a járművel szemben, hanem az úttesten lévő gyalogost sem.
2. Tilos megfordulni:
V.3.11. Közlekedés villamospályával ellátott úttesten
A villamos - műszaki adottságai következtében - azonos sebességgel haladva
csak sokkal nagyobb távolságon belül képes megállni, mint a gépjárművek, tehát
a villamosnak nagyobb a fékútja. Ezt a tényt és a villamospályára ráhajtás ebből
eredő szabályait a járművek vezetőinek figyelembe kell venniük.
Az elsőbbségi szabályokból következik, hogy a mellékútvonalon haladó villamos
- az "Elsőbbségadás kötelező!" vagy az "Állj! Elsőbbségadás kötelező!"
jelzőtábla értelmében - köteles elsőbbséget adni a főútvonalon (védett útvonalon)
haladó minden járműnek.
Megismertük azt a szabályt is, hogy az irányt változtató jármű vezetője elsőbbséget
köteles adni az egyenesen haladó járműveknek. E szabály alól a villamos sem
kivétel. Ha a villamos változtat irányt, a villamos van hátrányban az egyenesen
haladó járművel szemben.
Ha balra nagyívben kanyarodik, köteles elsőbbséget adni minden szemből érkező
és egyenesen továbbhaladó vagy minden szemből érkező és jobbra kis ívben kanyarodó
jármű részére.
A villamost a bekanyarodásnál egy további kötelezettség is terheli. Ha kötött
pályán halad, az útkereszteződés előtt nem tud úgy besorolni, mint ahogy az
a bekanyarodó járművektől általában elvárható lenne (jobbra kanyarodásnál az
úttest jobb szélére, balra kanyarodásnál az úttest közepére). Előfordul, hogy
az úttest közepéről kanyarodik a villamos jobbra vagy az úttest jobb széléről
balra. A kanyarodó villamos ilyen esetekben keresztezi az addig vele párhuzamosan
haladó járművek haladási irányát. Ebben a helyzetben a kanyarodó villamossal
kell elsőbbséget adni a vele azonos irányból érkező és egyenesen tovább haladó
járműnek.
Amikor azonos irányból érkezik a villamos és a jármű is, és mindkettő kanyarodik
egymás útját keresztezve, elsőbbsége a villamosnak lesz.
A villamospályára más járművel ráhajtani, azon folyamatosan haladni vagy előzni
csak abban az esetben szabad, ha a vezetőt a látási viszonyok nem akadályozzák
a közeledő villamos kellő távolságból való észlelésében, és a jármű a villamosforgalmat
nem zavarja.
A villamospályára való ráhajtás lényeges feltétele a szabad kilátás, hogy a
közeledő villamost kellő időben észlelni lehessen. A síneken való megcsúszás
veszélye
miatt a ráhajtást fokozott óvatossággal ajánlott végrehajtani.
Ahol a villamosvágányok az úttest közepén egymás mellett vannak,
Ha útburkolati jel (terelő- vagy záróvonal) a villamospályára vezeti az egyéb járművek forgalmát, akkor a villamospályára - a villamosforgalom zavarása nélkül - más jármű is ráhajthat. Az azon való folyamatos haladás közben a villamosforgalomnak forgalmi okból történő zavarása vagy akadályozása nem tiltott. Ilyen pályatestre ráhajtani csak a rávezetés elején, arról lehajtani bárhol szabad.
A párhuzamos közlekedés azt jelenti, hogy egy adott úton azonos irányba kettő vagy több jármű halad egymás mellett. A KRESZ jogszabály azonban nem teszi lehetővé sem a kerékpárosoknak, sem a segédmotoros kerékpárosoknak, hogy - az előzést kivéve - egymás mellett folyamatosan haladjanak.
A párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten tilos:
Tilos és nem biztonságos a több forgalmi sávú úton a mozgó járművek közötti
szlalomozással végrehajtott előre jutás, hiszen ez balesetveszélyes. Az ilyen
magatartást tanúsító jármű vezetője elköveti a szabálytalan előzés, a szabálytalan
kikerülés és a jobbratartási kötelezettség figyelmen kívül hagyása szabálysértéseket.
Azonos forgalmi sávban az egy nyomon haladó jármű melletti elhaladás előzésnek
minősül. Különös figyelmet kell fordítani a biztonságos oldaltávolság megtartására.
Útburkolati jellel ellátott több forgalmi sávú úttesten, egy forgalmi sávon
belül az egy nyomon haladó járművek előzése csak gépjárművel történhet, ennek
következtében akár kerékpárral, akár segédmotoros kerékpárral előzünk, azt csak
a mellette lévő forgalmi sávban tehetjük. A gyakorlatban azonban ez az előzés
egy forgalmi sávon belül történik, ami szabálytalan.
Az egy nyomon haladó jármű is előzhet egy nyomon haladó járművet, nem előzhet
azonban azonos sávon belül gépkocsit, oldalkocsis motorkerékpárt vagy más, nem
egy nyomon haladó járművet.
VI. EGYES JÁRMŰFAJTÁK KÖZLEKEDÉSÉRE VONATKOZÓ KÜLÖN SZABÁLYOK
VI.1. Megkülönböztető és figyelmeztető jelzéseket használó gépjárművek
VI.1.1. Megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművek
Megkülönböztető jelzések:
A megkülönböztető jelzések adására szolgáló berendezések még semmiféle előnyre nem jogosítanak, ehhez a jelzéseket használni, működtetni kell, azonban nem lehet tetszés szerint bármikor használni.
VI.1.2. Magatartás a megkülönböztető vagy figyelmeztető jelzéseket használó járművekkel szemben
A megkülönböztető jelzéseket használó gépjármű, illetőleg minden ilyen gépjárművekkel
kísért (közrefogott) zárt csoportban haladó, megkülönböztető fényjelzést használó
gépjármű részére minden járművel, minden helyzetben elsőbbséget kell adni és
akadálytalan továbbhaladását - félrehúzódással, esetleg megállással - lehetővé
kell tenni.
A megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművekkel szemben az elsőbbségadási
kötelezettség a közlekedés valamennyi résztvevőjét - a járművezetőket és a gyalogosokat
egyaránt - terheli. A gyalogos kötelezettsége fennáll akkor is, ha Iakó-pihenő
övezet területén közlekedik. Az is közömbös, hogy a jármű vagy a gyalogos hol
halad, a megkülönböztető jelzéseket használó gépjármű előtt vagy azzal szemben.
VI.2. Kerékpárok és segédmotoros kerékpárok
1. Kerékpárral a kerékpárúton vagy a kerékpársávon - ahol nincs - a leállósávon
vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán kell közlekedni.
Ahol kerékpárút vagy gyalog- és kerékpárút, esetleg az úton kerékpársáv van,
a kerékpáros mindig ott köteles közlekedni. A más járművek közlekedésére szolgáló
úton akkor sem közlekedhet, ha azt külön jelzőtábla nem tiltja.
Ahol az úton nincs kerékpársáv és nincs leállósáv sem, és az útpadka kerékpározásra
alkalmatlan - feltéve, hogy közúti jelzés nem tiltja -, kerékpárral az úttesten
szabad közlekedni.
Alkalmatlan a kerékpáros közlekedésre a földes vagy füves padka. Az ilyen padkán
lévő kitaposott ösvény azonban már alkalmas a kerékpárral való közlekedésre.
Ha a padka csak szakaszosan járható, akkor azt kerékpáros nem köteles igénybe
venni.
Gyalogúton kerékpárral közlekedni nem szabad. Ha a "Gyalogút" jelzőtábla
alatt időszakot megjelölő kiegészítő tábla van, ezen időszakon kívül a kerékpárral
való közlekedés nem tilos.
2. Lakott területen lévő olyan úton, amelyen az úttest kerékpár-közlekedésre alkalmatlan, kerékpárral a gyalogosforgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni. Kerékpár-közlekedésre alkalmatlan a földút úttestje, ha azon fizikailag lehetetlen kerékpározni. Nem alkalmatlan az úttest, ha azon nagy a forgalom és emiatt ott veszélyes kerékpárral közlekedni vagy az úttesten jelzőtábla, illetve szabály tiltja a kerékpárral való közlekedést, tehát ezekben az esetekben a járdán tilos a, kerékpározás. A kerékpárt toló gyalogosnak, ha az úttesten közlekedik, az úttest menetirány szerinti jobb szélén kell közlekednie. A kerékpárt és segédmotoros kerékpárt a járdán és gyalogúton a gyalogosforgalom zavarása nélkül tolni is szabad.
3. Kerékpárral az útpadkán, az úttesten és a járdán csak egy sorban szabad
haladni.
Kerékpárral az egy sorban való haladási kötelezettség csak az úttesten, az útpadkán
és a járdán áll fenn. A kerékpárúton, a gyalog és kerékpárúton, a kerékpársávon
és a leállósávon több sorban is szabad haladni, ha ez a többi kerékpáros és
a gyalogosok közlekedését nem akadályozza.
4. Kerékpárral
a) a kerékpársávról vagy
b) lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, továbbá
c) a kerékpárútról a vele párhuzamos útra, balra bekanyarodni nem szabad. A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva - a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint - kell az úttesten áthaladnia.
Az útkereszteződésben balra kanyarodó főútvonal mellett kijelölt kerékpársávról
kerékpárral balra be szabad kanyarodni. Megfordulni azonban ebben az esetben
sem szabad.
Kerékpársávról a járműforgalom részére szolgáló úttestre balra bekanyarodni
nem szabad. Ilyen esetben a kerékpárról leszállva, tolva kell az úttesten áthaladni.

94. ábra
Tilos lakott területen kívül főútvonalon is a balra bekanyarodás. Ebben az esetben is le kell szállni a kerékpárról, és azt tolva kell az úttesten áthaladni. Ez a szabály nem tiltja a főútvonalra való ráhajtást vagy annak keresztezését.

95. ábra
Kerékpárútról a vele párhuzamos útra bekanyarodni és azon folyamatosan haladni nem szabad. Nem tilosa kerékpárutat keresztező útra balra bekanyarodni, és a párhuzamos utat keresztezni.

96. ábra
Lakott területen kívül főútvonalon a kerékpáros a forgalomirányító fényjelző készülékkel irányított útkereszteződésben balra bekanyarodhat, ha a fényjelző készülék a részére szabad jelzést mutat.
5. Kerékpár pótülésen a 18. életévét betöltött vezető egy tíz éven aluli gyermeket szállíthat. Egyébként kerékpáron személyt szállítani nem szabad. Ez a tilalom nem vonatkozik az úgynevezett "tandem" kerékpárra, amin kettő vágy több hajtó ül.
A kerékpárral történő személyszállítás esetén a szállított gyermeket úgy kell elhelyezni a pótülésen, hogy a vezetőt ne akadályozza a vezetésben, és korlátozott látási viszonyok esetén ne takarja el a kerékpár lámpáit. A kerékpárra gyermekülés oly módon szerelhető fel, hogy az ülés és a rajta ülő gyermek a vezetőt a kilátásban és a vezetésben ne akadályozza, a kerékpár világító- és jelzőberendezéseit ne takarja. Az üléshez kapaszkodót és lábtartót is fel kell szerelni. Az ülés, a kapaszkodó és a lábtartó nem lehet összefüggésben a kormányzott kerékkel, illetőleg az azzal együtt elforduló szerkezettel.
6. A kerékpárt éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a külön jogszabályban meghatározott lámpákkal kell kivilágítani.
Fel kell szerelni:
A kerékpárt fel szabad szerelni:
A kerékpár kivilágításán túl a megfelelő fényvisszaverő anyagok alkalmazása tovább növeli a biztonságot, de ezek nem helyettesítik a kivilágítást.
7. Tilos:
a) főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek kerékpározni, b) elengedett kormánnyal kerékpározni,
c) kerékpárhoz oldalkocsit, valamint - kerékpár-utánfutót kivéve - egyéb vontatmányt kapcsolni,
d) kerékpárt más járművel, illetőleg állattal vontatni,
e) kerékpáron oldalra kinyúló, előre vagy hátra egy méternél hosszabban kinyúló, a vezetőt a vezetésben akadályozó, vagy a személy- és vagyonbiztonságot egyébként veszélyeztető tárgyat szállítani,
1) kerékpárral állatot vezetni.
A főútvonal melletti kerékpárúton, a 12 éven aluli gyermek is közlekedhet kerékpárral.
A vezetőt a kerékpáron szállított tárgy akkor akadályozza a vezetésben, ha a
kormányzást, a hajtást vagy az egyenes haladást bizonytalanná teszi. Ekkor a
vezetőnek le kell szállni a kerékpárról, és azt csak tolni szabad. így már a
kerékpáros gyalogosnak minősül és a gyalogosokra vonatkozó szabályok rá az irányadóak.
Személyés vagyonbiztonságot veszélyeztető tárgyat szállítani azonban ilyen módon
is tilos.
A kerékpárhoz kapcsolható legfeljebb 0,70 méter széles és legfeljebb 70 kg össztömegű,
egytengelyű, két nyomon futó vontatmány (kerékpár utánfutó), amit fel kell szerelni:
8. Az (1) és a (3) bekezdésben, a (4) bekezdés a) és c) pontjában, valamint a (7) bekezdés b)-f) pontjában foglalt rendelkezést a segédmotoros kerékpárok közlekedésére is alkalmazni kell azzal, hogy
a) kerékpársávon segédmotoros kerékpárral közlekedni, valamint
b) segédmotoros kerékpáron utast szállítani,
c) segédmotoros kerékpárhoz utánfutót kapcsolni nem szabad.
Segédmotoros kerékpárral lakott területen kívül a kerékpárúton legfeljebb
20 km/óra sebességgel szabad közlekedni. Segédmotoros kerékpár gyorsabb haladása
esetén az úttestet kell igénybe venni. Ugyanez vonatkozik a gyalog- és kerékpárúton
való közlekedésre is.
Járdán és gyalogúton segédmotoros kerékpárral közlekedni tilos.
A járművek kivilágításának szabályai a következő két alapeset szerint csoportosíthatóak:
Ebből a szempontból a forgalomban résztvevőnek tekintjük azt a járművet, amely az adott időpontban ténylegesen részt vesz a forgalomban, tehát általában mozgásban van.
VII.1. A forgalomban részt vevő járművek kivilágítása
A forgalomban részt vevő járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között
ki kell világítani. A forgalomban részt vevőnek kell tekinteni a forgalmi okokból
álló járművet is.
Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő segédmotoros kerékpárt
tompított fényszóróval nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.
Nem kell tompított fényszóróval kivilágítani a tompított fényszóróval fel nem
szerelt segédmotoros kerékpárt.
Helyzetjelző lámpára vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek
A helyzetjelző lámpák fényének - anélkül, hogy a többi jármű vezetőjét zavarná
- sötétben, tiszta időben 300 méter távolságról észlelhetőnek kell lennie. Az
első helyzetjelző lámpa csak színtelen (fehér) vagy kadmiumsárga, a hátsó helyzetjelző
lámpa csak piros fényt bocsáthat ki.
Tompított fényszóróra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek
A tompított fényszórónak európai rendszerűnek (ernyőzöttnek) és aszimmetrikusnak
kell lennie, a segédmotoros kerékpár tompított fényszórója azonban szimmetrikus
kivitelű is lehet.
A tompított fényszórónak - anélkül, hogy a szembejövő jármű vezetőjét vakítaná
- az út felületét a segédmotoros kerékpár előtt sötétben, tiszta időben legalább
30 méter távolságon meg kell világítania. A megvilágítás a tompított fényszóró
középpontján átmenő vízszintes síkban és e felett a járműtől 25 méter távolságban
aszimmetrikus tompított fényszóró esetében 0,7 luxnál, szimmetrikus tompított
fényszóró esetében 1 luxnál több nem lehet. A tompított fényszóró csak színtelen
(fehér) vagy kadmiumsárga fényt bocsáthat ki.
A balesettel érintett jármű vezetője köteles a járművel azonnal megállni,
a baleset folytán megsérült vagy veszélybe került személy részére segítséget
nyújtani és a további balesetek elkerülése érdekében minden, tőle telhetőt megtenni.
A ,,balesettel érintett" járművezető kötelezettsége három részből áll:
a megállás, a segítségnyújtás és a további baleset elhárításának a kötelezettségéből.
A rendelet alkalmazása szempontjából "balesettel érintettnek" azokat
kell tekinteni, akik a balesetnek részesei, akiknek magatartása közrejátszott
az esemény létrejöttében, valamint azokat a járművezetőket is, akik a baleset
folytán veszélyhelyzetbe kerültek.
Ha a baleset halált vagy személyi sérülést okozott, a balesetről a rendőrhatóságot
(a legközelebbi rendőrt) haladéktalanul értesíteni kell, és a lehetőségekhez
képest gondoskodni kell a nyomok megőrzéséről. A helyszínt csak az intézkedő
rendőr engedélyével szabad elhagyni.
Ha a baleset veszélyes anyagot szállító járművel következett be, a balesettel
nem érintett járművek vezetőinek is haladéktalanul értesíteni kell a rendőrhatóságot
(a legközelebbi rendőrt) a balesetről, közölni kell a jármű narancssárga alapszínű
tábláján feltüntetett számokat.
A veszélyes anyag jelzésére szolgáló narancssárga színű táblán a számok a veszélyes
anyagra és veszélyességi fokára utalnak. A mentésre érkező egységeknek fontos
a számsor, hogy tudják, milyen semlegesítő anyaggal kell dolgozniuk és az elhárításhoz
milyen felszerelés szükséges.
A nyomok megőrzéséről való gondoskodás nem azt jelenti, hogy a járműveket nem
szabad elmozdítani a helyükről. Ellenkezőleg, adott esetben, pl.: csak anyagi
káros balesetnél a forgalom zavartalanságának biztosítása érdekében a járművek
helyzetének megjelölése, a nyomok biztosítása után haladéktalanul el kell mozdítani
azokat.
A személyi sérülés bekövetkezésének megítélése nem a baleset részeseinek a feladata.
A személyi sérülés felismerésének nem feltétele a látható külső sérülés. Személyi
sérülésnek minősül, ha a balesettel érintettek közül valaki pl. fájdalomra,
mozgási nehézségre panaszkodik.
Ha a rendőrhatóság értesítése a (2) bekezdésben foglalt rendelkezés értelmében
nem kötelező, de valamelyik érdekelt a baleset miatt rendőri intézkedést kíván
és a rendőrhatóságot (a legközelebbi rendőrt) haladéktalanul értesíti, a balesettel
érintett járművek vezetőinek a rendőri intézkedést meg kell várniuk.
A rendőrhatóság értesítése, illetőleg rendőri intézkedés hiányában az érdekeltek
kötelesek személyazonosságukat és a kötelező felelősségbiztosításuk fennállását,
hitelt érdemlő módon kölcsönösen igazolni. Ha a baleset folytán megrongálódott
jármű vezetője nincs jelen, a károkozó köteles személyi adatait a helyszínen
hátrahagyni, és az esetet a felelősségbiztosítási jogszabályok rendelkezéseinek
megfelelően a biztosítónak bejelenteni.
Ha valamelyik fél rendőri intézkedést kért, azoknak kell a helyszínen maradni,
akiknek személyazonosságuk igazolásához érdekük fűződik, akik a baleset folytán
anyagi kárt okoztak vagy anyagi kár érte őket.
Ha - akár a (2), akár a (3) bekezdés alapján - rendőri intézkedés válik szükségessé,
a rendőri intézkedés megtörténtéig a vezetőnek szeszes italt fogyasztania tilos.
A rendelet a szeszesital-fogyasztás tilalmát a rendőri intézkedés megtörténtéig
írja elő, ez tehát a rendőri intézkedés befejezését jelenti. A rendőri intézkedés
akkor befejezett, ha a rendőr közli az érintettekkel, hogy a helyszínről eltávozhatnak.
Személysérülést okozó baleset, illetőleg jármű kigyulladása esetében a balesettel
nem érintett járművek vezetői is kötelesek a tőlük elvárható segítséget nyújtani.
Tűzoltó készülékkel ellátott jármű vezetője a készüléket a kigyulladt jármű
oltásához köteles rendelkezésre bocsátani. Személyi sérülést okozó baleset vagy
jármű kigyulladása esetén a megállási és segítségnyújtási kötelezettség minden
járművezetőt terhel, még akkor is, ha egyébként a baleset nem érintette.
A forgalom zavartalanságát - a lehetőséghez képest - a baleset bekövetkezése
esetén is biztosítani kell. Az erre vonatkozó szabály mindenkire nézve kötelező,
akár érintett a balesetben, akár nem. Forgalmat zavaró, a bámészkodó csoportosulás,
a járművek indokolatlan megállása, hirtelen fékezése is.
A "lehetőséghez képest" kifejezést tágan kell értelmezni. Csak anyagi
kárral járó balesetnél első teendő a felelősség megállapítása után a forgalom
zavartalanságának biztosítása.