II fejezet Közlekedés segédmotoros kerékpárral
A XX. század elején az autók és motorok mellett megjelentek a kis fogyasztású,
forgalomban könnyen mozgó motorral hajtott járművek, gyűjtőnéven a Robogók.
A kezdeti időszakban nehéz lett volna eldönteni, hogy mit lehet robogónak nevezni
és melyik volt az első robogó. Hiszen volt közöttük olyan, amin állni kellett,
mint a rolleren, ezt Autópednek nevezték, de volt olyan háromkerekű, amelyet
kormánykerékkel lehetett irányítani és Motoped vagy Skootamota volt a neve.
A második világháborút követően a robogóláz Olaszországból indult a Vespa robogó
megjelenésével. A robogót gyártó cégek járműveik kialakításánál számítottak
a női vezetőkre, így nyitott vázzal készültek, ami azt jelenti, hogy az ülés
és a kormány között a váz és a burkolat a láb alatt helyezkedett el.

1. ábra
Magyarországon a motorozás és a motorkerékpár-gyártás az ötvenes években lendületet vett. A Csepelen szerelt Panni robogó 1953-ban jelent meg, melyet 1958ban Belgiumba és Egyiptomba exportáltak.

2. ábra
A gyártásban ezt követte a Berva törperobogó és a Tünde.

3. ábra
Mint a Tünde ábrája is mutatja, sok kétszemélyes robogó is készült, 50-175
köbcentis motorral. De az egyre nagyobb teljesítményű robogóknál alapvető követelmény
lett a kisebb fogyasztás is.
A technikai fejlődés, a járművek számának növekedése indokolttá tette, hogy
a robogók műszaki felszereltségét, vezetését, terhelhetőségét és a közlekedésben
való részvételét jogilag is szabályozzák.
A motorkerékpár fogalom mellett megszületett a segédmotoros kerékpár fogalma
is.
A jelenleg hatályos KRESZ az alábbiak szerint határozza meg a segédmotoros
kerékpár fogalmát:
"Segédmotoros kerékpár: olyan két- vagy háromkerekű jármű, illetőleg négykerekű
betegszállító kocsi, amelynél a hajtó motor hengerűrtartalma az 50 köbcentit
nem haladja meg, sík úton önerejéből 40 km/óra sebességnél gyorsabban haladni
nem képes, és a vezetőn kívüli személy szállítására nem alkalmas."
A robogó és a segédmotoros kerékpár fogalmának meghatározása ugyanolyan nehéz,
mint napjainkban a segédmotoros kerékpár és a motorkerékpár egyes típusainak
elhatárolása. A robogó egyik legszembetűnőbb felismerési formája, hogy általában
burkolt, lábdeszkás és kiskerekű együléses jármű.

4. ábra
A segédmotoros kerékpár fogalom meghatározásában korábban szerepelt olyan feltétel,
hogy "kerékpár jellegét megőrzi". Ez ma már csak azoknál a típusoknál
látható, ahol a gyártó cég hagyományt teremtett, mint pl. a Simson, Babetta
stb.
E típusú járművek meghajtása belső égésű motorral történt, a sebességváltó a
kormányra volt szerelve, így a váltás kézzel történt, vagy automatikusan gáz
adásával egy belső szerkezet váltott sebességet. Azonban a motor működtetése
nélkül, a pedált tekerve kerékpárként is üzemelt.
Ma már ismét elterjedt a kerékpár segédmotoros kerékpárként történő üzemeltetése
is.

4/a ábra
A segédmotoros kerékpárok többféleképpen csoportosíthatók. Az indítás szerint
kétféle van: berúgó karral indítható és önindítóval indítható. Lehet a meghajtómotor
típusa szerint kétütemű, négyütemű robbanómotor vagy elektromos meghajtású,
amely egyben környezetkímélő is. A kerékátmérő szerint, mely kiskerekű vagy
a motorkerékpárhoz hasonló nagykerekű. A meghajtás szerint az erőátvitel történhet
lánccal vagy fogazott szíjjal, ahol a váltó mechanikus vagy fokozat nélküli
automatikus. Hűtés szempontjából általában léghűtéses, de egyes modernebb típusú
segédmotoros kerékpárok vízhűtésesek.
Napjainkban a gyártók arra törekednek, hogy olyan segédmotoros kerékpárokat
készítsenek, amelyek szervizelést nem igényelnek, karbantartásuk elsősorban
a tisztántartás.
1.1. A segédmotoros kerékpározás tárgyi feltételei
Azt, hogy ki, milyen segédmotoros kerékpáron tanul és ki, milyenen közlekedik, semmilyen rendelet nem szabályozza, így bármilyen kétkerekű segédmotoros kerékpár használható. Lehet kerékpár, robogó vagy akár motorkerékpár jellegű, a lényeges az, hogy meg kell felelnie a jogszabályban előírt műszaki feltételeknek.
1.2. A segédmotoros kerékpárra vonatkozó műszaki előírásokat miniszteri rendelet szabályozza
A segédmotoros kerékpárokat e rendelet szerint fel kell szerelni:
Fel szabad szerelni:
a) távolsági fényszóróval,
b) féklámpával,
c) irányjelző berendezéssel,
d) a kerekekre szerelhető és a kerékpárra előírt küllőprizmával,
e) a pedállal is hajtható segédmotoros kerékpárt fel szabad szerelni mindkét ol dali lábpedálon elöl és hátul borostyánsárga fényvisszaverővel,
f) kitámasztó berendezéssel.
1.2.1. A segédmotoros kerékpár szerkezete és felszerelései

5. ábra
a) váz,
f) kuplung, áttétel,
b) kerekek,
g) fék,
c) kormány,
h) világítás,
d) villa, futómű,
i) karosszéria,
e) motor,
j) egyebek.
A) Váz
Mint egyetlen jármű sem, így a segédmotoros kerékpár sem létezik váz nélkül.
Ez a leglényegesebb alkatrész, amely döntően befolyásolja a gép tulajdonságait.
A váz egy vastag főtartóból áll, amely lenyúlik a lábdeszka és az ülés alatti
burkolat csatlakozási pontjáig, és hátra felfelé ível, amelynek első végén helyezkedik
el a kormány, hátul pedig az ülést tartó szerkezet.

6. ábra
Az, hogy a segédmotoros kerékpár milyen kényelmes és milyen könnyen irányítható,
elsősorban a vázon múlik. Fontos a váz anyaga, hiszen minden teher és igénybevétel
a vázon van, ezért lényeges, hogy törés, görbülés és horpadás nélkül viselje
el a használattal járó igénybevételt.
Alapvetően a váz kialakítása határozza meg a segédmotoros kerékpár formáját,
mely sportos vagy retropraktikus. A sportos kivitel lehet gyorsasági vagy terepsportra
készült, míg a retropraktikus hagyományőrző, de komfortos, a mindennapi használatra
gyártott forma.
B) Kerekek
A segédmotoros kerékpár első kereke a kormányzott, hátsó kereke a meghajtott
kerék. Felépítésének és szerkezetének olyannak kell lennie, hogy elbírja a rajta
ülőt, és kibírja az igénybevétellel járó megpróbáltatásokat.
A kerekek mérete szerint van a 10 colos vagy az az alatti kisméretű kerék, és
az ennél nagyobb nagyméretű kerék. A nagyméretű kerékkel felszerelt segédmotoros
kerékpár kialakításában hasonlít a motorkerékpárra. Nagyméretű kerekeket általában
a sportolás céljára gyártott segédmotoros kerékpárokon alkalmaznak. Minél nagyobb
méretű a kerék, annál kevésbé érzékeny az út egyenetlenségére.
A modern segédmotoros kerékpároknál nem alkalmazzák a kerékpároknál bevált hagyományos
küllős kereket, hanem felnis kerekek biztosítják a jármű könnyed mozgását. A
felni könnyű fémből, általában alumíniumból készül.
A gumik mintázatának kiválasztása függ az igénybevételtől is (terep, hegyi út,
országút stb.).
C) Kormány
A segédmotoros kerékpár irányító szerkezete a kormány, amely a kormányfejen
keresztül a jármű első kerekével van összekötve.
A segédmotoros kerékpár kormányának jobb oldalára az első fékkar és a gázkar,
bal oldalára a kuplungot működtető kar, a hátsó fékkar vagy egyes típusú járműveknél
a sebességváltó, és mindkét oldalon a visszapillantó tükör van felszerelve.
Felszerelhető világító berendezés, irányjelző, kilométeróra, önindító és minden
olyan egyéb más szerkezet, mely a jármű típusának megfelelő biztonságos és kényelmes
vezetést biztosítja.

7.; 7/a ábra
D) Villa
A segédmotoros kerékpár egyik fontos szerkezeti eleme, hiszen egyik végén a
kormány, másik végén a kerék helyezkedik el. A villának kell a legerősebbnek
lennie, hiszen sérülése tragédiához vezethet. Anyaga acél vagy alumínium. Csak
a gyárilag rendszeresített villa használható, más típusúra cserélni nem szabad,
mert balesetveszélyes.
A segédmotoros kerékpároknál is a jármű és út közötti jó kapcsolatot, a kerekek
rugózását a lengéscsillapítók biztosítják. Ilyen a rövid lengőkaros első villa
(8. ábra), vagy a teleszkóp villa (9. ábra).

8. ábra

9. ábra
A kerekek mozgását és rögzítését szolgáló szerkezetek együttesen alkotják
a jármű futóművét.
Rövid lengőkaros első kerékfelfüggesztés esetén a jármű a karon fel-le mozog.
A sima mozgást tekercsrugó vagy gumirugó biztosítja.
A hátsó kerékfelfüggesztés robogók esetében rendszerint magában foglalja az
erőátviteli egység házát.
E) Motor
A segédmotoros kerékpár - robogó - gyártók arra törekszenek, hogy járműveiknél
a legegyszerűbb szerkezeti megoldásokat alkalmazzák.
Mit is jelentenek az egyszerűsített szerkezeti megoldások? A korábbi években
gyártott járműveknél az indítás úgy történik, hogy a vezető kinyitja a benzincsapot,
és a berúgókar segítségével működésbe hozza a motort. Ma már ezt elektronika
vezérli, megkönnyítve és egyszerűvé téve a vezető feladatát, hiszen az indítás
gombnyomással történik.
Milyen is a motor, hol helyezkedik el?
Minden jármű mozgásához szükséges energiát energiaforrásként a motor biztosítja.
A segédmotoros kerékpár motorja lehet belsőégésű robbanómotor, mely kétütemű
vagy négyütemű. A hűtés szempontjából lehet léghűtéses, de ma már gyakori a
vízhűtéses is. Indítás szempontjából lehet berúgókarral indítható vagy önindítós.
A motor a hátsó kerék előtt, a jármű hossztengelyével párhuzamos irányban helyezkedik
el; a helykihasználás miatt ma már gyakori a fekvőhengeres megoldás.
Miből áll a motor és hogyan működik?
Egy motorblokkból, melyben beépítésre került a főtengely és az erőátvitelhez
szükséges fokozatváltó a kapcsolódó szerkezeteivel. A blokkra van szerelve a
henger, melyben a dugattyú mozog, és hajtókarja a főtengellyel van összekötve.

10. ábra
A henger dugattyúterébe - a lökettérbe - kerül beszívásra a karburátor segítségével elporlasztott és levegővel kevert üzemanyag. Az üzemanyag és a levegő tisztaságát a karburátorba jutás előtt szűrők biztosítják.

11. ábra
A lökettérbe beszívott üzemanyag-levegő keveréket a dugattyú összepréseli, és a gyújtógyertya egy elektromos szikra segítségével berobbantja. Az elektromos szikrát egy hagyományos, megszakítós lendkerékgyújtás biztosítja, de egyre gyakoribb az elektronikus gyújtás alkalmazása.

12.; 12/a ábra
A berobbant üzemanyag mozgásba hozza a dugattyút, mely a főtengely forgómozgása
által biztosítja az erőátvitelt lánc, fogazott ékszíj vagy dörzskerék segítségével
a hátsó kerékre.
Minél nagyobb a lökettérfogat, annál nagyobb a motor teljesítménye, bár ezzel
az üzemanyag-fogyasztása is jelentősen növekszik.
A henger kipufogónyílásától kiindulva kell felszerelni a kipufogó berendezést.
A kipufogó biztosítja a jármű által kibocsátott hangerősség csökkentését, tompítását.

13. ábra
Ma már akkumulátorról működtetett elektromos motorú, környezetkímélő segédmotoros kerékpárok is léteznek.

14. ábra
F) Kuplung
A kuplung nem más, mint egy centrifugális tengelykapcsoló. Biztosítja a főtengely
és a kerékre ható meghajtás közti kapcsolatot. A kuplungnál két tárcsa rugókkal
biztosítja a forgómozgású erőátvitelt, mely lehet fokozat nélküli, illetve sebességváltóval
ellátott különböző fokozatot biztosító erőátvitel.

15. ábra
A kuplungtárcsák közti fordulatszámot a gáz adásával fokozhatjuk. A kuplungot
- más néven tengelykapcsolót - egyes esetekben a főtengelyhez szerelik, azonban
egyre elterjedtebb az a megoldás, hogy ékszíjas, automatikus sebességváltók
esetén a kuplungot a sebességváltó és a végáttétel közé szerelik.
Az áttétel módosulása a motor sebességének, gyorsulásának meghatározó része.
A motorba, a gyújtási és kipufogórendszerbe fojtások vannak beépítve, melyek
eltávolítása növelheti a jármű teljesítményét, azonban ez veszélyes, mivel a
jármű fékrendszere és az elemek összekapcsolása e gyárilag beállított sebességhez
van kialakítva.
G) Fékek
A robogók teljesítményének fokozása biztonságos fékek meglétét követeli meg.
A korábbi években mind az első, mind a hátsó keréken dobfékek voltak. Ma már
egyre gyakoribb az elöl-hátul tárcsafék, a dobféket már csak hátsó féknek alkalmazzák.

16. ábra
Az első féket a kormány jobb oldalán elhelyezett karral lehet működtetni.
A fékkarral egy dugattyús rendszert hozunk működésbe, ahol a fékbetétek egy
kerékre rögzített tárcsához feszülnek. Minél erősebb a fékkar húzása, annál
intenzívebb a fékezés. Első kerék hirtelen fékezése esetén ügyelni kell a járművön
átesés veszélyére.
Dobfék esetében két fékpofa feszül egy forgó dobhoz.
A hátsó kerék fékezése a bal oldali kormányra szerelt karral, egyes járműveknél
lábpedállal működtetve érhető el. Főleg a tárcsaféknél, de a dobféknél is előfordul,
hogy külső szennyező anyag - sár, hó, homok stb. - csökkenti a fékhatást, ezért
indokolt a gyakori tisztítás, karbantartás. A szennyezett, korrodált felületeket
meg kell tisztítani - szakmai zsargonnal be kell vasalni - úgy, hogy lassan
elindítjuk a járművet a fékek működtetésével.
Ügyeljünk arra, hogy a kerekek állóra fékezése sem biztosítja mindenkor a jármű
megállását, hiszen a sebesség és a tömeg függvényében fennáll a csúszásveszély.
Ekkor a jármű általában irányíthatatlan, és elkerülhetetlen a borulás.
H) Világítás
A segédmotoros kerékpár világítását, fény- és hangjelző berendezését, generátorát
és akkumulátorát elektromos berendezéseknek nevezzük. A jármű elektromos berendezése
ma már általában 12 voltos.
Fel kell szerelni a segédmotoros kerékpárt egy előre fehér vagy kadmiumsárga
fényt vető, legalább 15 watt teljesítményű tompított fényszóróval, és hátra
piros fényt adó helyzetjelző lámpával.
A tompított fényszóró előre, középre, a kormányra vagy a kormány alá, a kerékpár
függőleges tengelyére merőlegesen, a burkolatra kerül felszerelésre.

17.; 17/a ábra
A segédmotoros kerékpár hátsó helyzetjelző lámpáját a hátsó kerék fölé, az
ülés mögé kell felszerelni; együtt kell világítania a tompított fényszóróval.
A segédmotoros kerékpárt fel szabad szerelni borostyánsárga fényt adó irányjelző
berendezéssel, mely helyettesítheti a karral történő irányjelzést. Villogása
60120/perc. Felszerelése elöl általában a kormányra vagy a burkolatra, hátul
a jármű legszélső pontjaira - sárvédőre, burkolatra - történik.

18. ábra
A féklámpával felszerelt segédmotoros kerékpár féklámpájának mindig működőképes
állapotban kell lennie.
Az elektromos berendezések működtetéséhez szükséges energiát - áramot - a motor
által hajtott generátor biztosítja. Menetközben folyamatosan tölti, illetve
feltöltve tartja az akkumulátort, mely savas vagy zselatin feltöltésű. Az akkumulátor
biztosítja álló helyzetben a világító berendezések működtetését is.
1) Karosszéria
A karosszéria szerkezeti elemei:
19. ábra
A szerkezeti elemek csavarokkal, patentokkal vannak egymáshoz, illetve a vázhoz
rögzítve. Anyaguk általában műanyag vagy könnyűfém, ügyelve a könnyedségre és
a kivitelre. A műanyag borítás lehetővé teszi a modern kialakítást, és megkönnyíti
a karbantartást.
A jármű fényezése ma már ugyanolyan előkészítést és munkát igényel, mint egy
személygépkocsié, azonban a felület sokkal kisebb és időigényesebb. A segédmotoros
kerékpároknak önálló színkódja nincs, ezért a festéket színtérkép alapján gépen
lehet kikeverni. A javítás speciális technológiát kíván, bízzuk szakemberre,
aki biztosítani tudja a gyári minőséget.
J) Egyebek
A segédmotoros kerékpár egyik fontos tartozéka a kitámasztó, mely a jármű stabil
leállítását biztosítja.
Kétféle kitámasztó használatos, egyik a karosszéria alatt, a hátsó kerék előtt
helyezkedik el, mellyel két lábra állítható a jármű úgy, hogy azt fizikai erővel
lehet ráemelni. A másik általában a baloldalon a karosszéria alatt van, és oldalirányba
kihajlítva oldalról támasztja meg a segédmotort, mely esetben plusz erőt nem
kell kifejteni.
Fontos tartozék az üzemanyagtartály (robbanómotoros meghajtás esetén), amit
úgy helyeznek el, hogy azt hő és mechanikai hatás ne érje, és abból az üzemanyag
ki ne folyjon.
Az ülés megfelelően legyen rögzítve, és biztosítsa a mindenkori vezetéshez szükséges
kényelmet.
A sárvédő a jármű kialakítási sajátosságának megfelelően védje a vezetőt és
a járművet a kerék által felvert szennyeződéstől.
1.2.2. A segédmotoros kerékpár ellenőrzése, karbantartása .
A jármű elindulás előtti ellenőrzését rendelet írja elő. Az előírásból következik, hogy ellenőrizni kell a segédmotoros kerékpár kormány-, fék- és világító berendezéseit, valamint a gumik állapotát. Célszerű ellenőrizni, hogy van-e a tervezett úthoz elegendő üzemanyag.
A kormány ellenőrzése:
Az ellenőrzés terjedjen ki arra, hogy nem szorul-e vagy nem kotyog-e a kormány.
A túlhúzott vagy meglazult rögzítő csavar előidézheti ezeket a jelenségeket,
de a kormány szorosságát befolyásolhatja a csapágyhoz lerakódott szennyeződés
is. Bármelyik meghibásodás hátrányosan befolyásolja a biztonságos kormányzást.

20. ábra
A fék ellenőrzése:
Külön kell ellenőrizni az első féket, és külön a hátsó féket. Behúzott első
fékkel, majd behúzott hátsó fékkel próbáljuk eltolni járművünket. Ha ez sikerül
(úgy, hogy a fékezett kerék elfordul), a fék rossz.
A hiba oka lehet a fékpofa vagy a fékbetét elkopása, ezáltal nem éri el a fékezendő
felületet. A fékbovden megnyúlása esetén beállítás szükséges.
Gyakori a bovden beszorulása, rozsdásodás vagy közé került szennyeződés miatt,
de előfordul a bovden kiszálkásodása is. Kiszálkásodott fékbovdent le kell cserélni.
Fékberendezés meghibásodása esetén célszerű azt szakemberrel megvitatni.
A világító berendezés ellenőrzése:
A segédmotoros kerékpár világító berendezéseit úgy ellenőrizzük, hogy álló helyzetbe
azt bekapcsoljuk, és meggyőződünk arról, hogy világít-e a tompított fényszóró,
a hátsó helyzetjelző lámpa, és - ha fel van szerelve - a féklámpa. Ezek meghibásodása
esetén a hiba elhárításáig nem indulhatunk el a telephelyről.
Ha nem világít valamelyik, akkor cseréljünk izzót, illetve ellenőrizzük, hogy
az összekötő vezeték mindenütt kellően csatlakozik-e. Hiba esetén nézzük meg
akkumulátorunkat, hiszen gyakori a pólusokra lerakódó oxidréteg miatti áramkimaradás.
Komolyabb hiba esetén célszerű a javítást szakemberre bízni.
Gumik állapotának ellenőrzése:
Ránézéssel vagy súlyunk ráhelyezésével meggyőződhetünk arról, hogy a gumi elég
kemény-e. Ha, puha, annak oka lehet a szeleptű meglazulása, szelepgumi elszakadása
vagy defekt. Elindulás előtt az ilyen hibát el kell hárítani.
Ellenőrizni kell a gumiköpeny állapotát is. Ha az nagyon kopott vagy szakadozott,
le kell cserélni, hiszen menetközben balesetet idézhet elő. A gumi bordázatának
mélységét rendelet írja elő: 0,75 m átmérő alatt 1,6 mm, 0,75 m átmérő felett
3 mm a megengedett profilmélység.
Mindig a jármű típusához előírt gumiköpenyt használjunk, és ügyeljünk az előírt
légnyomásra.
Karbantartás:
A csapágyakat - ha szükséges - célszerű szétszedni, benzines vagy petróleumos
oldatban kimosni, és új csapágyzsírral összerakni. Kopott alkatrészeket ilyenkor
cseréljünk.
Bovdenek, huzalok esetén a kábelhüvelyben való könnyed mozgást olajozással tudjuk
biztosítani. Olajozást igényelnek a váltók, fékek és fékkarok forgáspontjai.
Célszerű ellenőrizni az üzemanyag- és a levegőszűrőket.
E címszó alatt a segédmotoros vezető személyét és a személyhez kapcsolódó
biztonsági, felszerelési és vezetési tanácsokat kívánom megfogalmazni.
A segédmotoros kerékpár vezetőjének legyen egyensúlyérzéke, tudjon biztonságosan
a nyeregben megülni és eközben más tevékenységet is végezni. Az a személy, aki
menetközben csak az egyensúlyozásra koncentrál, nem tudja figyelemmel kísérni
az utat és a forgalmat, nem tudja biztonságosan kezelni a haladáshoz vagy a
megálláshoz szükséges berendezéseket, és könnyen baleset okozója vagy részese
lehet. Az egyensúlyozást célszerű kerékpáron megtanulni.
A segédmotoros kerékpár vezetése veszélyes üzem, ezért fontos a megfelelő elméleti
és gyakorlati tudás, mivel nem elég a közlekedő partnerek fokozott bizalmára,
figyelmére számítva közlekedni.
Tilos motorozni annak a vezetőnek, aki a jogszabály által előírt feltételeknek
nem felel meg. Váratlan körülmény esetén biztonságos helyen meg kell állni,
és csak a kiváltó ok elhárítása után lehet az utat folytatni. Ilyen, vezetést
hátrányosan befolyásoló ok lehet pl. rovar szembe kerülése.
2.1. A vezetés személyi feltételei
"Vezető: az a személy, aki az úton járművet vezet vagy állatot hajt (vezet). A segédmotoros kerékpárt vagy kerékpárt toló személy nem minősül vezetőnek..." Segédmotoros kerékpárt az vezethet, aki:
Segédmotoros kerékpár vezetői igazolványt az kaphat, aki a jogszabályokban
meghatározott képzési és vizsgáztatási, valamint az egyéb személyi feltételeknek
megfelel, és a 14. életévét betöltötte.
A KRESZ írja elő, hogy segédmotoros kerékpárt az vezethet, aki biztonságos vezetésre
képes állapotban van, nem fogyasztott alkoholt és szervezetében nincs más vezetési
képességre hátrányosan ható szer.
Nincs biztonságos vezetésre képes állapotban az, akinek például be van gípszelve
a lába vagy a keze.
Az alkoholfogyasztás minden járművezető számára tilos. A szervezetben történő
felszívódás hatására átmeneti látászavarok következhetnek be, az egyensúlyérzék
romlik, amelyek mind rontják a biztonságos motorozást.
Ugyanilyen hatást válthatnak ki meghatározott gyógyszerek, amelyek hatásait
a használati útmutató tartalmazza.
Az egyre jobban terjedő kábítószer-fogyasztás hallucinogén hatása miatt óriási
veszélyt jelent az emberi szervezetre és ezen keresztül a közlekedésre is.
Az előírást be nem tartók szabálysértést követnek el, és számíthatnak a hatósági
felelősségre vonásra.
A közúton való közlekedés szabályait a KRESZ írja elő, és e szabályokat ismerni
kell mindazoknak, akik részt vesznek a közlekedésben.
2.2. A járművezetés emberi tényezői
Ahhoz, hogy valaki járművet vezessen, szükséges az egyén érzékszerveinek és
alkalmazkodó képességeinek vizsgálata, vagyis vizsgálni kell, hogy a személy
rendelkezik-e a vezetéshez szükséges észlelési, döntési és cselekvési képességgel.
Ezek vizsgálata nem az oktatási intézmények feladatai közé tartoznak, hanem
egészségügyi kérdések, azonban alkalmasság esetén is szükséges e kérdésekben
az oktatás, a figyelemfelhívás, vagyis az egyén felismerési, jártassági és készség
szintjének fejlesztése.
A járművezetőket lehet csoportosítani viselkedésük szerint, alkalmazkodóképességük
szerint, és műszaki érzékük, vezetési rátermettségük szerint. Viselkedésük szerint
vannak:
Egy megtörtént esettel szeretném elmagyarázni. Egy segédmotoros kerékpár halad egy párhuzamos közlekedésű úttesten a jobb szélső sávban jobbra tartva. Előtte halad egy személygépkocsi, amely lassít, ezáltal a segédmotor jobb oldalról beéri, és mellé kerül. (E cselekmény megítélése a segédmotoros részéről: Szabálytalan előzés.) Ezt követően a személygépkocsi jelzi jobbra kanyarodási szándékát irányjelzővel, amit a segédmotoros kerékpár vezetője nem lát, hiszen a jármű mellett van, de Őt sem látja a személygépkocsi vezetője, mivel a tükör látóteréből kieső holttérben tartózkodik. A személygépkocsi megkezdi a kanyarodást, de a teljes bekanyarodás előtt ütköznek. A balesetet ebben a helyzetben csak a segédmotoros kerékpár vezetője tudta volna lassítással vagy megállással elkerülni, azonban Ő azzal védekezett, hogy azonos irányból érkezés esetén annak a járműnek van továbbhaladási elsőbbsége, amelyik irányt nem változtat, hiszen Ő szabályosan az úttest jobb szélén, a megengedett sebességhatáron belül közlekedett.
Az érzékszervek egybehangolt, egyidejű működését, a vezető alkalmazkodóképességét
az alábbiak szerint szeretném érzékeltetni.
A segédmotoros kerékpár vezetője, aki ismeri járműve szerkezetét, működését
és speciális sajátosságait, felkészül az elindulásra. A beindított járművön
biztonságosan elhelyezkedik és körülnéz.
Mit néz? Elsősorban az előtte, mögötte és mellette haladókat, valamint az
utat, annak állapotát, azért, hogy az elindulást szabályosan és biztonságosan
végre tudja hajtani. Fontos, hogy meggyőződjön arról, hogy nincs-e előtte egy
álló jármű, amely esetleg szintén indulásra készül, vagy azt kikerülve el lehet
indulni. A mögöttes forgalomról való meggyőződés azért fontos, mert nem lehet
akadályozni a már közlekedőket, nem lehet megállásra vagy hírtelen irányváltoztatásra
kényszeríteni azokat. Ugyanez a helyzet a mellettünk haladókkal is, kiegészítve
azzal, hogy járművünkkel biztonságosan el is kell férnünk mellettük.
Látni kell a forgalmat, de látni kell az utat is, hiszen az utak állapota és
minősége meghatározza elindulásunkat. Száraz, aszfaltborítású úton biztonságosabb
az elindulás, mint például egy havas, jeges úton. Más-más a sebesség megválasztása,
a kormány mozgatása, a lábak lábtartóra történő feltétele.
Már az elindulást, de különösen a folyamatos haladást nagymértékben befolyásolja
a vezető érzelmi és pillanatnyi szervezeti állapota.
Erősen felindult állapotban lévő személy figyelme nem terjed ki teljes mértékben
a körülötte zajló eseményekre, gondolata inkább a felindultságát kiváltó ok
körül forog. Hasonló a helyzet rossz egészségi állapot esetén is, amikor a figyelem
a fájdalomra vagy annak leküzdésére irányul, illetve a reakcióidő növekszik.
Fáradtan szintén ne vezessünk, hiszen vezetés közben az elalvás tragédiához
vezethet.
Ugyanolyan negatív befolyásoló tényező az alkoholos állapot, illetőleg kábítószer
vagy egyes gyógyszerek fogyasztása. Ma már a közúti ellenőrzés alkalmával az
alkoholfogyasztáson túlmenően a kábítószer-fogyasztás is kimutatható.
Ezeken túlmenően még sok más érzelmi hatás is befolyásolhatja az elindulást
és folyamatos haladást, például bánat, öröm, túlzott jókedv stb.
A negatív érzelmek és állapotok hatására a járművel indulhatunk sportosan, bizonytalanul
vagy figyelmetlenül, nagy sebességgel, vagy a közlekedő partnereinkre tekintet
nélkül, másokat veszélyeztetve. Reakcióidejük megnőhet, ami károsan befolyásolja
a biztonságos vezetést.
Az ilyen vezetők általában nem érzékelik a közlekedéssel összefüggő külső információkat,
nem mérlegelik azokat, és így döntéseik egy-egy manővernél hibásak. Nem hallják,
vagy ha igen, akkor sem tudatosul bennük például a balesetveszély elkerülésére
adott hangjelzés, vagy közömbös számukra a különböző fényjelzés, például egy
előttük felvillanó féklámpa.
Egy vezetőnek fontos tulajdonsága kell, hogy legyen a távolság megközelítően
pontos becslése, mind a saját, mind a közlekedési partner sebességének becslése,
hiszen mindkettőnek haladás során kiemelten fontos szerepe van p1. egy előzés
végrehajtásánál, ahol figyelni kell a szembejövő forgalmat is az előzés befejezéséig,
vagy a biztonságos kővetési távolság megtartásánál.
Negatívan befolyásolja a vezetést a rosszul megválasztott öltözék, mert ha például
nagyon fázunk vagy nagyon melegünk van, akkor egy bizonyos idő után csak
ennek elkerülésére gondolunk, nem beszélve arról, hogy a mozgásunkat és a járművünk
kezelőszerveinek mozgatását is akadályozhatja.
Egyre gyakoribb, hogy a segédmotoros kerékpár vezetője menet közben zenét hallgat
fülhallgató segítségével, de olyan hangerővel, hogy a külső zajokat elnyomja,
aminek következtében nem hallja a közlekedéssel összefüggő szabályos egyéb zajokat
sem, például egy balesetveszélyre figyelmeztető hangjelzést, vagy épp egy megkülönböztetett
jelzéseit használó jármű hangjelzését.
A közlekedés veszélyes üzem, és ennek megfelelően az üzemeltető, tehát a mindenkori
vezető felel a közlekedés biztonságáért. Ahogy minket befolyásol szellemi, fizikai
és pszichikai állapotunk, ugyanúgy Másokat is befolyásol, ezért különösen figyelemmel
kell lennünk viselkedésünkre, és együttműködést kell tanúsítani más közlekedőkkel
szemben.
Két alapvető dolog határozza meg a vezetéshez való alkalmazkodásunkat az írott
szabályok betartásán túlmenően:
2.3. A segédmotoros öltözéke és felszerelése
Általában nincs előírva, hogy milyen öltözékben vezethetnek, illetve mi a kötelező
felszerelés, így a segédmotoros is maga választhatja meg ruházatát, illetve
felszerelését.
A segédmotoros kerékpár gyakorlati oktatásához azonban elő van írva az öltözék
és a felszerelés, amit a tanuláson túlmenően a mindennapi motorozásnál is célszerű
lenne viselni, a vezető testi épségének védelme érdekében.
Egyetlen kötelező viselet a mindennapi motorozásban a lakott területen kívül
és belül egyaránt viselendő
bukósisak.
Az ember egyik legérzékenyebb és legsebezhetőbb testrésze a fej. Azt a segédmotoros
kerékpár vezetője a magyar szabványban bukósisakként elfogadott fejvédővel védheti,
és köteles azt menet közben a fejéhez rögzíteni.

21. ábra
A gyakorlati oktatáson kőtelező és a közúti közlekedésben ajánlott öltözék: