IV. Fejezet A közúti közlekedés szabályai kerékpárosok és segédmotor kerékpárosok részére
I.1. A közúti közlekedési szabályok alkalmazási területe
A közúti közlekedési szabályok az utakon folyó közlekedést szabályozzák, elsősorban 
  a gyalogosközlekedést és a járműközlekedést, de rendelkezést tartalmaznak a 
  járművek utasaira, valamint az állatok vezetésére és hajtására is.
  Az ország területén lévő utak többségét az ezzel megbízott állami és önkormányzati 
  szervek építik és tartják fenn. Kifejezetten azzal a céllal, hogy azt, a közlekedésben 
  résztvevők szabadon használhassák. Ezek az utak a közutak. Vannak azonban olyan 
  utak is, amelyeket egyes szervek saját céljaikra építenek, de megengedik, hogy 
  azokat mások is használják. Ezek az utak a közforgalom számára megnyitott saját 
  használatú utak.
  A közúti közlekedés szabályai a közutakon és a közforgalom számára megnyitott 
  saját használatú utakon egyaránt érvényesek. E tekintetben közömbös tehát, hogy 
  az utat utcán, téren, közúti hídon, alagútban stb. alakították-e ki.
I.2. A közúti közlekedés szabályai és értelmezésük
A Magyar Köztársaság területén a közúti közlekedést az 1988. évi I. tv. szabályozza.
 A tőrvény célja
  1.§ A törvény célja, hogy a közúti közlekedés alapvető feltételeinek, az abban 
  résztvevő személyek és szervezetek jogainak és kötelezettségeinek meghatározásával 
  elősegítse a közúti személy- és áruszállítási szükségletek kielégítését, a közlekedésbiztonsági 
  és környezetvédelmi követelményeknek megfelelő korszerű járműállomány és közúthálózat 
  kialakítását, a közutak védelmét.
 A törvény hatálya
  2.§ (1) A törvény hatálya kiterjed a Magyar Köztársaság területén a közúti közlekedésben 
  résztvevőkre, a közúti járművekre (a továbbiakban: jármű), az utakra, azok környezetére 
  és a közúti közlekedést szolgáló létesítményekre.
  (2) A Magyar Köztársaság területén kívül a magyar hatósági jelzéssel ellátott 
  járművekre, azok üzemben tartójára, illetőleg vezetőjére a törvény rendelkezéseit 
  annyiban kell alkalmazni, amennyiben a külföldi jogszabály vagy nemzetközi szerződés, 
  egyezmény, megállapodás eltérően nem rendelkezik.
  (3) A Magyar Köztársaság területén külföldi hatósági jelzéssel ellátott járművekre, 
  azok üzemben tartójára, illetőleg vezetőjére a törvény rendelkezéseit annyiban 
  kell alkalmazni, amennyiben jogszabály, nemzetközi szerződés, egyezmény vagy 
  megállapodás másként nem rendelkezik.
  (4) Fegyveres erők és fegyveres testületek tagjaira, járműveire és magánútjaira 
  jogszabály eltérő rendelkezéseket állapíthat meg.
  (5) A törvénynek az utakra vonatkozó rendelkezéseit az út műtárgyaira és tartozékaira, 
  a közutakra vonatkozó rendelkezéseit - a 8. § (1) bekezdésének h) pontja, a 
  11. § (2) bekezdése, a 30. §, a 34. § (1) bekezdése, a 43. §, a 44. §, és a 
  46. § kivételével - a közforgalom elöl el nem zárt magánutakra is alkalmazni 
  kell.
 A közúti közlekedésben résztvevők alapvető jogai 
  és kötelezettségei
  3.§ (1) A közúti közlekedésben mindenkinek joga van részt venni, a közutat és 
  a közforgalom elöl el nem zárt magánutat közlekedés céljából gyalogosként vagy 
  - meghatározott feltételek teljesítése esetén - járművezetőként bárki igénybe 
  veheti. Jogszabály gyalogosok és járművek közlekedését egyes közutakon korlátozhatja, 
  vagy kizárhatja.
  (2) A közút kezelője a közlekedés résztvevőit tájékoztatja a közlekedés biztonságát 
  és zavartalanságát jelentősen befolyásoló körülményekről.
  4. § (1) A közúti közforgalmú személyszállítást végző járművön bárki utazhat, 
  ha a meghirdetett utazási feltételeket megtartja.
  (2) A közúti közforgalmú személyszállítást végző jármű üzemben tartója az utazási 
  feltételekről, menetrend alapján közlekedő jármű üzemben tartója ezen kívül 
  a jármű közlekedésének időpontjáról, gyakoriságáról és az utazás egyéb körülményeiről 
  köteles az utasokat tájékoztatni.
  7.§ (1) A közutat, a közúti jelzést megrongálni, beszennyezni, a közútra a közlekedés 
  biztonságát vagy zavartalanságát hátrányosan befolyásoló tárgyat kitenni, kidobni 
  nem szabad.
  (2) Aki a közutat vagy a közúti jelzést megrongálta, beszennyezte, vagy a közútra 
  a közúti közlekedés biztonságát, zavartalanságát hátrányosan befolyásoló tárgyat 
  juttatott, köteles a keletkezett veszély elhárításáról gondoskodni, illetőleg 
  ameddig az nem lehetséges, a veszélyről a közlekedés többi résztvevőjét tájékoztatni.
  (3) Az a járművezető, aki a közúti jelzés olyan rongálását, beszennyezését észleli, 
  vagy a közútra került olyan akadályt lát, amely a közlekedés biztonságát súlyosan 
  veszélyezteti, köteles erről a rendőrséget vagy a közút kezelőjét értesíteni, 
  és - amennyiben erre lehetősége van - a veszélyt a közlekedés többi résztvevőjének 
  jelezni, vagy azt elhárítani (mérsékelni).
 A közúti közlekedéssel összefüggő állami feladatok:
  8.§ (1) a) a közúti közlekedés tervezése, fejlesztése, szabályozása és ellenőrzése, 
  b) a közúti közlekedés szervezeti és működési feltételeinek meghatározása, c) 
  a közúti közlekedés hatósági feladatainak ellátása, d) a tömegközlekedés működtetésének 
  biztosítása,
  e) a közúti közlekedés biztonságát szolgáló nevelés, felvilágosítás és propaganda,
  t) a közúti közlekedési szakemberek és a közúti járművezetők vizsgáztatása,
  g) a járművek műszaki vizsgálata,
  h) a közúthálózat fejlesztése, fenntartása, üzemeltetése.
  (2) A hazai járműállomány rendeltetésszerű, biztonságos és környezetvédelmi 
  követelményeknek megfelelő működtetéséhez szükséges feltételeket (alkatrészellátás, 
  javítás, karbantartás, tüzelő- és kenőanyag-ellátás stb.) jogi, közgazdasági 
  és hatósági eszközökkel is biztosítani kell.
II.1. A közlekedésben részt vevőkre vonatkozó általános rendelkezések
A közúti közlekedés biztonsága és zavartalansága fontos társadalmi érdek. A 
  biztonságos és zavartalan közlekedés alapvető feltétele, hogy a közlekedési 
  szabályokat mindenki megtartsa és számíthasson arra, hogy azokat mások is megtartják. 
  Emellett szükséges az is, hogy a közlekedés résztvevői előzékenyek és türelmesek 
  legyenek egymással szemben.
  Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles:
a) a közúti forgalomra, valamint a közútnak és környezetének a védelmére vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket megtartani
b) a közúti jelzések rendelkezéseinek, továbbá a forgalom irányítására, ellenőrzésére jogosultak utasításainak eleget tenni
c) úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon.
A forgalom irányítására, ellenőrzésére vagy más intézkedésre jogosult személy 
  elsősorban a rendőr, a katonai jelzőőr, de (külön meghatározott körben, vagy 
  helyen) ellenőrző, illetve utasítást adó jogkört gyakorolhat a tűzoltó, a vámőr, 
  határőr, továbbá a közlekedési felügyelet ellenőre is.
  Az úton alkalmazott jelzések célját, értelmét, hasznosságát vagy szükségességét 
  a közlekedésben résztvevők nem mérlegelhetik: a jelzésekhez való alkalmazkodás 
  kötelezettsége a jelzésekről alkotott véleményüktől függetlenül fennáll, még 
  akkor is, ha a jelzések látszólag ellentmondanak a közlekedés más szabályainak 
  vagy az ideiglenesen kihelyezett jelzések látszólag már nem időszerűek.
  Az ún. bizalmi elvet" a jogszabály konkrétan nem fogalmazza meg, csak a 
  bevezetőben utal rá. Nyilvánvaló azonban, hogy a bizalmi elv alkalmazása nélkül 
  folyamatos, és biztonságos közlekedés nem képzelhető el: minden közlekedő joggal 
  számíthat arra, hogy a közlekedés szabályait mások is megtartják.
A bizalmi elv alól azonban vannak lényeges kivételek:
 Az, hogy az új szabályozás a "szükséges figyelemmel és óvatossággal" 
  szövegrészt nem tartalmazza, nem jelent a korábbiakhoz képest tartalmi változást. 
  A szükséges figyelem és óvatosság továbbra is követelmény. Egyebek között erre 
  alapozva továbbra is érvényes, hogy a bizalmi elvvel való kapcsolata változatlan, 
  vagyis a vezetőtől a biztonságos és fegyelmezett közlekedés érdekében elvárható, 
  hogy a mások által előidézett veszélyhelyzetet is köteles a konkrét lehetőségéhez 
  képest elhárítani, illetve csökkenteni.
  A mások veszélyeztetésének tilalma a közlekedés során általánosan érvényesülő 
  követelmény. Az akadályozás és a zavarás csak akkor tiltott, ha indokolatlan. 
  Indokolt lehet akkor, ha a jogszabály kifejezetten megengedi, vagy ha baleseti 
  veszélyhelyzet elhárítása érdekében történik.
Veszélyeztetés: ha valaki a közlekedés más résztvevőjét kár, baleset bekövetkezésének, 
  a személy- és vagyonbiztonság sérelmének a lehetőségébe sodorja.
  Akadályozás: ha valaki a közlekedés más résztvevőjét annak szándéka szerinti 
  menetében, mozgásában, továbbjutásában gátolja, hátráltatja, a célzottól eltérő 
  közlekedési magatartásra (pl. fékezésre vagy irányváltoztatásra) kényszeríti.
  Zavarás: olyan magatartás, amellyel valaki más közlekedését nehezíti, a közlekedés 
  más résztvevőjét megijeszti, neki kényelmetlenséget vagy kellemetlenséget okoz, 
  magatartásával figyelmét elvonja vagy indokolatlanul leköti.
E fogalmak egybevetéséből kitűnik, hogy ahol a jogszabály "csak" 
  a veszélyeztetést tiltja anélkül, hogy az akadályozás tilalmára közvetlenül 
  utalna, ott a jelentős akadályozás már veszélyeztetés lehet (pl. kijelölt gyalogos-átkelőhely 
  vagy útkereszteződés megtévesztő sebességgel való megközelítése, amely téves 
  reakcióhoz vezethet). A jelentéktelen és indokolt akadályozás azonban megengedett 
  (p1. nem hirtelen fékezésre kényszerítés).
  A zavarás szélesebb kategória, mint az akadályozás. Aki zavar, nem szűkségképpen 
  akadályoz: így pl.: zavar az a járművezető, aki forgalmi előny szerzése érdekében 
  a távolsági, fényszórót indokolatlanul használja, vagy indokolatlan esetben 
  hangjelzést ad.
Nem használhat mobil rádiótelefont sem menet közben, sem forgalmi okból történő megállásnál:
II.2. A járművezetés személyi feltételei
Járművet az vezethet, aki:
a) a jármű vezetésére jogszabályban meghatározott, érvényes engedéllyel rendelkezik, és a jármű vezetésétől eltiltva nincs,
b) a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van, továbbá
c) a vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt nem áll, és szervezetében nincs szeszes ital fogyasztásából származó alkohol.
Kerékpár vezetéséhez vezetői engedély nincs előírva, azonban segédmotoros kerékpár vezetéséhez legalább járművezetői igazolvány szükséges, amely megszerzésének feltételeit a segédmotoros kerékpár fejezet tartalmazza.
Járművezetésnek tekintendő a jármű rendeltetésszerű használata közbeni irányítása, 
  tehát pl. a lejtőn motor működtetése nélkül való gurulás is.
  A jármű biztonságos vezetésére az képtelen, aki a forgalmi helyzetek felismerését 
  és ennek megfelelő vezetési műveletet nem képes véghezvinni, illetve arra csak 
  az átlagos járművezető számára szükséges időnél lényegesen hosszabb idő alatt 
  képes. Közömbös az, hogy az ilyen állapotnak milyen okai vannak. így járművet 
  nem vezethet; aki nagymértékben kifáradt, álmos, vagy aki lázzal járó, vagy 
  egyébként a közérzetet jelentős mértékben hátrányosan befolyásoló betegségben 
  szenved. Nem szabad vezetni rosszullét esetén akkor sem, ha a vezető ideg- vagy 
  kedélyállapota koncentráló- és reakcióképességét nyilvánvalóan nagymértékben 
  befolyásolja. A düh, a felháborodás, az ingerültség, az izgatottság, a mély 
  bánat, a kedélybetegség, a teljes letörtség és gondokba merülés a járművezetési 
  képességet hátrányosan befolyásolhatja.
  Nincs a biztonságos vezetésre képes állapotban, és ezért tilos járművet vezetnie 
  annak is, akit a vezetésben fizikai okok gátolnak (p1. felkötött kar, begipszelt 
  láb, a szembe jutott idegen test, a vezetésben akadályozó más sérülés, sőt a 
  biztonságos kormányzásra képtelenség, a vezető mellett helyet foglaló személyek 
  meg nem engedhető száma miatt).
  Az előírt feltételeknek a vezető akkor tesz eleget, ha a biztonságos vezetésre 
  képtelen állapot fennállása, illetve észlelése esetén nem kezdi meg a vezetést. 
  Ha pedig a vezetésképtelen állapot menet közben lép fel, illetve a járművezető 
  azt menet közben észleli, a járművel meg kell állnia, és mindaddig, amíg újra 
  nincs a biztonságos vezetésre képes állapotban, járművét nem vezetheti tovább.
  A vezetési képességre hátrányosan ható szer fogalmán, elsősorban kábítószereket 
  kell érteni. Ezek mellett azonban gyógyszerek is hathatnak hátrányosan. Így 
  a jogszabályi tilalom alapján nem vezethet járművet, aki erős hatású, a vezetésképességet 
  befolyásoló, vagy egyébként nagyobb mennyiségű gyógyszert vett be, altatás vagy 
  fájdalomcsillapító injekció utáni kábult állapotban van, stb. Alapvető szabálynak 
  kell tekinteni, hogy ismeretlen hatású gyógyszer szedése, altatás vagy injekció 
  után csak akkor szabad járművet vezetni, ha az orvos ennek veszélytelenségéről 
  megnyugtatja a vezetni szándékozót.
Azt, hogy a jogszabály a szeszes ital fogyasztását tiltja, tágan kell értelmezni: 
  nem csak a szeszes italok, hanem a szesztartalmú ételek fogyasztása is tilos! 
  Ilyen esetben a vezetőnek alapos gondossággal kell mérlegelnie, hogy az elfogyasztott 
  ételben levő alkohol eltávozott-e a szervezetéből, és vezetnie csak akkor szabad, 
  ha erről teljes bizonyossággal meggyőződött.
  Hangsúlyozni kell, hogy a szeszfogyasztás tilalma valamennyi jármű (tehát nemcsak 
  a gépjármű) vezetőjére vonatkozik.
III.1. Az úttal kapcsolatos fogalmak
Út: a gyalogosok és a közúti járművek közlekedésére szolgáló közterület (közút), illetőleg közforgalom elől el nem zárt magánterület (magánút).

  1. ábra
Út a közforgalom céljára nyitva álló minden út, utca teljes területét jelenti.
  A közforgalom elől elzárt utat sorompóval, kapuval vagy más fizikai eszközzel 
  le kell zárni vagy a Mindkét irányból behajtani tilos" jelzőtáblával és 
  a magánútra utaló kiegészítő táblával kell jelezni.
Az út részei
Úttest: Az útnak a közúti járművek közlekedésére szolgáló része.
  Az úttest része a kerékpársáv, az autóbuszöböl, az autóbusz forgalmi sáv, a 
  kapaszkodó sáv, a lassítósáv, a gyorsítósáv, a nyílt villamospálya és a kanyarodósáv 
  is.
Járda: az útnak a gyalogosok közlekedésére szolgáló - az úttesttől szintkülönbséggel, 
  kiemelt szegéllyel vagy más látható módon elhatárolt - része; a gyalogút azonban 
  nem járda.
  A járda az út része; az út határán belül helyezkedik el, és az út területéhez 
  tartozik. Az úttesttől kiemelt szegély, szintkülönbség, valamilyen fizikai tárgy 
  (pl. korlát) vagy 2 m-nél nem szélesebb sáv határolja el.
Leállósáv: az útnak az úttesttel azonos szintben lévő, attól útburkolati jellel elválasztott és útburkolattal ellátott része.
 
  2. ábra
A leállósáv szélessége 2 m-nél kevesebb nem lehet. A 2 m-nél keskenyebbre az útpadka szabályai az irányadók.
Útpadka: Az útnak az úttest mellett lévő, útburkolattal el nem látott része.
  Ha az útnak az úttest szélét hosszirányú folytonos, útkereszteződésnél szaggatott 
  vonallal jelzik, az azon túli, a leállósáv szélességénél keskenyebb burkolatrészre 
  nem a leállósávra, hanem az útpadkára vonatkozó szabályok az irányadók.
Járdasziget: Az útnak az úttesten lévő, attól kiemelt szegéllyel elválasztott és körülhatárolt a járműforgalom elől elzárt a gyalogosok védelmére vagy a járműforgalom irányítására szolgáló része.
Kerékpárút: jelzőtáblával kerékpárútként megjelölt út.
 
  3. ábra
A kerékpárutat az úttesttől mindig szintkülönbséggel, kiemelt szegéllyel, korláttal, növényzettel vagy más módon - amely azonban útburkolati jel nem lehet - választják el.
Gyalogút: jelzőtáblával gyalogútként megjelölt út, illetőleg olyan út, amely 
  kizárólag a gyalogosok közlekedésére szolgál és az úttesttől tartós fizikai 
  akadály (sövény, kerítés, árok, korlát, stb.) vagy 2 m-nél nagyobb távolság 
  választja el.
  A jelzőtáblával nem jelölt gyalogútra a járdán való közlekedés szabályai az 
  irányadók. A kerékpárút és gyalogút együttesen is jelezhető.
  A jelzőtáblával jelzett utak végét is jelzőtáblával kell jelezni. Ilyen az autópálya, 
  autóút, főútvonal, kerékpárút és gyalogút.
Egyirányú forgalmú út: Elsősorban lakott területen belül, különleges forgalmi 
  igények kielégítésére jelölik ki. Az egyirányú forgalmú utakat lehetőleg párban 
  (körbejárást biztosító) kell kijelölni.
  Az egyirányú forgalmú útnak annál a végénél, ahonnan a járművek behajthatnak, 
  az "Egyirányú forgalmú út" jelzőtábláját, a másik végénél pedig a 
  "Behajtani tilos" jelzőtáblát mindig el kell helyezni.
Az egyirányú forgalmú utat keresztező úton a kereszteződésben a tényleges helyzetnek megfelelő "Kötelező haladási irány" jelzőtáblát - adott esetben egy elsőbbséget szabályozó jelzőtáblával együtt - mindig el kell helyezni.
Körforgalmú út: Körforgalmú úton haladáskor, az út által körbezárt terület 
  a jármű vezetőjétől balra kell, hogy legyen.
  Ha körforgalmú utat villamosvágány keresztez, minden irányból a villamosnak 
  van elsőbbsége.
  A körforgalom jelzőtáblát, az elsőbbséget szabályozó jelzőtáblával együtt minden 
  becsatlakozó úton el kell helyezni, mely jelzi a körforgalmú úton haladók elsőbbségét.
 
  5. ábra
Az úttest részei
Kerékpársáv: Az úttest szélén, azzal azonos szintben lévő, attól burkolati jellel elválasztott, a kerékpárosok közlekedésére szolgáló különleges forgalmi sáv. Jelzőtáblával való jelölése a besorolás rendjét jelző táblával történik.
 
  6. ábra
 A kerékpársávot az úttest többi részétől folytonos - az útkereszteződésnél 
  szaggatott - sárga vonal választja el. A kerékpársáv az autóbuszöböltől sárga 
  szaggatott vonallal van elválasztva.
  Kapaszkodósáv: Emelkedő útszakaszon a menetirány szerinti jobb oldalon a lassan 
  haladó járművek közlekedésére szolgáló, útburkolati jellel és jelzőtáblával 
  jelölt forgalmi sáv. 
 
  7. ábra
 Kapaszkodósávot olyan emelkedőben lévő útszakaszon jelölnek ki, ahol a kapaszkodósáv 
  mellett az úton legalább egy, a kapaszkodósáv irányával azonos irányú forgalmi 
  sáv van. 
  A kapaszkodósávot a forgalmi sávtól terelővonal választja el.
  Lassítósáv: Az úttesten egy másik úttal való kereszteződés előtt, a többi forgalmi 
  sávtól útburkolati jellel elválasztott rész, amely az addig igénybe vett forgalmi 
  sávból, az ott kialakult sebességgel történő kiválásra és a továbbiakban lassításra 
  szolgál.
 
  8. ábra
 Gyorsítósáv: Az úttesten egy másik úttal való kereszteződés (becsatlakozás) 
  előtt, a többi forgalmi sávtól útburkolati jellel elválasztott rész, amely a 
  mellette lévő forgalmi sávba, a kialakult sebességgel történő sávváltás elősegítésére 
  szolgál.
  Kanyarodósáv: Útkereszteződések előtt, útburkolati jellel kijelölt olyan úttestrész, 
  amelyre a bekanyarodó járművek kötelesek a bekanyarodás előtt besorolni és a 
  meghatározott irányba bekanyarodni.
 
  9. ábra
Menekítősáv: Legalább 30 m hosszúságú és egy forgalmi sáv szélességű útfelület, vasúti átjárón keresztülvezető út, másik úthoz történő csatlakozásánál.
 
  10. ábra
A menekítősáv olyan úttestrész, amelyen az előre nem látható forgalmi ok miatt, a vasúti pályatesten megállásra kényszerült jármű, oldalra biztonságosan elhaladhat.
Autóbusz forgalmi sáv: A menetrend szerint közlekedő közforgalmú autóbuszok és trolibuszok, valamint az autóbusz- és trolibuszforgalom zavarása nélkül a személytaxi közlekedésére szolgáló, útburkolati jellel és esetenként jelzőtáblával is kijelölt forgalmi sáv. Szélessége legalább 3 m.
 
  11. ábra
 Más jármű erre a forgalmi sávra, a sáv keresztezését és a bekanyarodásra való 
  felkészülést kivéve, nem hajthat rá. Ahol autóbusz forgalmi sáv van, a menetrend 
  szerint közlekedő autóbusz és trolibusz - a kikerülés esetét kivéve - csak ebben 
  a forgalmi sávban haladhat. Autóbusz forgalmi sávot olyan főútvonalon jelölnek 
  ki, ahol az úton az autóbusz forgalmi sáv mellett legalább egy, az autóbusz 
  forgalmával egyező irányú forgalmi sáv van, vagy az ellentétes irányú forgalmi 
  sáv(ok)tól az autóbusz forgalmi sáv kettős záróvonallal el van választva.
  Az autóbusz forgalmi sávot az azonos irányú forgalmi sávoktól záróvonallal, 
  kereszteződésnél, ráhajtásnál vagy kikerülés engedélyezésénél terelővonallal 
  kell elválasztani.
  Az Autóbusz forgalmi sáv" jelzőtáblát el kell helyezni a sáv kezdeténél, 
  valamint olyan útkereszteződés után, ahol a kanyarodás mindenki részére engedélyezett.
  Autóbuszöböl: A menetrend szerint közlekedő közforgalmú autóbuszok és trolibuszok 
  megállóhelye, - ahol a személytaxi is megállhat - valamint a megállóhelyre történő 
  ki- és beszállásra kialakított kiöblösödés, ahol a jármű megállóhelyét jelző 
  táblát is elhelyeztek. Szélessége legalább 3 m.
 
  12. ábra
 Menetirány szerinti jobb oldal: Az úttestnek az a része, amely - a menetirányt 
  tekintve - az úttest burkolati jellel megjelölt vagy képzeletbeli felezővonalától 
  jobb oldalra esik. Egyirányú forgalmú úton és körforgalmú úton az úttest, továbbá 
  osztott pályás úton a menetirányt tekintve jobb oldalra eső úttest teljes szélességében 
  menetirány szerinti jobb oldalnak tekintendő (lásd 11. ábra).
  Minden olyan esetben, ha a menetirány szerinti jobb oldal az általános szabályoktól 
  eltér, azt jelzőtáblák vagy útburkolati jelek jelzik. Ilyen eset lehet pl.: 
  útfelbontás, kapaszkodósáv kialakítás, illetve más, az általánostól eltérő forgalmi 
  rend kialakítás.
  Forgalmi sáv: Az úttestnek egy gépkocsisor biztonságos közlekedésére elegendő 
  szélességű része (lásd 7. ábra).
  Az útburkolati jellel jelölt forgalmi sáv szélessége legalább 2,75 m, az útburkolati 
  jellel nem jelölt forgalmi sáv szélessége legalább 3 m kell, hogy legyen.
Az úttal kapcsolatos egyéb fogalmak
tkereszteződés: Két vagy több útnak azonos szintben való kereszteződése, egymásba 
  torkollása, illetőleg egymásból való elágazása (lásd 3. ábra).
  Zárt villamos pálya: Olyan villamospálya, amely nincs burkolattal ellátva, vagy 
  amely az úttest más részeitől szegéllyel van elválasztva.
 
  13. ábra
Nyílt villamospálya: Olyan villamospálya, amely az útburkolatba van beépítve, és amelyen a vonatkozó szabályok megtartásával más járművek is közlekedhetnek.
 
  14. ábra
 Vasúti átjáró: Az út és a vasúti pálya - "Vasúti átjáró kezdete" 
  jelzőtáblával határolt - szintbeli kereszteződése (lásd 10. ábra). Vasúti átjárónak 
  minősül a járda, a gyalogút, a kerékpárút, a gyalog- és kerékpárút keresztezése 
  is a vasúti pályával.
  Biztosított vasúti átjáró: A közúti járművek forgalmát teljes sorompó, teljes 
  sorompó és piros fényt adó kiegészítő berendezés, hangjelző berendezés, fénysorompó, 
  félsorompóval kiegészített fénysorompó vagy jelzőőr szabályozza.
  Biztosítatlan vasúti átjáró: A közúti járművek forgalmát az előző pontban meghatározott 
  berendezések vagy jelzőőr nem szabályozza.
  Várakozóhely: Az úton útburkolati jellel, jelzőtáblával vagy mindkettővel kijelölt, 
  a járművek várakozására kialakított terület.
 
  15. ábra
III.2. A közúti járművekkel kapcsolatos fogalmak
Jármű: Közúti szállító vagy vontató eszköz, ideértve az önjáró vagy vontatott munkagépet is.

Nem jármű:
A. Gépjármű: Minden olyan jármű, amelyet beépített erőgép hajt. Kivéve:
 B. Gépjárműnek nem minősülő motoros jármű:
  Olyan jármű, amelyet beépített erőgép hajt, azonban felépítménye, erőforrása 
  és mozgása miatt mégsem gépjármű.
B. 1. Segédmotoros kerékpár: Olyan két- vagy háromkerekű jármű, illetőleg négykerekű betegszállító kocsi, amelynél a hajtómotor hengerűrtartalma az 50 cm3-t nem haladja meg, sík úton önerejéből 40 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes és a vezetőn kívül személy szállítására nem alkalmas.
 B. 2. Kerekes szék: Olyan három- vagy négykerekű motoros eszköz, amely rendeltetésszerű 
  használatakor mozgáskorlátozott vagy beteg ember szállítására szolgál, feltéve, 
  hogy sík úton önerejéből 6 km/óra sebességnél gyorsabban haladni képes.
  A mozgáskorlátozottak közlekedésére szolgáló, emberi erővel tolt vagy hajtott 
  kerekes szék nem minősül járműnek.
 C. Beépített erőforrás nélküli jármű:
  Olyan szállítóeszköz, amelyet vagy vontatnak, vagy emberi, illetve állati izomerő 
  hoz mozgásba.
C. 1. Pótkocsi: Olyan jármű, amely gépjárművel, mezőgazdasági vontatóval vagy lassú járművel történő vontatásra készült. Nem pótkocsi:
C. 2. Kerékpár: Olyan két- vagy háromkerekű jármű, amelyet egy vagy két személy emberi ereje vagy legfeljebb 300 W teljesítményű motor hajt. A kerékpáron egy 10 éven aluli gyermek szállítására alkalmas pótülés, illetve kerékpár-utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el. A kerekes szék nem minősül kerékpárnak.
III.3. A közúti forgalommal kapcsolatos fogalmak
Vezető: Az a személy, aki az úton járművet vezet, állatot hajt vagy vezet.
  Vezető az a személy, aki a közúti szállító vagy vontató eszközt rendeltetésszerű 
  használata közben szerkezetének kezelésével működteti és irányítja.
Vezetőnek minősül:
A forgalomban történő tanulás során a tanuló a vezető.
Nem minősül vezetőnek:
Elsőbbség: Továbbhaladási jog a közlekedés más résztvevőjével szemben. Akinek 
  elsőbbsége van, annak van joga továbbhaladni. E jognak más a tartalma a járművezető 
  és gyalogos viszonylatában és más a járművek egymás közötti forgalmi kapcsolatában.
  Az elsőbbséggel rendelkező gyalogost az elsőbbségadásra kötelezett nem akadályozhatja 
  és nem zavarhatja áthaladásában. Az elsőbbséggel rendelkező járművet viszont 
  az elsőbbségadásra kötelezett csak hirtelen sebességváltoztatásra vagy hirtelen 
  irányváltoztatásra nem kényszerítheti.
  Ebből adódóan az elsőbbséggel rendelkező jármű vezetőjének továbbhaladási jogát 
  nem sérti az a járművezető, aki őt arra készteti, hogy enyhén fékezzen, vagy 
  veszélyeztetés nélkül irányt változtasson. Tilos azonban az elsőbbség sebességnövelésével 
  való kikényszerítése.
  Az elsőbbséggel rendelkező elsőbbségéről lemondhat. Vannak olyan forgalmi helyzetek, 
  amikor ez indokolt vagy elvárható magatartás.
  Az elsőbbségről lemondás minden esetben csak két közlekedő között jöhet létre, 
  az alábbi feltételekkel:
Az elsőbbségről való lemondás nem vonható vissza. Az elsőbbséggel rendelkező jármű vezetője és a gyalogos a lemondással alárendelt helyzetbe került, elsőbbségi jogával újból nem élhet.
Előzés: Járművel az úttesten azonos irányban haladó jármű melletti elhaladás. Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek.
AZ ELŐZÉS NEM KÖTELEZŐ, hanem CSAK LEHETŐSÉG!
Nem minősül előzésnek:
 A közúti jelzéseket nemzetközi előírások és az ezekkel összhangban lévő országos 
  jogszabályok határozzák meg. A közúti forgalom szabályozása részben általános 
  érvényű szabályokkal, részben helyileg szabályozott utasításokkal történik, 
  amelyet az úton elhelyezett jelzésekkel tesznek láthatóvá.
  A közúti forgalom szabályozásánál a jelzések az alábbiak:
A forgalomirányító rendőr felülbírálhat minden közúti jelzést.
Az útkereszteződésben forgalmat irányító rendőrnek két fő, két kiegészítő és két kisegítő karjelzése van.
Fő karjelzések:
  Szabad jelzés: A rendőr mindkét karjának oldalirányú kinyújtása a karral párhuzamos 
  irányból érkezők részére szabad utat jelez. Szabad jelzés a rendőr leengedett 
  karja is, a vállával párhuzamos irányból érkezők részére.
 
  16. ábra
 A rendőr testével párhuzamos irányból érkező járművek (előtte és mögötte) 
  áthaladását, valamint a gyalogosok (előtte lévő keresztező úton és mögötte lévő 
  keresztező úton) áthaladását biztosítja.
  A járművek e jelzésnél továbbhaladhatnak egyenesen, jobbra kis ívben és egyéb 
  jelzés hiányában balra nagy ívben, a rendőrt megkerülve. Ilyen balra kanyarodásnál 
  a járművezető figyel a szemből érkezők biztonságára is.
  Ez a jelzés kétfázisú, mivel a rendőr testére merőleges irányból érkezők (mindenki) 
  részére az áthaladás tilos!
  Forgalom iránya változik: A rendőr függőlegesei feltartott jobb karja - tenyérrel 
  a függőleges hossztengely irányába - a forgalom irányának megváltozását jelzi.
  E jelzésnél a gyalogos már nem léphet az úttestre, az úttesten áthaladó köteles 
  az áthaladást mielőbb befejezni.
  A járművel e jelzésnél a kereszteződés előtt meg kell állni, ha azonban a megállást 
  biztonságosan végrehajtani már nem lehet (féktávolságon belül kapott jelzés), 
  az útkereszteződésen mielőbb át kell haladni.
  Ugyanezt a jelzést alkalmazza akkor is, amikor megkülönböztető jelzéseit használó 
  jármű közeledik, minden irányból mindenkit megállít és szabad jelzést ad abból 
  az irányból érkezők számára, amerről a megkülönböztető jelzéseit használó jármű 
  érkezik.
  A forgalomirányító rendőr függőlegesen feltartott jobb karja az addig szabad 
  irányból érkezők részére megegyezik a forgalomirányító fényjelző készülék sárga, 
  majd piros fényével, az ellenkező irányból érkezőknek ez a jelzés azonban a 
  forgalomirányító fényjelző készülék piros-sárga fényével lesz egyenértékű.
 
  17. ábra
 Kiegészítő karjélzések:
  Balra kanyarodás jelzése: (balról érkező jármű részére)
  A rendőr jobb karját vízszintesen előre kinyújtja, meggyőződik arról, hogy a 
  kinyújtott karjára merőleges irányból (jobbról) megálltak-e a járművek és az 
  előtte lévő úttesten áthaladó gyalogosok (jobbról és balról egyaránt). Ezt követően 
  bal karjával maga elé int és ezzel a balról érkező és balra nagy ívben kanyarodni 
  szándékozó jármű vezetőjének engedélyt ad a kanyarodásra. E jelzésnél a balról 
  érkező járművek bármely irányba és a gyalogosok a mögötte lévő keresztező úttesten 
  haladhatnak tovább. Mindenki más részére az úttestre lépés és a behajtás a kereszteződésbe 
  tilos!

  18. ábra
 Balra kanyarodás jelzése: (Jobbról érkező jármű részére)
  A rendőr bal karját vízszintesen oldalirányba kinyújtja, alkarját függőlegesen 
  behajlítja nyitott tenyérrel a balról érkezők felé és meggyőződik arról, hogy 
  a balról érkező járművek és a mögötte lévő úttesten áthaladó gyalogosok megálltak-e.
  Ezt követően jobb karját oldalirányba vízszintesen kinyújtja, alkarját függőlegesen 
  behajlítja, tenyérrel maga mögé int és ezzel a jobbról érkező és balra kanyarodni 
  szándékozó jármű vezetőjének engedélyt ad a kanyarodásra.
  E jelzésnél a jobbról érkező járművek bármely irányba és a gyalogosok az előtte 
  lévő keresztező úttesten haladhatnak tovább. Mindenki más részére az úttestre 
  lépés és a behajtás a kereszteződésbe tilos!
 
  19. ábra
 Kisegítő karjelzések:
  Gyorsító jelzés: A járművek kereszteződésen, csomóponton való áthaladásának 
  gyorsabbá tétele érdekében szükség van olyan jelzés adására, amely a járművek 
  vezetőit a sebesség fokozására utasítja.
  Az alapállásban álló rendőr jobb karját oldalra vízszintesen kinyújtja és gyors 
  mozdulatokkal többször maga elStt könyökben behajlítja, ezáltal a jobbról jövő 
  járműveket utasítja sebességük fokozására.
  Az alapállásban álló rendőr bal karját oldalra vízszintesen kinyújtja tenyérrel 
  felfelé, majd könyökben behajlítva gyors mozdulatokkal többször maga mögé int, 
  ezáltal a balról jövő járműveket utasítja sebességük fokozására. 

  20. ábra
Lassító jelzés: Előfordul, főleg a kanyarodó járművek és a gyalogosok zavartalan elhaladásának biztosítása céljából, hogy a szabad irány felől közlekedő jármű sebességét csökkenteni kell. A rendőr az érkező jármű irányába vállmagasságban, vízszintesen az úttest felé fordított tenyérrel nyújtja ki karját és le-fel mozgatja. A jelzést mindaddig ismételni kell, amíg a közeledő jármű haladási ütemét a kívánt mértékig le nem csökkenti, szükség esetén meg nem áll.
 
  21. ábra
A jelzőőr éjszaka és korlátozott látási viszonyok között piros fényű lámpa feltartásával, egyébként jelzőtárcsával ad tilos jelzést. Vasúti átjáróban a lámpát illetve a tárcsát az átjáró egyik oldalán állványra helyezheti, a másik oldalon a lámpát feltartja mindaddig, míg az átjáró szabaddá nem válik.
 
  22. ábra
IV.3. Forgalom irányítására szolgáló készülékek
IV.3.1. Gyalogosforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülékek
Azokban a csomópontokban, ahol a forgalom átengedése több fázisban történik, 
  a gyalogosok részére külön fázist biztosítanak. 
  A gyalogosforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülékek két (felül álló 
  gyalogost ábrázoló piros, alul haladó gyalogost ábrázoló zöld fényű) lámpából 
  áll.
  A gyalogosforgalom-irányító fényjelző készülékkel együtt, felfestett gyalogos-átkelőhely 
  is van.
A fényjelző készülék működése:
A fényjelzések jelentése:
 A gyalogosforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék kiegészíthető 
  hangjelző berendezéssel, mely folyamatos zöld fényjelzésnél folyamatos, villogó 
  zöld fényjelzésnél szaggatott kiegészítő hangjelzést ad. A kiegészítő hangjelző 
  berendezés a vakokat és gyengén látókat segíti a biztonságos áthaladáskor.
  Ha a gyalogosforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék lámpái a gyalogos 
  mellett kerékpárt is mutatnak, akkor e jelzések az úttestet keresztező kerékpárúton 
  haladó kerékpárosra is vonatkoznak.
 
  24. ábra
A gyalogosforgalom-irányító fényjelző készülék jelzési képei változhatnak (időarányosan) 
  a beépített automata működése által, valamint a gyalogosok által működtethető 
  nyomógombbal.
  Ha a gyalogos jelzőkészülék nem jelzi a kerékpárosok közlekedését, akkor a kerékpáros 
  gyalogosként kell, hogy áttolja kerékpárját az úttesten. Ha azonban a fényjelző 
  készülék jelzésében benne van a kerékpár, akkor a kerékpáros kerékpárján ülve 
  haladhat át a kereszteződésen, de ekkor vezetőnek minősül.
  A kerékpárosok forgalmát szabályozó fényjelző készülék mérete eltérhet az egyéb 
  fényjelző készülékek méretétől, és olyan magasságban helyezhetik el, hogy a 
  kerékpáros kellő időben észlelhesse, és jól látható legyen.
  Ahol a fényjelző készülék jelzési képe csak kerékpárost ábrázol, ott a gyalogos 
  átkelés tilos!
IV.3.2. A Járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülékek
Nagy forgalmú útkereszteződésekben a balesetmentes és folyamatos forgalom lebonyolítására a járműforgalmat fényjelző készülékekkel irányítják.
Fajtái:
a) Az úttest forgalmát irányító - háromlencsés - fényjelző készülék.
 
  25. ábra
b) A kerékpárút vagy kerékpársáv forgalmát irányító - mindhárom jelzési képben kerékpárt ábrázoló - fényjelző készülék.
 
  26. ábra
c) Veszélyes helyet jelző - egylencsés - fényjelző készülék.
 
  27. abra
d) Az utat (vagy egyes forgalmi sávokat) keresztező villamos, illetve a megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművek át- illetve kihaladását biztosító - kétlencsés - fényjelző készülék.
 
  28. ábra
e) A forgalmi sáv foglaltságát jelző vagy váltakozó irányú forgalmat szabályozó fényjelző készülék.
 
  29. ábra
a) 1. Az úttest forgalmát irányító fényjelző készülék (lásd 25. ábra)
A háromlencsés fényjelző készülék jelzési képei:
Működése:
A különböző jelzési képek világítási ideje automatikus programozás alapján változtatható.
Magatartás a különböző jelzéseknél:
Ahol a menetirány szerinti jobb oldalon útburkolati jellel jelölve kettő vagy több forgalmi sáv van, ott a fényjelző készülékek a forgalmi sávok mellett és felett is elhelyezhetők:
 
  30. ábra
a) 2. A forgalomirányító fényjelző készülék kiegészíthető:
Amennyiben a fényjelző készülék mellett elhelyezett nyíl alakú zöld fényjelzés világít,
 
  31. ábra
a) 3. Továbbhaladás zöld fényjelzéseknél
Kör alakú zöld fény (tele zöld) esetében, a balra szabályosan bekanyarodni 
  szándékozó jármű a kereszteződés közepéig behajthat, ott - szükség esetén - 
  a szembejövő forgalomnak történő elsőbbségadás céljából megállhat és a bekanyarodást 
  ezt követően - akár a fényjelző készülék sárga fénye alatt is - befejezheti.
  A kör alakú zöld fényjelzésnél a bekanyarodó járművel elsőbbséget kell adni 
  az útkereszteződésben a szemből érkező és egyenesen továbbhaladó, valamint a 
  szemből érkező és jobbra kis ívben kanyarodó járműnek, továbbá ntele zöldnél" 
  is és a nyíl alakban világító zöld fényjelzésnél is, annak az útnak az úttestjén 
  áthaladó gyalogosnak, amelyre a jármű bekanyarodik.
 
  32. ábra
Elsőbbséget kell adni az úttest mellett lévő kerékpárúton (gyalog- és kerékpárúton), 
  kerékpársávon közlekedő járművek részére, a kanyarodó járművel.
  Abban az esetben, amikor a forgalomirányító fényjelző készülék alatt vagy felett 
  helyezik el a kötelező haladási irányt jelző táblát, a nyilakban világító zöld 
  jelzésnél csak a tábla és a fényjelzés által meghatározott irányban szabad továbbhaladni 
  (lásd 30. ábra).
a) 4. Tilalom a zöld fényjelzésnél
Szükség esetén meg kell állni, és elhaladást kell biztosítani a megkülönböztető 
  jelzéseit együttesen használó járműveknek, bármely irányból érkeznek is.
  Meg kell állni, és elhaladást kell biztosítani annak az úton áthaladó gyalogosnak, 
  amely útra a jármű kanyarodik.
b) 1. Kerékpárút vagy kerékpársáv forgalmát irányító fényjelző készülék
Az útkereszteződéseken átvezetett kerékpárúton, kerékpársávon közlekedő kerékpárosok forgalmát az erre rendszeresített fényjelző készülékkel mindig irányítani kell, ha az útkereszteződésben a többi jármű forgalmát fényjelző készülék irányítja. A kerékpáros fényjelző készülékkel együtt szükség esetén a "Kötelező haladási irány" jelzőtábla is elhelyezhető. A háromlencsés fényjelző készülék mindhárom jelzési képében kerékpárt ábrázoló jelzés van. Működése megegyezik a forgalomirányító háromlencsés fényjelző készülék működésével. A fényjelző készülék jelzései a kerékpárosokra vonatkoznak (lásd 26. ábra).
 A gyakorlatban alkalmazásra került egy olyan kerékpárút és kerékpársáv jelzőlámpa, 
  amely méretében eltér a hagyományos fényjelző készülékektől. Ez lényegesen kisebb, 
  kb. 1/4-e a korábbi méretűnek. Elhelyezése is megváltozott, hiszen a kerékpáros 
  szemmagasságába került és az egyéb járművezetőknek e jelzést is figyelemmel 
  kell kísérni kanyarodás esetén. 
  Számíthatunk arra, hogy a háromlencsés járműforgalom-irányításra szolgáló fényjelző 
  készülék piros és sárga jelzési képében is megjelenhet a nyíl. E jelzésnél nem 
  a nyelvtani értelmezést kell figyelembe venni - pl.: felfelé mutató piros nyílnál 
  jobbra és balra mehetek -, hanem a jogalkotó szándékát, amelynek értelmében 
  függetlenül attól, hogy a nyíl merre mutat, piros, sárga és piros-sárga jelzésnél 
  tilos a kereszteződésbe való behaladás.
c) 1. A villamos és a megkülönböztető jelzésű járművek át- illetve kihaladását biztosító fényjelző készülék (lásd 28. ábra)
Kétlencsés fényjelző készülék
Amennyiben az ilyen fényjelző készülék nem működik ott, ahol a megkülönböztető jelzésű járművek kihajtanak, oda jelzőőrt kell állítani.
d) 1. Veszélyes helyet jelző egylencsés fényjelző készülék (lásd 27. ábra)
Egy (kör alakú, sárga fényű) lámpából áll, és villogó sárga fényjelzést ad. 
  A veszély jellegére a kiegészítő jelzőtábla, vagy a lámpába rajzolt jelzési 
  kép utalhat.
  Veszélyes helyet jelöl a forgalomirányító fényjelző készülék villogó sárga fénye 
  is. (Áthaladás az egyéb szabályok és jelzések szerint.)
  Veszélyes helyet jelöl továbbá minden villogó sárga fényjelzés.
A közúti jelzőtáblák a járművezetők részére:
a) az útvonal típusát jelzik (33. ábra),
  

c) utasítást adnak (35. ábra),
  



e) veszélyt jeleznek (37. ábra),
  







Természetesen a közúti jelzőtáblák értelemszerűen minden közlekedésben résztvevő részére adnak információt.
IV.4.1. Az útvonal típusátjelző táblák
 Autópálya: Az autópálya kezdetét és végét jelzőtáblával kell jelezni (lásd 
  33. ábra). Közlekedés autópályán:
  Autópályán, valamint az arra való ráhajtásra szolgáló utakon, (az előjelző táblától 
  kezdődően) csak olyan gépjárművel, illetőleg gépjárműből és pótkocsiból álló 
  járműszerelvénnyel szabad közlekedni, amely sík úton legalább 60 km/óra sebességgel 
  képes haladni. Ezeken az utakon más jármű közlekedése tilos.
 Autóút:
  Az autóút kezdetét és végét jelzőtáblával kell jelezni (lásd 33. ábra). Közlekedés 
  autóúton:
  Autóúton csak olyan gépjárművel, illetőleg gépjármű- és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel 
  szabad közlekedni, amely sík úton önerejéből legalább 60 km/óra sebességgel 
  képes haladni.
 Főútvonal:
  A főútvonal kezdetét és végét jelzőtáblával kell jelezni (lásd 33. ábra).
Ha két főútvonal
A főútvonal vége jelzőtáblát elő kell jelezni:
IV4.2. Az elsőbbséget szabályozó jelzőtáblák
Elsőbbségadás kötelező: (lásd 34. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésben elsőbbséget kell adni a keresztező 
  (betorkolló) úton érkező jármű részére. "Elsőbbségadás kötelező" jelzőtáblát 
  kell elhelyezni a főútvonalat keresztező minden szilárd burkolatú úton. 
  Állj! Elsőbbségadás kötelező: (lásd 34. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésnél - a megállás helyét jelző útburkolati 
  jel előtt, ilyen útburkolati jel hiányában az útkereszteződésbe való behaladás 
  előtt - meg kell állni, és a védett úton érkező jármű részére elsőbbséget kell 
  adni.
  A vasúti átjáróra a megállás után - a "Közlekedés vasúti átjáróban" 
  című fejezetben foglalt szabályok szerint - szabad ráhajtani.
  Nem kell megállni, ha rendőr, jelzőőr vagy forgalomirányító fényjelző készülék 
  szabad utat jelez.
IV.4.3. Utasítást adó jelzőtáblák (lásd 35. ábra)
Kötelező haladási irány (lásd 35. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésben a táblán lévő nyíl (nyilak) által 
  jelzett irányban (vagy irányok valamelyikében) kell továbbhaladni. Kikerülési 
  irány: (lásd 35. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy a táblát - illetőleg azt az akadályt vagy egyéb tárgyat, 
  amelyen a táblát elhelyezték - a táblán lévő nyíl által jelzett irányban kell 
  kikerülni.
  Minden olyan helyen (járdaszigeten és egyéb akadályon), ahol a forgalom egyértelmű 
  vezetése megkívánja, ezeket a táblákat (illetve az ezek közül szükségesnek ítélt 
  jelzőtáblát) helyezik el.
 
  39. ábra
Körforgalom:
A tábla olyan utat jelez, amelyen úgy kell haladni, hogy az út által körbezárt terület a vezetőtől balra esik.
 
  40. ábra
 Bár önálló jelzőtábla, csak az "Állj! Elsőbbségadás kötelező" vagy 
  az "Elsőbbségadás kötelező" jelzőtáblával együttesen kerül kihelyezésre. 
  A körforgalomban haladó járműveknek elsőbbségük van a körforgalomba bekapcsolódó 
  járművekkel szemben.
  A körforgalmat keresztező villamosnak a körforgalomban haladó járművekkel szemben 
  akkor is elsőbbsége van, ha olyan útról érkezik a körforgalomhoz, amelyen (a 
  körforgalom előtt, a "Körforgalom" jelzőtábla alatt) "Állj! Elsőbbségadás 
  kötelező", vagy "Elsőbbségadás kötelező" jelzőtáblát helyeztek 
  el.
 
  41. ábra
 Kerékpárút:
  A "Kerékpárút" tábla azt jelzi, hogy a kétkerekű kerékpárok csak a 
  kerékpárúton közlekedhetnek. A segédmotoros rokkant kocsi, a gépi meghajtású 
  kerekes szék, illetőleg a kétkerekű segédmotoros kerékpár lakott területen kívül 
  a kerékpárutat igénybe veheti, ha ezt jelzőtábla nem tiltja. A kétkerekű segédmotoros 
  kerékpár és a segédmotoros rokkant kocsi a kerékpárúton legfeljebb 20 km/óra 
  sebességgel közlekedhet. A kerékpárúton más jármű közlekedése TILOS (lásd 35. 
  ábra).
 Kerékpárút vége: (lásd 35. ábra)
  A kerékpárút végét mindig jelzőtáblával kell jelölni. A segédmotoros kerékpárok 
  lakott területen belül nem vehetik igénybe, lakott területen kívül csak akkor, 
  ha ezt a "Segédmotoros kerékpárral behajtani tilos" jelzőtábla nem 
  tiltja.
 Gyalogút: (lásd 35. ábra)
  A tábla önálló utat jelez, amely a gyalogosok közlekedésére szolgál. A jármű 
  közlekedése á gyalogúton tilos.
 Gyalogút vége: (lásd 35. ábra)
  A gyalogút végét jelzőtáblával mindig jelölni kell.
 Gyalog- és kerékpárút: (lásd 35. ábra)
  Gyalog- és kerékpárútnak olyan gyalogutat lehet kijelölni, amelynek szélessége 
  elegendő a gyalogosok és kerékpárosok egyidejű biztonságos közlekedésére. A 
  gyalogosok és kerékpárosok ezzel a táblával jelzett úton úgy közlekedhetnek, 
  hogy egymást nem akadályozhatják. Segédmotoros kerékpárral - a kerékpárútra 
  vonatkozó szabályok megtartásával - a gyalog- és kerékpárúton is szabad közlekedni.
 Ha a táblán megjelölt útburkolati jel (folytonos fehér vonal) kettéválasztja 
  a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak az ilyen úton való közlekedését, a gyalogosoknak 
  és a kerékpárosoknak, az útnak a számukra a táblán megjelölt részén kell közlekedniük.
  A gyalog- és kerékpárútra festett folytonos sárga vonal a gyalogos és kerékpáros 
  forgalmat választja el egymástól. Lakott területen belül - a járdán létesített 
  - kerékpárutat eltérő színű vagy anyagú burkolat esetleg folytonos sárga vonal 
  választja el a gyalogos forgalomtól. Járdán kialakított kerékpárúton haladó 
  kerékpáros fokozottan ügyeljen a - kapu alól, házból vagy ingatlanról kilépő 
  - gyalogosokra.
  Az ilyen táblával jelzett úton felfestett folytonos fehér vonal - az út másik 
  felén közlekedők veszélyeztetése és akadályozása nélkül - bekanyarodáskor, előzéskor 
  vagy kikerüléskor átléphető. A jelzőtáblák alatt kiegészítő táblán azt is jelezhetik, 
  hogy a jelzett időszakon túl - a gyalogosok és a kerékpárosok veszélyeztetése 
  nélkül - célforgalom esetén más járművek is behajthatnak.
  Ha "sétálóutcának" ezekkel a jelzőtáblákkal olyan utat jelölnek ki, 
  ahol járda is van, ott a gyalogosok nem kötelesek a járdán közlekedni, még abban 
  az időszakban sem, amikor más jármű célforgalma megengedett. A járművek, azonban 
  ilyen esetben is csak az úttesten közlekedhetnek.
 Gyalog- és kerékpárút vége: (lásd 35. ábra)
  A gyalog- és kerékpárút végét táblával mindig jelölni kell.
  Ha a gyalogút és a gyalog- és kerékpárút jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő 
  tábla időszakot jelöl, ezen az időszakon kívül - legfeljebb 20 km/óra sebességgel, 
  a gyalogosok, illetőleg a gyalogosok- és kerékpárosok veszélyeztetése nélkül 
  - célforgalomban járművek (más járművek) is közlekedhetnek a gyalogúton, illetőleg 
  a gyalog- és kerékpárúton.
Ha a gyalog- és kerékpárúton a gyalogosok forgalma a kerékpárosok továbbhaladását akadályozná, a kerékpárosok az úttesten is közlekedhetnek.
A járművek forgalmát tiltó vagy korlátozó jelzőtáblák: A tilalom hatálya a jelzőtáblánál kezdődik és tart:
 Jobbra bekanyarodni tilos:
  A tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésben jobbra bekanyarodni tilos.
 Balra bekanyarodni tilos:
  A tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésben balra kanyarodni és megfordulni 
  tilos.

  43. ábra
 Megfordulni tilos:
  A tábla azt jelzi, hogy az úton megfordulni tilos. E jelzés nem tiltja a balra 
  bekanyarodást, valamint a kereszteződésben vagy azon túl a megfordulást. Ha 
  a kiegészítő tábla méterben határozza meg a tiltást, akkor megfordulni csak 
  a jelzett távolság után szabad.

  44. ábra
 Legkisebb követési távolság: (lásd 36. ábra)
  A jelzőtáblával megjelölt követési távolságon túlmenően, a "Követési távolság" 
  jogszabály által is szabályozva van az alábbiak szerint:
  Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendó 
  ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött - annak hirtelen fékezése esetén is 
  - meg lehessen állni.
  A féktávolság és a követési távolság nem azonos fogalmak.
  Féktávolság: az észleléstől a megállásig megtett út hossza. Ennek első része 
  az észleléstől a fék működtetéséig (a cselekvésig), másik része a cselekvéstől 
  a megállásig megtett utat jelenti.
  A helyes követési távolság: az egymás mögött azonos sebességgel haladó jár művek 
  között olyan távolságot jelent, amely elegendő ahhoz, hogy a jármű hirtelen
  fékezése, megállása esetén is, a mögötte haladó biztonságosan meg tudjon állni. 
  Előzni tilos: (lásd 36. ábra)
A tábla azt jelzi, hogy az úton előzni tilos. E jelzőtábla hatálya alatt meg szabad előzni az úttest közepén lévő vágányon haladó villamost:
A tábla azt jelzi, hogy egyrészt mezőgazdasági vontatóval, lassú járművel, kerékpárral, segédmotoros kerékpárral és állati erővel vont járművel nem szabad előzni, másrészt ezek a járművek egymást sem előzhetik.
Az előzés szabályozása
 1. Előzni abban az esetben szabad, ha
  a) az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, 
  hogy - figyelemmel az elázni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti 
  különbségre - az előzés a szembejövő forgalmat nem zavarja,
 
  45. ábra
b) az elázni kívánó jármű előzését más jármű nem kezdte meg,
 
  46. ábra
c) az előzni kívánó jármű előtt ugyanabban a forgalmi sávban haladó másik jármű előzési szándékot nem jelzett,
 
  47. ábra
d) az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani,

  48. ábra
e) a vezető az előzés befejezése után a járművel a megelőzött jármű elé, annak zavarása nélkül vissza tud térni.
 
  49. ábra
2. Az előzési szándékot - ha az előzés irányváltoztatással jár - irányjelzővel, kar- ral jelezni kell.
 
  50. ábra
3. Az előzést általában balról kell végrehajtani.
4. Tilos elózni kerékpárral és segédmotoros kerékpárral:
a) kijelölt gyalogos-átkelőhelyen és közvetlenül a kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt,
 
  51. ábra
b) villamost közvetlenül olyan megállóhely előtt, ahol az utasok fel- és leszállása az úttestről, illetőleg az úttestre történik,
 
  52. ábra
c) vasúti átjáróban és közvetlenül vasúti átjáró előtt, 53. ábra
d) útkereszteződésben és közvetlenül útkereszteződés előtt, 54. ábra
e) be nem látható útkanyarulatban, bukkanóban, kivéve, ha az úton egyirányú forgalom van vagy záróvonal van felfestve, és az előzés a menetirány szerinti jobb oldalon végrehajtható.
AZ ELŐZÉS NEM KÖTELEZŐ, CSAK LEHETŐSÉG!
Tilos előzni: a megkülönböztető jelzéseit együttesen használó járművet.
Mindkét irányból behajtani tilos: (lásd 36. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az útra mindkét irányból tilos behajtani. 
  A jelzőtábla nem tiltja az útszakaszra a kétkerekű motorkerékpár és a kétkerekű 
  segédmotoros kerékpár betolását.
 Segédmotoros kerékpárral behajtani tilos:

  SEGÉDMOTOROS KERÉKPÁRRAL BEHAJTANI TILOS
  55. ábra
Nem tiltja a segédmotoros kerékpár betolását. Kerékpárral behajtani tilos:

  KERÉKPÁRRAL BEHAJTANI TILOS
  56. ábra
Nem tiltja a kerékpárok betolását.
 Behajtani tilos: (lásd 36. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az egyirányú forgalmú útra ebből az irányból behajtani 
  tilos.
  A jelzőtábla az útszakaszra a kerékpár, kétkerekű segédmotoros kerékpár és a 
  kétkerekű motorkerékpár betolását nem tiltja. Az egyirányú forgalmú úton az 
  ilyen járműveknek az egyébként tilos irányból történő betolása esetén szemben 
  a forgalommal, de a tolás irányát tekintve az úttest jobb szélén szabad e járművet 
  tolni.
A tilalmi jelzőtáblák hatálya:
  A tilalom hatálya a jelzőtáblánál kezdődik és tart: 
Megállás szabályozása jelzőtábla és a KRESZ szabályok szerint
Megállni tilos: (lásd 36. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy - a forgalmi vagy műszaki okból szükséges megállást 
  kivéve - megállni, valamint várakozni tilos.
  A "Megállni tilos" jelzőtáblától a megállási tilalmat jelző sárga 
  folytonos vonal kiegészítő jelzésként felfesthető az úttest szélén vagy a járda 
  szegélyén, mely - jogszabály rendelkezéséből vagy a jelzőtábla jelzéséből adódóan 
  - megállási tilalomra hívja fel a figyelmet.
  Járművel megállni - ha a közúti jelzésből más nem következik - csak az úttest 
  menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad. A megállást 
  irányjelzéssel jelezni kell.
  Kétkerekű motorkerékpárral, segédmotoros kerékpárral és kerékpárral egymás mellett 
  két sorban vagy az úttest széléhez viszonyítva 45 fokos szögben is meg szabad 
  állni, ha a járművek az úttestből egy személygépkocsi szélességénél többet nem 
  foglalnak el.
 
  57. ábra
Tilos megállni:
Ha a kijelölt gyalogos-átkelőhely útburkolati jele nem látható (pl. hó takarja), a megállás a tábla után 5 méteren belül is tilos.

  58. ábra
 
  59. ábra
 
  60. ábra
 E rendelkezések nem vonatkoznak a forgalmi okból szükséges megállásra, valamint
  arra az esetre, ha e rendelkezések a jármű műszaki hibája miatt nem tarthatók 
  meg. Gyalogos-átkelőhelyeknél, autóbusz, trolibusz és taxi megállójánál a megállási 
  tilalom és szabályozás a járdára is vonatkozik.
  A járdasziget és a hozzá közelebb eső járda közötti megállási tilalom több forgalmi 
  sávos úttestre is vonatkozik, kivéve, ha ott a várakozást az úttest jobb szélén 
  kijelölték.
  A kapaszkodó-, a gyorsító-, a lassító-, az autóbusz forgalmi sávok, a kerékpársáv 
  és az autóbuszöböl az úttest részei, ezért a mellettük lévő forgalmi sávon is 
  tilos a megállás (mivel nem teljesülne a szabály, hogy az úttest szélén kell 
  megállni).
  A kerékpársáv mellett megállni abban az esetben szabad, ha a kerékpársáv és 
  a mellette lévő forgalmi sáv között útburkolati jellel jelölt, forgalom elől 
  elzárt terület van.
 
  61. ábra
Várakozás tiltása és szabályozása jelzőtáblával és jogszabály által
Várakozni tilos:
  A tábla azt jelzi, hogy az úton várakozni tilos.
  A "Várakozni tilos" jelzőtáblától a várakozási tilalmat jelző sárga 
  szaggatott vonal kiegészítő jelzésként felfesthető az úttest szélén vagy a járda 
  szegélyén, mely -jogszabály rendelkezéséből vagy jelzőtábla jelzéséből adódóan 
  - várakozási tilalomra hívja fel a figyelmet.
 
  62. ábra
A ,,Várakozni tilos" jelzőtábla hatálya a táblánál kezdődik és a következő útkereszteződésig tart, kivéve:
Szabad várakozni:
Tilos várakozni:
 
  63. ábra
Lakott területen kívül főútvonal úttestjén akkor is tilos a várakozás, ha az úttesten kívüli terület erre a célra alkalmatlan.
 
  64. ábra
 Várakozóhely:
  A tábla a járművek kijelölt várakozóhelyét jelzi. A tábla alatt elhelyezett 
  kiegészítő táblák jelezhetik a várakozóhelyen a kötelező elhelyezkedés módját 
  is.
  Az útburkolati jel egy gépkocsi várakozására szolgáló helyet jelöl, ahol egymás 
  mellett két egy nyomon haladó jármű is várakozhat, azonban együttes szélességük 
  nem haladhatja meg egy gépkocsi szélességét (lásd 57. ábra).
 Valamennyi veszélyt jelző táblát- a "Vasúti átjáró kezdetét" kivéve, 
  - előjelző táblának kell tekinteni.
  A veszélyt jelző tábla és a veszély helye (a veszélyes útszakasz kezdete) között 
  a távolság:
A rövidebb távolságot a jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő táblával kell jelölni. A jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő táblán - két felfelé mutató nyíl között - lévő felirat jelzi, hogy a veszély milyen hosszú útszakaszon áll fenn.
 Veszélyes helyek jelölése
  A veszélyt jelző táblákat az úton - vagy annak közvetlen környezetében - fennálló, 
  illetve lehetséges olyan veszélyekre való figyelemfelhívás céljából alkalmazzák, 
  amelyeket a járművezető az adottságokból - a szükséges figyelemmel és elővigyázatossággal 
  haladva is - csak nehezen vagy egyáltalán nem tudja kellő időben felismerni. 
  A veszélyt jelző táblák elhelyezése földutakon általában mellőzhető.
  A veszélyes hely útburkolati jellel is jelölhető. Ilyen útburkolati jel a "Veszélyes 
  helyre figyelmeztető vonal" amellyel együtt a veszély jellege is ábrázolható.
  A veszélyes helyre figyelmeztető vonalat és útburkolati jelet a kihelyezett 
  veszélyt jelző tábla után festik fel.
Veszélyes útkanyarulatok: (lásd 37. ábra)
Veszélyes útkanyarulat balra
Veszélyes útkanyarulat jobbra
 Egymás utáni veszélyes útkanyarulatok:
  A tábla az úton egymás után két vagy több veszélyes útkanyarulatot és annak 
  irányát is jelzi.
  Veszélyes lejtő: (lásd 37. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az úton nagyobb lejtő van, a táblán lévő szám a veszélyes 
  útszakasz legnagyobb lejtésének százalékos mértékét jelzi. Veszélyes emelkedő: 
  (lásd 37. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az úton jelentősebb emelkedő van, a táblán lévő szám 
  a veszélyes útszakasz legnagyobb emelkedésének százalékos mértékét jelzi.
  A jelzőtábla jelzési képéből eldönthető, hogy lejtő vagy emelkedő következik-e. 
  A balról jobbra lefelé mutató: lejtő és a balról jobbra felfelé mutató: emelkedő, 
  melyet a fekete háromszög jelzése mutat.
  Útszűkület, útszűkület jobbról: (lásd 37. ábra)
  A táblák azt jelzik, hogy az úttest szélessége a megelőző útszakaszhoz képest 
  számottevően csökken.
  Szembejövő forgalom: (lásd 37. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az úton - a korábbi forgalmi rendtől vagy a megelőző 
  útszakasz forgalmától eltérően - kétirányú forgalom van.
  Bukkanó: (lásd 37. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az úton a domborzati viszonyok miatt a kilátás korlátozott. 
  Egyenetlen úttest: (lásd 37. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az úttest a megelőző útszakaszhoz képest lényegesen 
  rosszabb állapotban van vagy az úttesten sebességcsökkentő bordákat (küszöböt) 
  alakítottak ki.
  Csúszós úttest: (lásd 37. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az úttest erősen csúszóssá válhat. Forgalomirányító 
  fényjelző készülék: (lásd 37. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az úton a járművek forgalmát irányító fényjelző készülék 
  van. Egyenrangú utak kereszteződése: (lásd 37. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az úton olyan útkereszteződés van, amelyben a jobbról 
  érkező járműnek és a balról érkező villamosnak elsőbbsége van. Útkereszteződés 
  alárendelt úttal: (lásd 37. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az úton olyan útkereszteződés van, amelyben a járműnek 
  elsőbbsége van az alárendelt keresztező úton érkező járművel szemben. A jelzőtábla 
  alatt elhelyezett kiegészítő tábla mutatja az útkereszteződés alaprajzi vázlatát, 
  vastag vonallal jelezve az elsőbbséggel rendelkező út vonalvezetését.
  Alagút: (lásd 37. ábra)
  A jelzőtábla azt jelzi, hogy az úton a továbbhaladás alagúton keresztül történik.
  (A jármű vezetőjének számítania kell arra, hogy a látótávolság nagymértékben
  csökkenhet, esetleg a tompított fényszóró használata szükségessé válhat.)
  E jelzőtábla a nemzetközi szabályozás által ismert, de hazánkban ritkán alkalmazott. 
  Oldalszél: (lásd 37. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az úton gyakori az erős oldalirányú szél.
  Az "Oldalszél" jelzőtáblával együtt a szél irányát jelző szélzsákot 
  is el kell helyezni. Kompátkelés vagy nyitható híd: (lásd 37. ábra)
  Rakpart vagy meredek part: (lásd 37. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az út közvetlenül vízparton vagy szakadék mellett vezet. 
  Kőomlás: (lásd 37. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az úttestre - kőomlás következtében - nagyobb kövek 
  kerülhetnek.
  Kavicsfelverődés: (lásd 37. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az úton a járművek kerekei - az úttest laza szerkezete 
  miatt - kavicsfelverődést idézhetnek elő.
  Úton folyó munkák: (lásd 37. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az úttesten vagy annak közvetlen közelében útjavítási, 
  karban tartási vagy egyéb hasonló munkálat folyik.
  Mélyrepülés: (lásd 37. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az út felett alacsonyan repülő légijármű közlekedhet. 
  Egyéb veszély: (lásd 37. ábra)
  A tábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla utal a veszély jellegére. Gyalogosok: 
  (lásd 37. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy fokozottan számolni kell az úttesten a gyalogosok közlekedésével.
  A jelzőtábla hosszirányú és keresztirányú - fokozott mértékű - gyalogos forgalmat 
  jelent.
  A "Gyalogosok" veszélyt jelző táblát el kell helyezni, ha a főútvonal 
  lakott területi szakaszán egyik oldalon sincs járda.
  Gyalogosátkelés: (lásd 37. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az úttesten útburkolati jellel kijelölt gyalogos-átkelőhely 
  van. Lakott területen kívül ez a tábla a kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt 
  mindig szükséges.
  Gyermekek: (lásd 37. ábra)
  A "Gyermekek" jelzőtáblát olyan helyen helyezik el, ahol a gyermekek 
  úttestre lépésével fokozottan számolni kell, vagy ahol az út környezetében gyermekek 
  rendszeresen tartózkodnak. A jelzőtáblát általános iskola, óvoda és olyan gyermek 
  intézmények közelében, ahol gyermekek rendszeresen felügyelet nélkül, csoportosan 
  tartózkodnak, mindig el kell helyezni.
  Állatok: (lásd 37. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az úttesten háziállatok vagy szabadon élő állatok megjelenésével 
  fokozottan számolni kell. Az "Állatok" jelzőtáblát olyan útszakaszon 
  lehet elhelyezni, ahol rendszeres állathajtás van, vagy ahol az utat rendszeresen 
  használt vadcsapás keresztezi.
  Vadon élő állatok: (lásd 37. ábra)
  A "Vadon élő állatok" veszélyt jelző tábla alatt a kiegészítő tábla 
  több kilométeren át is jelölheti a veszélyt.
  Lovasok: (lásd 37. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az út mellett vagy azt keresztezve lovasokra lehet számítani.
  Kerékpárosok: (lásd 37. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy fokozottan számolni kell az úttesten kerékpárosok közlekedésével. 
  A jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla azt jelzi, hogy az úton olyan 
  kereszteződés van, ahol fokozottan számítani kell kerékpárosok keresztirányú 
  közlekedésére. E táblát úgy kell elhelyezni, hogy az egyéb járművek vezetői 
  kellő időben észlelhessék a keresztező kerékpáros forgalmat.
  Útzár: (lásd 37. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az utat a rendőrség útzár telepítésével lezárta. Villamos: 
  (lásd 37. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az utat villamospálya keresztezi.
  Sorompó nélküli vasúti átjáró: (lásd 37. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az úton olyan sorompó nélküli vasúti átjáró van, amelynél 
  teljes vagy félsorompó felszerelve nincs.
  Ha az átjárót fénysorompó biztosítja, azt a jelzőtábla alatt kiegészítő tábla 
  jelzi (lásd 37. ábra)
  Sorompóval biztosított vasúti átjáró: (lásd 37. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az úton teljes vagy félsorompóval biztosított vasúti 
  átjáró van. A jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla jelzi (lásd 37. 
  ábra), ha az átjárót fénysorompó is biztosítja.
  Sorompó nélküli vasúti átjáró fénysorompóval biztosítva: (lásd 37. ábra)
  A jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla jelzi, hogy az átjáró fénysorompóval 
  van biztosítva.
  Jelzőőrrel biztosított vasúti átjáró: (lásd 37. ábra)
  Az "Egyéb veszély" jelzőtábla alatt elhelyezett jelzőtárcsát ábrázoló 
  kiegészítő tábla utal a veszélyre.
  Fénysorompó:
  A fénysorompó a vasúti jármű közeledését és áthaladását két egymás mellett lévő, 
  felváltva villogó piros fénnyel jelzi, egyébként a készülék villogó fehér fényt 
  ad. Fél- és fénysorompó:
  A félsorompó a vasúti jármű közeledésekor és áthaladásának ideje alatt az úttest 
  menetirány szerinti jobb oldalát - piros-fehér színű - sorompórúddal lezárja. 
  A félsorompóval együtti fénysorompó is működik.
  Teljes sorompó:
  A teljes sorompó a vasúti jármű közeledésekor és áthaladásának ideje alatt az 
  utat, illetőleg az úttestet teljes szélességében - piros-fehér színű sorompórúddal 
  - lezárja. Vasúti átjáró kezdete: (lásd 37. ábra)
  Két- vagy többvágányú vasúti átjáró kezdete.
  Vasúti átjárót előjelző táblák: (lásd 37. ábra)
  A három előjelző tábla azt jelzi, hogy a jármű vezetője vasúti átjáróhoz közeledik. 
  Először a háromsávos tábla látható.
 Közlekedés vasúti átjáróban
  A vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel 
  (lakott területen kívül 40 km/óra, lakott területen belül 30 km/óra) szabad. 
  A vasúti átjáróban tilos:
 Tehát a vasúti átjáróban kerékpárral, segédmotoros kerékpárral előzni TILOS!
  A vasúti átjárón áthaladni folyamatosan, megállás nélkül szabad.

  65. ábra
A továbbhaladás tilalmát jelzi:
A továbbhaladást engedélyezi:
A kerékpáros vasúti átjárót a vele párhuzamosan haladó úttal együtt kell biztosítani.
IV.4.6. Tájékoztatást adó jelzőtáblák
Kijelölt gyalogos-átkelőhely: (lásd 38. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az úttestet a táblánál útburkolati jellel kijelölt gyalogos-átkelőhély 
  keresztezi. E jelzőtábla felfestett útburkolati jellel együtt van elhelyezve.
  A gyalogosnak az úttesten a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen (zebrán) az útburkolati 
  jel adja meg az elsőbbségi jogát. Ezért az útburkolati jellel kijelölt gyalogos-átkelőhelyet 
  a tábla akkor is jelzi, ha az úttesten az útburkolati jel valamilyen oknál fogva 
  nem látható (kopott, sár vagy hó fedi).
 
  66. ábra
 Ez az egyetlen kivétel az alól a szabály alól, hogy az útburkolati jel csak 
  akkor irányadó, ha látható, felismerhető, tehát nincs sem lekopott, sem lefedett 
  állapotban.
  Gyalogos alul- vagy felüljáró: (lásd 38. ábra)
 Egyirányú forgalmú út:
  Az "Egyirányú forgalmú út" vízszintes fekvésű jelzőtáblát az útkereszteződésben 
  az egyirányú forgalmú út tengelyével párhuzamosan, az oldalirányból-érkező forgalom 
  számára jól láthatóan kell elhelyezni.
 
  66/a ábra
Tilos:
 kivéve: a megkülönböztetett jelzéseit használó járművel, az út- vagy közmű 
  építésére, fenntartására, illetőleg tisztítására szolgáló, figyelmeztető jelzést 
  használó járművel 22 és 06 óra között.
  Besorolás rendjét jelző tábla: (lásd 38. ábra)
  A tábla azt jelzi, hogy az adott útkereszteződés előtt - a továbbhaladási iránytól 
  függően - melyik forgalmi sávba kell besorolni, a nyilak szárában - pajzs alakban 
  - az út számozása is feltüntethető.
  Autóbusz forgalmi sáv: (lásd 38. ábra)
  A menetrend szerint közlekedő közforgalmú autóbuszok és trolibuszok közlekedésére 
  szolgáló, útburkolati jellel és esetenként jelzőtáblával is kijelölt forgalmi 
  sáv. Kerékpársáv: (lásd 38. ábra)
  A kerékpársávot csak a kerékpárosok vehetik igénybe. Kapaszkodósáv: (lásd 38. 
  ábra)
  A tábla az emelkedő úton a lassabban haladó járművek közlekedésére szolgáló 
  kiegészítő sáv (kapaszkodósáv) kezdetét jelzi.
  Ha a tábla sebességértéket is jelez, a jelzettnél kisebb sebességgel haladó 
  minden jármű - függetlenül a jármű fajtájától - ezen a sávon köteles közlekedni. 
  A különböző járművekre megállapított - alacsonyabb - sebesség betartása e jelzésnél 
  is kötelező, nem ad felmentést a sebesség túllépésére.
  Kapaszkodósáv vége: (lásd 38. ábra)
  Ha a kapaszkodósáv kezdeténél kötelező legkisebb sebességet is jelöltek, akkor 
  a kapaszkodósáv végét és a kötelező legkisebb sebesség végét is jelölni kell.
 Lakó-pihenő övezet: (lásd 38. ábra)
  A táblát minden, erre a területre bevezető útnál el kell helyezni. Lakó-pihenő 
  övezet vége: (lásd 38. ábra)
  E jelzőtáblát a lakó-pihenő övezetről kivezető minden útra el kell helyezni.
Közlekedés lakó-pihenő övezetben kerékpárral és segédmotoros kerékpárral
Lakó-pihenő övezetben közlekedő járművek sebessége legfeljebb 20 km/óra lehet. 
  A kerékpáros és segédmotoros kerékpáros lassan, az ott közlekedők biztonságára 
  ügyelve közlekedhetnek.
  Nem lehet sebességük megtévesztő, sem a gyalogosok, sem az egyéb járművek vezetői 
  számára. Lakó-pihenő övezetben fokozottan kell számolni az úttesten közlekedő 
  gyalogosokkal. Járda nélküli lakó-pihenő övezetben az elsőbbség azonos a gyalogos 
  és a járművezető között. 
IV.5. Útburkolati jelek és egyéb közúti jelzések
Az útburkolati jelek általában kiegészítő jellegűek, segítik a forgalomban 
  részt vevők haladását.
  Az útburkolati jelek színe:
a) Fehér vagy sárga: úttest szélét jelző vonal, terelővonal, záróvonal, előjelző nyíl, megállás helyét jelző vonal, kötelező megállás helyét jelző vonal, járműforgalom elől elzárt terület.
b) Sárga: a megállóhely, a megállási tilalmat jelző vonal, a várakozási tilalmat jelző vonal, a veszélyes hely előjelzése, a különösen veszélyes hely jelzése és a kerékpársáv.
c) A többi útburkolati jel fehér.
 Úttest szélét jelző vonal:
  Hosszirányú folytonos - az útkereszteződésnél szaggatott vonal. Általában 7 
  méter vagy annál szélesebb burkolatú utakon kell felfesteni. Terelővonal:
  Hosszirányú, az úttest szélével párhuzamos szaggatott vonal. Jelentése:
 A szaggatott vonalak közötti térközök csökkenése azt jelzi, hogy a terelővonal 
  záróvonalban fog folytatódni. A terelővonalon folyamatosan haladni nem szabad. 
  Záróvonal:
  Hosszirányú folytonos vonal, amely az úttest felezővonalát jelzi, illetőleg 
  a két forgalmi irányt, a forgalmi sávokat egymástól vagy a nyílt villamospályát 
  a forgalmi sávtól választja el. A záróvonalat járművel sem átlépni, sem érinteni 
  nem szabad. Ha a záróvonal az úttest felezővonalát jelzi, illetve a menetirány 
  szerinti jobb- és bal oldalt választja el egymástól, a járművezetőnek úgy kell 
  közlekednie, hogy a záróvonal a vezető bal keze felé eső oldalon legyen.
  Záróvonal és terelővonal:
  Együttes alkalmazása esetén, a záróvonal a terelővonal felől - az előzésre, 
  a kikerülésre és a bekanyarodásra vonatkozó szabályok megtartásával - átléphető. 
  Előjelző nyíl:
  Azt jelzi, hogy a forgalmi sávból a következő útkereszteződésnél melyik irányban 
  (irányokban) szabad továbbhaladni. Az előjelző nyilakat 'a járműosztályozók 
  azon részén is el lehet helyezni, ahol a forgalmi sávok között a sávváltás még 
  lehetséges.
  Terelő nyíl:
  Azt jelzi, hogy a forgalmi sávot - a sávváltoztatásra vonatkozó szabályok megtartásával 
  - a jelzett irányba el kell hagyni.
Járműforgalom elől elzárt terület:

  67. ábra 
Az útburkolati jellel jelzett területre ráhajtani tilos. Az útburkolati jel széleit jelző határvonalak a záróvonalak. Ezeket átlépni, az ilyen területen áthajtani, valamint ebből fakadóan megállni és várakozni tilos.
Különösen veszélyes hely:

  68. ábra 
 A különösen veszélyes helyekre - elsősorban a vasúti átjáró és az útkereszteződés 
  területére - szaggatott vonallal körülhatárolt sárga színű útburkolati jel hívhatja 
  fel a járművezetők figyelmét.
  Ilyen útburkolati jel kerülhet alkalmazásra az úttesten lévő tűzcsapok felett 
  is. Az ilyen útburkolati jellel jelölt területen megállni nem szabad, áthaladni 
  azonban igen.
Veszélyes hely előjelzésére szolgáló vonalak:

  69. ábra 
Keresztirányú, egymást követő folytonos vonalak, amelyek azt jelzik, hogy az úton sebességkorlátozásra vagy megállási kötelezettségre kell számítani. Ezt az útburkolati jelet egymást követően a térközök csökkentésével festik fel.
A közúti közlekedésben gyalogosnak kell tekinteni:
 A gyalogosnak a járdán, ahol pedig járda nincs, a leállósávon, az útpadkán 
  vagy a kerékpárúton kell közlekednie.
  Ha az úton sem járda, sem leállósáv, sem útpadka, sem kerékpárút nincs - vagy 
  az a gyalogos közlekedésre, illetve a kerekes székkel való közlekedésre alkalmatlan 
  -, a gyalogosok az úttesten közlekedhetnek. (Kerékpársávon gyalogosan nem szabad 
  közlekedni, mert az úttestnek ez a része kizárólag a kerékpárosok közlekedésére 
  szolgál.)
Ha a gyalogosok az úttesten közlekednek, az úttest szélén egy sorban:
A gyalogos az úttesten a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen, ha pedig a közelben ilyen nincs:
 
  70. ábra

  71. ábra
 A "közelben" kifejezésen olyan távolságot kell érteni, amelyen belül 
  a gyalogos észlelheti (vagy okkal feltételezheti) a biztonságos áthaladást szolgáló 
  létesítményt, "zebrát" alul-, illetve felüljárót.
  Úttestre a gyalogos csak fokozott óvatossággal és körültekintéssel léphet és 
  köteles azon késedelem nélkül átmenni. Vasúti átjáróban a tilos jelzés a gyalogos 
  áthaladását is tiltja. Csak kiépített átkelőhelyen vagy vasúti átjárón haladhat 
  át.
IV 6.1. Magatartás a gyalogosokkal szemben